23948sdkhjf

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Den första Golf presenterades 1974 och bilmodellen har efter lanseringen globalt sålts i 35 miljoner exemplar och blivit en av världens mest tillverkade bilar. Storlekssegmentet dit modellen hör har till och med fått ett eget namn, Golfklassen och i Sverige har det hittills sålts i runt 560 000 exemplar.

Trots att den åttonde versionen av Golf fått mer strömlinjeformade former som ger den bättre aerodynamik så går den att känna igen. För Volkswagen har igenkänningsfaktorn varit viktig, de kompakta dimensionerna har bibehållits, måtten är nästan identiska jämfört med föregångaren och kvar finns de karaktäristiska takstolparna, C-stolparna.

− Med nya Golf tar vi ytterligare ett steg framåt vad gäller hållbarhet, säkerhet, prestanda och användarvänlighet. En redan bra bil blir helt enkelt ännu bättre, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Motorpaletten för nya Golf innehåller såväl bensin-, diesel-, fordonsgas-, mildhybrid- och laddhybriddrivna versioner. Effektspannet för de motorer som ska lanseras på den svenska marknaden sträcker sig från 110 hk till mer än 300 hk. Nya bränslesnåla motorer, debut för 48-voltsteknik, och hybridversionerna ska bidra till att hålla nere både förbrukning och utsläpp.

I Tyskland lanserades generation 8 i tre varianter: Golf, Life och Style.

Sverige har valt att presentera kort och gott en Golf.

Vi tror på att man har en stringens på det, säger Fredrik Wiss, produktionsspecialist på Volkswagen Sverige, som under två år arbetat med att anpassa nya Golf efter svenska förhållanden och svenskens högre krav på säkerhet.

Och de svenska bilarna kommer med en utökad standardutrustning redan från start. Något som enligt Fredrik Wiss är ekonomiskt fördelaktigt för de svenska kunderna. Nu siktar man in sig på att locka kunder som vanligtvis väljer en premiumbil.

De största förändringarna finner man när man sätter sig bakom den multifunktionella och uppvärmda ratten i Golfs nya digitala värld där det mesta styrs det mesta med klick, svep och röstkontroll. Mätarklustret, Digital Cockpit, innehåller de traditionella mätarna och många menyer som håller koll på vad man tar sig för under resan. Här finns nästan oändliga möjligheter att ställa in bilen, till exempel kan man med tillvalet DCC ställa in chassirörelserna och anpassa dem efter sin egen körstil. Med head up-display i vindrutan håller man konstant koll på hur snabbt man kör.

Infotainmentskärmen, Innovision Cockpit, användas till en mängd funktioner och kan anpassas efter individens tycke och smak till exempel sätesjustering, belysning och önskad temperatur. Inställningarna sparas i bilen såväl som i molnet eftersom bilen ständigt är i uppkopplat läge.

Med några klick kopplar man ihop sin telefon med infotainmentsystemet och har på så sätt tillgång till det som finns i mobilen. Att man sedan kan lägga mobilen på trådlös laddning är ett plus för alla konkar omkring på ladd-sladdar i ständig jakt på eluttag.

Den digitala miljön kanske känns naturlig och invand för yngre bilförare men i Sverige är bilen populär hos båda könen och i alla åldrar. Så hur förväntar sig Volkswagen på reaktionerna från den publik som inte har samma digitala vana som de yngre målgrupperna?

Det ställer högre krav på återförsäljarna, svarar Fredrik Wiss. De måste ta sig tid att förklara den moderna tekniken. Dessutom funderar vi på att föreslå att man ska kunna göra ett återbesök hos återförsäljaren ett par veckor efter köp för att reda ut eventuella frågor.

Med provkörningsbilen befann vi oss oftast på kurviga vägar högt uppe i bergen och körningen krävde att man höll hundra procent fokus på vägen. Att i det läget börja leta inställningar på skärmarna var inte alternativ och då var det tacksamt att kunna ge kommandon till Alexa, den nya röstkontrollen. Efter några fruktlösa försök att få systemet att tala svenska övergick vi med bättre lycka till engelska.

Hello Volkswagen.

Hello, what can I do for you?

It´s too warm.

I bilen sitter en tre-zons klimatanläggning. Alexa lyder och sänker värmen.

Många assistanssystem håller koll på säkerheten, ser till att man håller sig på vägen och varnar för faror och hinder som uppstår i trafiken. Radar och kamera håller koll på gångtrafikanter och cyklister.

Under provkörningen sprang en vit hund över vägen i en kurva, men det var inget som säkerhetssystemen i bilen uppfattade och hunden hade blivit mos om vi inte hade bromsat manuellt.

Den nya funktionen Car2X fungerar som en trafikvarningsassistent och använder information från trafikinfrastrukturen och från andra bilar i närheten. I dagsläget finns det dock inte så många andra bilar att kommunicera med.

Provkörningsbilarna var försedda med sportstolar som fick godkänt av både långa och korta förare. En liten diskret massage av nedre delen av ryggen satt inte heller fel. Även bak sitter den inte allt för store bekvämt. I bilen hör man knappt motorn och kan obehindrat föra ett samtal i vanlig samtalston. Det är ett stort plus att fästena för bilbarnstolen är lätta att hitta.

Det finns en anledning till att så många trafikskolor under åren har använt sig av Golf i undervisningen. Nya Golf är inget undantag. Den är lättkörd och det går snabbt känna sig som om man aldrig har kört något annat än Golf. En inte alltför vild gissning är att Golf kommer att fortsätta vara en favorit i de svenska stugorna.

Modellutbud:
• 1,5 TSI 150 hk (bensin), 6-växlad manuell växellåda: från 273 900 kronor (släpps för beställning under vecka 51)
1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG (bensin, mildhybrid): från 299 400 kronor (släpps för beställning i slutet av vecka 51)
2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell växellåda: från 274 900 kronor (släpps prel. i slutet av vecka 51)
1,0 TSI 110 hk, 6 växlad manuell växellåda: från 236 900 kronor (släpps prel. under första kvartalet 2020)
Motoralternativ som kommer att släppas senare under 2020.
1,0 eTSI 110 hk (bensin, mildhybrid), DSG
1,4 TSI 204 hk (bensin, laddhybrid)
1,4 TSI 245 hk GTE (bensin, laddhybrid)
1,5 TGI 130 hk (fordonsgas, bensin som reservbränsle), manuell och DSG
2,0 TDI 115 hk (diesel), DSG
GTI (bensin)
R (bensin)

1,5 TSI 150 hk
Motor: TSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor
Max. effekt: 150 hk vid 5 000 – 6 000 varv/minut
Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut
Cylindervolym: 1,5 liter
Växellåda: 6-växlad manuell
Topphastighet: 214 km/h
0-100 km/h: 8,5 sekunder
Förbrukning, blandad körning WLTP: 5,5 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 124 g/km

1,5 eTSI 150 hk, DSG
Motor: eTSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor med 48 V-system
Max. effekt: 150 hk vid 5 000 – 6 000 varv/minut
Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut
Cylindervolym: 1,5 liter
Växellåda: 7-växlad DSG
Topphastighet: 214 km/h
0-100 km/h: 8,5 sekunder
Förbrukning, blandad körning WLTP: i.u.
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: i.u.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094