23948sdkhjf

Inlandsbanan testas för tunga transporter

Nu ska förutsättningarna för fossilfria transporter av kalk och makadam mellan Orsa och Gällivare utredas gemensamt av LKAB och Inlandsbanan.

Inlandsbanan satsar allt mer målmedvetet på att minska miljöbelastningen. Bland annat etableras tankanläggningar för HVO på flera orter längs banan med ambitionen att koncernens spårbundna fordon ska vara fossilfria redan 2020. Det här är en satsning som bland annat tilltalar gruvindustrin. Tidigt ute är LKAB som ser Inlandsbanan som en möjlighet till fossilfria transporter av kalk och makadam genom Norrlands inland mellan Orsa och Gällivare.

Det här är ett viktigt steg framåt i satsningen på hållbar godstransport. För att nå ända fram i klimatarbetet måste utsläpp i gruvor och förädling minskas, men vi måste även säkerställa att våra transporter är hållbara och tillförlitliga. Genom samarbetet kan vi tillsammans med Inlandsbanan finna nya alternativa lösningar för klimatsmarta godstransporter, säger LKAB:s logistikchef Jan Lundgren.

Tanken är att i ett första steg genomföra ett pilotprojekt under 2020 med målen att verifiera bärigheten och kapaciteten för tunga transporter och att se över möjligheterna att driva dessa transporter med hjälp av fossilfritt bränsle.

Förhoppningen är att utvärderingen ska vara så positiv att den leder till ett mer långsiktigt samarbete. Inlandsbanans förhoppning är också att betydligt fler företag ska kliva på tåget. Förutsättningarna är goda eftersom tunga industrier inom skogs- och gruvnäringarna väger tungt i det lokala näringslivet längs banan.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.334