23948sdkhjf

Ny självkörande busslinje startas

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Ännu en svensk stad får sin första autonoma busslinje

6 december börjar Linköpings första självkörande buss att rulla på Campus Valla. Därmed blir Linköping den andra staden i Sverige med autonom busstrafik efter Stockholm.

– Det är med stor glädje som vi äntligen kan driftstesta Linköpings första självkörande fordon. Vi ser gärna att Linköping, som är en kommun med teknikprofil och som har en teknikoptimistisk syn, är en testbädd för grönare, smartare och bättre lösningar och vi vill uppmuntra fler som vill testa sina lösningar att göra det i Linköping. Att självkörande fordon nu börjar rulla i Linköping är ett viktigt steg mot framtidens smarta och hållbara städer, säger miljökommunalråd Muharrem Demirok (C), Linköpings kommun

Ride the future är ett rullande forskningsprojekt för att testa hur självkörande bussar kan bli en del av den moderna stadens hållbara mobilitetslösningar.

– I samverkan mellan VTI och Linköpings universitets kläcktes en vild idé om självkörande bussar som en forskningsplattform. Idén har nu äntligen blivit verklighet och vi på VTI är stolta över att ha fått vara med. Vi tar nu steget in i framtiden och hoppas kunna bidra till ökad kunskap inom området hållbar mobilitet och där människans behov och förmågor tas tillvara. Det finns mycket kvar att lära, säger Anna Anund, forskningschef på VTI.

Den första självkörande bussen kommer till en början att trafikera en två kilometer lång sträcka mellan Campus Valla och Vallastaden.

– Bussen är rullande bevis på ett framgångsrikt samverkansprojekt som kommer att göra nytta för vårt samhälle. Jag är också säker på att många kommer att tycka att det är skönt att kunna få skjuts genom campus, säger rektor Helen Dannetun på Linköpings universitet.

Bussen tar 10–13 passagerare och har en kundvärd ombord som också övervakar körningen. Det är gratis att åka med bussen, men då detta görs på prov är de inte idag en del av den ordinarie kollektivtrafiken.

– Östgötatrafiken och Region Östergötland är mycket positiva till att projektet kommer igång och vi ser med spänning fram emot hur det tas emot av kunderna, säger Östgötatrafikens vd Sofia Malander. Att fler fordon kommer att vara självkörande i framtiden är tydligt, och vi är mycket intresserade av hur de kan användas inom kollektivtrafiken. Kan små självkörande bussar vara ett komplement till den övriga kollektivtrafiken, så att fler väljer bort bilen, så är det en utveckling vi ser positivt på, avslutar hon.

Driftstesterna kommer att delas upp i två moment. Det första fordonet som tillverkas av Navya sätts i drift redan på fredag innan det andra fordonet som tillverkas av EasyMile kommer att sättas i trafik lite längre fram. Därefter kommer Ride the future formellt att lanseras en bit in i 2020.

– Projektet har förberetts under en längre tid och de senaste veckorna har vi arbetat hårt med att anpassa såväl fordonen som trafikmiljön och även utbildat våra säkerhetsförare. Nu har vi fått Transportstyrelsens tillstånd för det första fordonet. Det känns verkligen kul att kunna erbjuda den här teknologin till Linköpingsborna. Vi hoppas att många blir intresserade av att testa vårt självkörande fordon, säger Christian Monstein, innovationschef på Transdev Sverige.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Nyhetsbrev

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

Volvo fortsätter investera i autonom mobilitet

För att stå väl förberett inför en framtid med kraftigt ökade inslag av självkörande fordon och maskiner vill Volvo säkra tillgången till säkerhetscertifierad programvara för autonoma system. Därför investerar koncernen nu i det amerikanska programvaruföretaget Apex A1.

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157