23948sdkhjf

Benny högg snabbt på ny grävargeneration

Eggvena Schakt blev med sin R924 WLC första svenska mottagare av en bandgrävare ur Liebherrs åttonde generation som premiärvisades på Bauma våren 2019.

På förra årets Bauma visade Liebherr fram den åttonde generationen bandgrävare för en bredare publik. Det tog inte många månader innan Sverige fick sitt första exemplar ur serien. Först ut var Benny Andersson som tillsammans med Daniel Gustavsson driver Eggvena Schakt med basen i Herrljunga.

Företaget, som såg dagens ljus 2001, sysselsätter totalt sex personer – primärt med olika typer av schakt- och markarbeten. Vägar, dammar, avloppsanläggningar, dränering och dikesrensningar hör till vardagen med inslag av rivningsarbeten och stenspräckning. Inte minst finns ett visst fokus på enskilda avlopp.

Bland kunderna finns såväl större entreprenadföretag som privatpersoner, vilket gör att arbetena kan variera avsevärt. En stor del av jobben utförs som underentreprenader, men företaget åtar sig gärna ett större ansvar.

– Vi kör inte bara som underentreprenörer, eller på mindre jobb. Vi räknar på egna entreprenader, hittills runt 5-7 miljoner kronor. Det lyckas ibland och skapar förutsättningar för oss att tjäna lite bättre och få utlopp för vår kreativitet och viljan att växa, säger Benny Andersson som räknar med att bokslutet för 2019 landar på en omsättning kring 15 miljoner kronor.

– Med egna entreprenader blir vi även mer intressanta som arbetsgivare. Vi har nu en fantastiskt bra och lojal personal som stannar kvar hos oss. Det är vi väldigt glada för, säger han.

Med en relativt blygsam maskinpark gör företaget sitt bästa för att utmana även större företag. Två grävare, varav en i 14-tonsklassen och en på drygt 20 ton, tillsammans med två jordbrukstraktorer med schaktkärror och en maskintrailer, som de mindre grävarna kan flyttas med, har tidigare vid behov förstärkts genom inhyrning av andra maskiner med förare.

Förra året valda dock företaget att ta ytterligare ett steg på utvecklingsstegen genom att köpa in ytterligare en bandgrävare, något större än de som redan ingick i maskinparken. Valet föll på Liebherrs 27-tonnare R924 WLC, något som definitivt inte var en självklarhet när det var dags att spana in de alternativ som fanns.

Bakom valet fanns flera faktorer: provkörning var en, rekommendationer från en kollega, en annan. Möjligheten att skräddarsy maskinen efter de egna behoven en tredje.

Benny Anderssons kravlista stannade inte förrän han nådde kring 20 egna val innan han var nöjd. Däribland finns led-belysning, belysning i service- och motorutrymmen, larvstyrning i spakarna, premiumstol, HD-kamera på stickan, Engcons tiltrotator, snabbfäste från Oilquick, Moba GPS-utrustning och en gråmålad hytt.

– Jag har fått maskinen precis som jag vill ha den. Ett tillbehör jag är väldigt nöjd med är den specialbyggda planeringsskopan på 1 550 liter. Den ger mycket bra kapacitet, säger Benny Andersson.

– Mest imponerad är jag nog över hyttkomforten. Den här maskinen har en rymlig hytt med mycket låg ljudnivå och så här långt är alla erfarenheter av 924:an bara goda, säger han.

Ett av de mer betydelsefulla valen var undervagnen som är av WLC-typ (Wide Long Crawler) med 750 mm breda plattor. Den kraftiga vagntypen, som är standard på den större 29-tonnaren R926, används i första hand för att få hög stabilitet och förbättra bärigheten.

Drivkälla är en 4-cylindrig Liebherrdiesel D924 A7-04 på 4,5 liter som klarar utsläppskraven enligt steg V och ger en effekt på 129 kilowatt (175 hästkrafter). Därtill kommer ett hydraulsystem som styrs med elservo, något som utlovas ge både utökade och enklare inställningsmöjligheter samt snabbare svar på spakutslagen.

Under hösten fick den nyköpta maskinen visa vad den dög till då den svarade för markarbeten inför byggandet av en lagerbyggnad på industriområdet Viared, väster om Borås. Och Benny Andersson är nöjd med resultatet.

– Vår nya Liebherr är optimal i mina ögon. Den rår på volymarbeten, men fungerar också för att småpyssla. Om man räknar grävmaskinens grävkapacitet i ton per liter bränsle, så får man ett rättvisande mått på den goda driftekonomin. Det är också tryggt att veta att servicen fungerar klanderfritt, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094