23948sdkhjf

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

För andra året i rad blev butiken Hästbackas Bildelar i Avesta nominerad till utmärkelsen Årets Butik. Och den här gången tog man också hem priset.

Det är kul, det ligger ju ganska mycket hårt arbete bakom, berättar Fabian Hästbacka, butikens ägare när Motormagasinet når honom ett par veckor efter galan.

Och eftersom det är en något stressad Fabian i andra luren är det inte svårt att förstå vad han menar med att det ligger hårt arbete bakom utmärkelsen. Han arbetar hårt och får ställa upp när butiken är kort om folk. Men han tar sig ändå tid att prata med redaktionen eftersom han är stolt över sig själv och sin personal.

Jag tycker vi ska klappa oss lite på bröstet och ta åt oss av det här. Samtidigt ställer det krav på oss att vi levererar, men det är ju något vi försöker göra varje dag, men det här blir en liten extra påminnelse om att nu ska vi faktiskt visa att vi är bäst.

Och det har tagit tid att bli bäst. Det hela började i Fabians garage 1995 när han samtidigt tagit över sin fars bilskrot, ett enmansföretag. Han drev de två olika verksamheterna parallellt – bilskroten på heltid på dagarna och butiken med bildelar i garaget hemma på kvällarna. Ända fram tills 2007.

– Då sålde jag skroten för jag kände att jag inte kom längre där, och satsade allt jag hade på butiken. 2007 omsatte vi 2,5 miljoner, då hade jag en gubbe, och det tog lite drygt tio år innan det började generera ordentligt. I dag är vi sju stycken och omsätter 20 miljoner, säger Fabian.

Butiken har ett stort sortiment och ett stort lager. Man riktar sig främst till verkstäder som kunder även om alla som behöver bildelar är välkomna. Framgången har ett komplicerat recept menar Fabian.

– Jag tror inte det finns något enkelt svar, men från min sida som ägare och ledare så handlar det ju i första hand om att få motiverad personal, har man det så sköter sig det övriga lättare.

Hur får man motiverad personal?

Göra dem delaktiga och informera dem om exempelvis budgeten, hur går det för företaget, vad är planen för marknadsföringen, hur ska vi få fler kunder och så vidare. Jag har ju även ett bonussystem för grabbarna så att de kan påverka sin egen sits med hjälp av deras engagemang och försäljning, och komma med idéer på våra möten.

Utöver ett stort utbud av produkter och engagerad personal krävs också att alla inblandade förstår att det är kunderna som betalar lönerna. Därför, menar Fabian, måste man också lägga stort fokus på att göra kunderna nöjda – även om det ibland leder till förlustaffärer.

– Man kanske kör ut en extra gång med budbilen, går från de vanliga tiderna. Man kanske åker till en leverantör som man inte köper av på daglig basis, men för dennes behov. Man kanske inte tjänar pengar på den affären, men man bygger affärsrelationen, säger han.

Det är bland annat dessa aspekter som också framkom i juryns motivering för varför just den här butiken skulle vinna. Fabian håller med.

– Jag har inte bara haft kniven på strupen, den har varit i strupen i flera år. Som företagare så biter man ihop om man har ett tydligt mål och jag tror det är stor skillnad om man jämför med butiker som är ägda av ett huvudkontor och där en platschef, det vill säga en anställd, bedriver hela verksamheten. Vi leker mer med egna pengar på ett annat sätt liksom.

Ni blev ju nominerade förra året också, men vann inte då, varför vann ni nu?

– Jag förstår att jurymedlemmarna har en rätt så otacksam uppgift, hur ska de kunna göra en rättvis bedömning? Men för min del: jag har byggt upp det här från noll, jag började i garaget på kvällarna. Och sådan information får juryn kanske inte reda på för varje butik, men det kunde jag berätta om på finalistminglet.

Han tog sig aldrig till finalistminglet i fjol och menar att det kan vara en bidragande orsak till att de inte vann då.

Då tog de ju fel beslut, säger han och skrattar. Förra året var jag inte med på minglet och det var fel av mig. Man lever i sin bubbla och väljer bort sådana tillställningar. Men i år är jag glad att jag gick och att jag fick visa att det går att lyckas även om man inte bor i en storstad.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141