23948sdkhjf

"Det är inte svårt för den som kan det"

| Av Ulrika Andersson | Nordiske Medier Newsroom | Tipsa redaktionen

En idéskiss, ett par maskiner och några höjder räcker – Conny Fransson och Fredrik Karlberg har fått fria händer när de ska bygga våtmark i Östergötland.

Västra Harg. Oktoberregnet strilar och leran är förrädiskt hal när Leveranstidningen Entreprenad slirar ut på en östgötsk äng.

Läs också: Hemma blev bäst för Hampus

I Västra Harg är dock målet att det ska bli ännu blötare och det är Conny Fransson, med egna företaget Västerlösa Schakt, som fått uppdraget att se till att det förverkligas.

– Vi ska bygga våtmark, konstaterar han glatt.

Projektet finansieras av Länstyrelsen, som vill återskapa den natur och den artrikedom som fanns här innan marken dikades ut (läs mer om det här).

Tre man och tre maskiner ska sätta vattnet på plats igen.

Conny Fransson kör sin 13-tonnare, en Hitachi 130 bandgrävare, han har också med sig sin A20-dumper.

En tung maskin som skjuter massor och trampar till behövs också, Västerlösa Schakt har därför lejt in Fredrik Karlberg, på Rangeltorps Driftsaktiebolag, som tog med sig sonen Linus och en inlånad Caterpillar D6 LGP på 25 ton till Östergötland.

Läs också: Bandet ska backas

Det finns sällan en exakt ritning för hur man ska bygga våtmarker och Conny Fransson och Fredrik Karlberg har därför rätt fria händer för att åstadkomma en konstruktion som fångar och håller kvar vattnet.

– Det enda vi fick av beställaren var en ungefärlig idéskiss, säger Conny Fransson.

–  Sedan fick vi pussla ihop i huvudet vad vi skulle göra av massorna, kommenterar Fredrik Karlberg.

Han trivs med det kreativa uppdraget.

Läs också: ”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

– Det är väldigt fritt på det viset men det är det ett enormt ansvar också att få det att stämma ihop med omgivningen

Maskinförarna måste använda sitt eget omdöme, konstaterar han.

– Man får tänka till lite grann när man lägger upp öar och de här vallarna så att det stämmer överens med naturen runtikring, säger Fredrik Karlberg.

– Det är inte komplicerat för den som kan det, ler Conny Fransson.

Läs också: Rör med restriktioner

Han tillägger att de fått hjälp av Thomas Larsson på Toltec AB som skött inmätningarna till relationshandlingarna.

Våtmarkens vallar har vuxit fram under den första veckans arbete. Vallarna ska hålla vattnet på plats, en handfull öar, så kallade häckningsholmar, har också skapats och i projektet ingår också att bygga en väg, så att besökare kan få tillgång till platsen.

När Leveranstidningen Entreprenad hälsar på skrapar Fredrik Karlberg ihop massor för den den allra sista häckningsholmen och Conny Fransson rensar diken och lägger fram grus.

Gruset är det enda externa materialet i projektet, det ska användas i den 50-60 meter långa och fyra meter breda vägen som dras rakt över området.

Läs också: "Det är en helt fantastisk spont"

Vägen byggs i en slänt som är både brant och lerig – knepiga förhållanden för Conny Franssons dumper.

– Den klarar inte riktigt den lutningen, därför ska vi terrassera vägen, förklarar han.

Området i stort är lätt lutande, något som ses som en fördel.

– Vi vill ha långa flacka slänter, då finns det lite vatten när fåglarna kommer i mars och april, kommenterar Conny Fransson.

Våtmarksbygget myllrar av höjder som ska uppnås men varken Conny Fransson eller Fredrik Karlberg använder maskinstyrning.

– Vi tycker det blir enklare, vi har en höjd/planlaser och sen har vi ju erfarenhet också – det är en bra hjälpreda, ler Conny Fransson.

– Det har varit väldigt roligt att vi ändå fått det att stämma så bra, säger Fredrik Karlberg.

Två munkar har satts i våtmarkens ändar och det Conny Fransson grävt ner är en egen konstruktion.

För snart 20 år sedan ledsnade han på de trä- eller betongvarianter som fanns att tillgå, han tyckte de var tunga och otympliga med stor risk för läckage.

Han tog därför fram en egen konstruktion: CK-munken.

– Den här munken är tillverkad helt i plast, med gummipackningar. Den är helt tät så den fordrar ju inte så mycket underhåll, man behöver inte täta med sågspån och hästbajs och sånt där, hävdar han.

Han har patent på munken som utvecklats under årens lopp och nu säljer han 10-15 munkar om året.

– Framförallt är de täta, de är dessutom så lätta att de är enkla att transportera, det går att lägga dem på en fyrhjuling, de sjunker inte heller ner i dåliga markförhållanden.

De två munkarna har grävts ner i varsin ände av området och vi klafsar på i den djupa leran för att titta lite bakom en av de väl tilltagna plastcisternerna.

Där hittar vi ett stort dike och ett rejält stenröse.

– Bräddavloppet ska ta vid om munken inte hinner med och naturstenen ska bromsa vattnets hastighet, förklarar Conny Fransson.

Natursten är ingen bristvara just här, konstaterar han.

– Det är många bönder som odlar potatis härikring, de rensar bort den här stenen och då kan man få tag i den skapligt billigt.

Conny Fransson räknar med att det ska tre veckor att förvandla området från torr betesmark till sumpig våtmark.

Han har byggt många våtmarker under sin långa karriär och betraktar det här projektet som tämligen enkelt.

– Markförhållandena kan vara ett bekymmer men här har det det gått bra, det är fina massor med torv och lera och vi har kört obehindrat.

Även Fredrik Karlberg är gammal i våtmarksbyggargemet, han dagspendlar från hemmet i Örebro men konstaterar att ett sånt här uppdrag är värt de långa resorna.

– Det här är bland det roligaste som finns!

Se och hör mer om våtmarksbygget i klippet nedan!

PS: Läs gärna om en annan entreprenör som byggde våtmark här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203