23948sdkhjf

Byggstart för efterlängtad bro

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Väg 222, Värmdöleden, är den huvudsakliga förbindelsen mellan Stockholm och de snabbt växande skärgårdskommunerna Nacka och Värmdö. Leden har motorvägsstandard förutom över Skurusundet där den vid det här laget drygt 100-åriga bron sett sina bästa dagar.

Diskussionerna om en ny bro har pågått i varje fall i ett par decennier, men förbindelsen har inte varit särskilt högt prioriterad från statens sida. 2009 träffade dock Nacka kommun ett avtal med dåvarande Vägverket som innebar att bygget skulle tidigareläggas till 2014 med motprestationen att en del av kostnaden skulle finansieras med hjälp av broavgifter.

Protester och överklaganden har dock bidragit till kraftiga förseningar och först i början på 2019 tecknades ett avtal med italienska Itinera om att bygga bron i en totalentreprenad för ungefär 800 miljoner kronor, inklusive bland annat trafikplatserna Skuru och Björknäs. Sedan dess har det gått ytterligare nästan ett år innan spaden sattes i jorden.

I och med den kraftiga förseningen anser kommunen att statens krav på bompengar är överspelat. Infrastrukturminister Tomas Eneroth klargjorde dock tidigare i höstas att beslutet om broavgifter står fast trots att det hunnit gå mer än ett decennium mellan avtal och byggstart.

Men oavsett kampen om vem som ska betala för bron så är spadtaget efterlängtat – framför allt av de som bor eller jobbar i Nacka och Värmdö.

Nacka växer starkt och trafiksystemet måste hänga med. Vi har efterfrågat denna bro i många år och välkomnar att den äntligen börjas byggas. Den förbättrar framkomligheten och gör att fler kommer till sina jobb i tid samtidigt som den möjliggör för vidare bostadsbyggande i Boo, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

Den nya 317 meter långa bron får en segelfri höjd på 30 meter och byggs söder om den befintliga. Den danska arkitektbyrån Dissing + Weitling tog hem en projekttävling om brons utformning redan 2012 och har haft som uppgift att hitta en design som inte inkräktar på den skönhet som både naturen kring Skurusundet och den vackra bron från 1915 erbjuder. Andra kriterier som beaktades var trafiktekniska lösningar, kostnaden och genomförandet. I juryns motivering sades bland annat: "För en formsäker och vacker bro med ett tydligt grepp. Den smäckra brobanan bärs elegant upp av bropelarna som en servitör bär upp en bricka."

Den nya bron blir 30 meter bred, vilket ska räcka för motorvägsstandard med tre körfält i vardera riktningen, varav ett är till för kollektivtrafiken. Bropelare och landfästen gjuts av betong medan brodäcket med vägbana byggs helt i stål och tillverkas i delar som fraktas till byggarbetsplatsen där de svetsas ihop på plats.

– Nu pågår förberedande markarbeten och efter årsskiftet börjar vi med sprängningsarbeten, säger Trafikverkets projektledare Åse Wallin.

Därutöver ska trafikplatserna Skuru och Björknäs anpassas till den nya bron. Tidigt i projektet ingår även att förbättra för gång- och cykeltrafikanter samt åtgärder för hantering av dagvatten.

När den nya Skurubron är klar hösten 2022 inleds renoveringen av den befintliga bågbron i en entreprenad som handlas upp i ett senare skede. Den äldsta bron renoveras helt och blir en lokal vägbro över Skurusundet. Tvillingbron renoveras för att bli en åtta meter bred väg för gång- och cykeltrafikanter. En målsättning är att gång- och cykeltrafikanter ska få öppnare och ljusare passager under Värmdöleden. Enligt planerna ska allt vara färdigställt 2024.

När den befintliga Skurubron renoverats lämnas den över till kommunen som därmed övertar ansvaret och förvaltningen.

Läs mer om besvärligheterna inför kontraktsskrivningen här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hjullastare bekämpar nordnorsk snö

Nytt förpackningsföretag på svenska marknaden

Nya finansieringsformer för kollektivtrafiken

Lina Olsson, Malmö universitet, arbetar med forskning om exploateringsbaserad finansiering av ny kollektivtrafik – hon presenterar ett nyligen avslutat forskningsprojekt på Kollektivtrafikdagen 13 maj.

Plus

Labelexpo: Många nyheter hos Gallus

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

Almi Invest miljoninvesterar i cancerdiagnostikbolag

Almi Invest investerar i cancerdiagnostik-bolaget Celluminova som kan öka överlevnadsgraden vid hjärnkirurgi.

Nyhetsbrev

Välkända varumärken toppar stöldlistan

Volvo dominerar stort bland de entreprenadmaskiner som efterlysts under 2019 i Sverige, enligt den statistik som just presenterats av Larmtjänst. Närmast därefter följer Avant och Caterpillar.

Andreas grymma grävare

Andreas Karlssons svarta hjulgrävare lyser upp i vintermörkret – han har låtit kreativiteten flöda och blandar friskt sånt som är smart med sånt som är roligt. – Alltid retar det nån!

Sökes: Reporter med digital inriktning

Reportern ska ingå i teamet som producerar Life Science Sweden, MedTech Magazine och Hjälpmedel.

Mer snurr i nya Dynapacvälten

Klimatsmarta matformar för mikron

Närproducerade lastare klara för värmländskt rally

Ett halvt dussin skräddarsydda och närproducerade hjullastare har just överlämnats till Rally Sweden inför den svenska deltävlingen i rally-VM som körs 13-16 februari i värmländska och norska skogar.

Husqvarna väljer Åkerströms radiostyrning

Det blir Åkerströms som får leverera radiostyrningen till Husqvarnas nya mellanstora tvåvalsvält LP9505 som nu lanseras globalt. I första skedet rör det sig om en order värd cirka 1,5 miljoner kronor.

Sidel väljer XMReality

Frukt & Grönt i papperspåse

Burktappare Årets Ölutvecklare

Härligt, härligt – men farligt, farligt

Månader av planering innebar att varje kvart var noggrant inrutad – och så strular ett redskap. En defekt hammare fick pulsen att rusa innan förarna lyssnade sig fram till lösningen.

Bergbyggarna får mycket att göra

Eleda shoppar vidare

Eleda Group växer vidare genom att förvärva samtliga aktier i Annebergs Bygg & Anläggning, som utför anläggningsarbeten i Hallands- och Göteborgsregionen.

Giftig gas läckte från massabruket - UPPDATERAD TISDAG

Vi uppdaterar när det kommer nya uppgifter.

Internationellt sprängkort kan snart vara verklighet

Båttillverkaren Micore gasar

Upphandlingsmiss kan stå kommun dyrt

Upphandlingen av en tillbyggnad till ett reningsverk kan bli dyrbar för Kristianstads kommun som, enligt Konkurrensverket, tecknade avtal med entreprenören utan att konkurrensutsätta uppdraget.

A world-class research village

”Vi tog upp det eftersom det finns en efterfrågan”

Folkhälsa får eget radioprogram

Rekord på spåren

Peab bygger hotell i Örebro

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Nässpray mot depression godkänd

Berlin-tågen tokökar

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172