23948sdkhjf

Kvinnor står högt på Swecons önskelista

Kompetens och tillgång till kvalificerade medarbetare – inte minst kvinnor – är viktiga framtida utmaningar för Sweconchefen Håkan Pettersson.

Det har nu gått drygt 20 år sedan Swecon bildades för att representera Volvos entreprenadmaskiner i Sverige. Sedan dess har företaget vuxit till en jätte i sammanhanget. Företaget, som ingår som ett affärsområde i Lantmännen, sysselsätter 1 200 anställda spridda på 100 anläggningar i Sverige, Tyskland och Baltikum.

Precis i början, när Swecon bildades, låg fokus på att öka försäljningen, ta position och lansera nya produkter och tjänster under ett och samma namn, Swecon. Det handlade om att säkra den svenska marknaden kan man säga, säger företagets chef Håkan Pettersson.

– Redan efter några år började förhoppningarna om expansion spira. Swecon hade börjat kika åt Baltikum, vilket även hängde ihop med Volvo CE:s strategi – att minska antalet återförsäljare och i stället låta ett färre antal växa.

Sedan gick allt fort, jättefort. Vi tog över verksamheter i Baltikum, började leta efter nya lokaler och byggde allt från scratch kan man säga. Året därpå, 2003, etablerades vi i Tyskland. Den möjligheten, att expandera i Europa, såg vi inte 1999.

Håkan Pettersson beskriver utvecklingen som en framgångssaga, om än med några dippar på vägen liksom för andra företag.

Jag tror att det handlar om en enkel kommunikation, att vi inte har gjort det så komplicerat. Det krävs att man är uthållig och konsekvent. Vi har följt vår uttalade strategi och gått vår egen väg. Vi har också sett till att alltid sätta kunden först. Servar vi kunderna bra blir vi också lönsamma.

Samtidigt betonar han att marknaden inte är statisk – tvärtom kan det ske förändringar som kräver helt nya tänkesätt och strategier – en verklighet som företaget upplever i dag.

Vår kundbas har inte ändrat sig så mycket, den består fortfarande av mindre och medelstora företag. Däremot har den tekniska utvecklingen tagit ett jättesprång. Allt har blivit mer digitaliserat och i och med att allt blir mer elektrifierat är det mindre du som kund kan göra på egen hand. Det blir tydligt att vi kommer att behövas som partner i framtiden och på lång sikt kan vår roll utvecklas ännu mer, säger Håkan Pettersson.

Det är inte minst här som den här typen av företag möter den kanske största utmaningen inför framtiden – förmågan att hitta och knyta till sig kompetens och kvalificerade medarbetare.

– Yrkesrollerna ändrar sig i och med den nya tekniken, framför allt för serviceteknikernas del. Det blir ett mer komplext jobb, förhoppningsvis ett mer attraktivt. Jag ser också fram emot att hitta nya generationens ledare och chefer som behöver vara bra på att få med sig folk och att coacha sina medarbetare, det kommer bli än mer viktigt.

Sedan vill jag också se betydligt fler kvinnor i branschen. Att få in fler kvinnor bidrar till en bättre balans och jämställdhet. Vi inom bygg- och anläggningsbranschen bär alla ett gemensamt ansvar för att förändra kultur och jargong så att den passar alla, säger Håkan Pettersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079