23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

"Det händer inte mig"

Smurfit Kappa har genomfört en resa för att öka säkerhetsmedvetandet hos personalen men även hos entreprenörer som deltar i de stora regelbundna revisionsstoppen.

Du känner säkert igen argumenten: “Jag ska bara fixa detta lite snabbt”, “Jag har gjort det här så många gånger” eller “Det drabbar inte mig”. Argument för att kringgå regelboken när det gäller att arbeta på ett arbetsmiljösäkert sätt.

Smurfit Kappa tröttnade på detta och har därför arbetat aktivt för att minska olyckorna bland annat vid de återkommande större revisionsstoppen som genomförs. I samband med Svenskt Underhålls jubileumskonferens berättade Kjell Lundberg och Håkan Sundström från Smurfit Kappa i Piteå om vad företaget gjort.

Jag har jobbat i företaget 21 år, mest med underhåll. När jag började belönades den som fixade ett akut stopp snabbt även om man tog risker. Nu idag är det en helt annan sak, säger Kjell Lundberg.

 

För att lyckas har man vidtagit en rad olika åtgärder. Det första är att få alla att förstå att kraven inte är till för att göra det omständligt för medarbetaren utan att det handlar om att kunna komma hem till familjen efter arbetsdagens slut.

Tidigare talade vi mycket om hur vi ska arbeta säkert nu försöker vi prata mycket mer om varför och det tar de flesta till sig på ett bättre sätt, förklarar Kjell.

De började med att få med den egna personalen på tankesättet men den stora utmaningen var att även få med entreprenörer, särskilt kopplat till de stora revisionsstoppen då cirka 1300 personer utifrån befinner sig i anläggningen samtidigt.

För några år sedan var antalet tillbudsrapporter från entreprenörer nästan noll. Nu har vi fått igång dem att rapportera även om de bara skär sig i ett finger, säger Kjell.

Att sprida information till så många är inte alldeles lätt så företaget har tagit fram en app till mobilen med all viktig information.

Tidplanen var mest intressant men även vad det var för mat och telefonlistan. Dessa driver användandet av appen, men då läser de även annat som meddelanden om säkerheten. Det går även att rapportera tillbud i appen, berättar Kjell.

Alla personer som kommer in på anläggningen ska även få 30 minuters utbildning. De långväga besökarna fick det på plats men till de lokala entreprenörerna åkte personal från Smurfit Kappa ut i förväg.

Vi tog med oss bullar med vaniljkräm och for ut till dem. Vi fick jättebra dialog med mycket frågor och där de ifrågasatte regler, säger Håkan Sundström.

Tanken var att alla, både chefer och medarbetare skulle få höra samma information.

 

Kjell Lundberg och Håkan Sundström från Smurfit Kappa betonar vikten av att få med entreprenörer i säkerhetsarbetet. Foto: Martin Wänerholm

En viktig del när underhållsarbete pågår i anläggningen är avspärrningar och att dessa respekteras. Numera får ingen bryta en avspärrning utan att ringa ett nummer som är angivet vid avspärrningen. För att snabbt kunna spärra av finns det vid revisionsstoppen avspärrningsmaterial lättillgängligt på flera platser i fabriken. Samma sak gäller med ställningar, stegar ska inte användas utan det ska byggas ställningar och det ska vara lätt att få hjälp med detta. På varje ställning sitter det en skylt att den är ok och saknas skylten får ingen använda ställningen.

Trots att det ska vara lätt att få hjälp med att bygga en ställning inträffar det ändå saker. Kjell och Håkan berättar bland annat om ett stopp där en entreprenör tog fram en stege för att klättra upp till ett rör och hur han föll flera meter. Personen överlevde men blev skadad och det blev en utredning från Arbetsmiljöverket som dock ansåg att Smurfit Kappa gjort vad som krävdes.

Det var ett 20 sekunders verk för att spara tid men jobbet vid sodapannan fick stoppas och vår personal har lagt ned 100 timmar och entreprenören har lagt ned 100 timmar. Det här exemplet hade vi med vid alla utbildningar sen, berättar Håkan.

 

Då säkerhet är ett ständigt pågående arbete går det inte att säga att Smurfit Kappa är i mål men de har kommit en bit på vägen. Nu arbetar de bland annat med att ge feedback till de som rapporterat in problem via appen.

Ska vi lyckas hålla intresset uppe måste de även få se vad vi gjorde efter det att de skrev in synpunkter i appen, säger Håkan.

Han hoppas också att diskussionerna ska leda till att man vågar hjälpa varandra med att jobba säkert och att alla ska bli mer medvetna om riskerna.

Man kan lära sig en maskin på en timme men att ändra beteende gör man inte i en handvändning. Det handlar om inställning och mod, det är ju ändå en viss machokultur fortfarande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079