23948sdkhjf

Volvos ellastare på tysk kundtest

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I 34 år har Leick Baumschulen varit kund hos Volvo CE. Företaget har sin bas inte mer än en halvtimme från den fabrik i Konz där Volvos eldrivna hjullastare ska börja produceras i mitten av 2020. Dessutom testkör nu Leick som första företag i världen den kommande lastarmodellen.

På en plantskola kan en hjullastare användas på en mängd olika sätt. Det gäller även hos Leick Baumschulen där en liten lastare varvar mellan bland annat pallhantering, lastning, finplanering och vägunderhåll. Delar av arbetet sker dessutom i direkt anslutning till de visningsytor där det praktiskt taget alltid pågår någon form av samtal mellan kunder och säljpersonal.

Den stora bredden på arbetsuppgifter skapar ett närmast perfekt scenario för oss att tillsammans med en kund testa vår nya elektriska hjullastare, säger Paolo Mannesi, global produktchef för hjullastarna hos Volvo CE.

Saken blir inte mindre intressant av att ledningen för Leick Baumschulen är synnerligen teknikvänliga och pigga på att testa de senaste landvinningarna. Företaget har bland annat goda erfarenheter av de elektriska golfbilar som används för att förflytta kunder på de stora ytor där en mängd växter av olika slag växer och visas upp. Därmed var det inget långt steg att också testa eldrift i en arbetsmaskin.

Tvärtom är företagets två ägare, Christoph och Michael Leick, själva övertygade om elektrifieringens fördelar och räknar med att deras intresse, erfarenhet och engagemang kan bidra till att utveckla produkten ytterligare och därmed skapa fördelar för såväl kommande användare som för planeten i form av minskad miljöbelastning.

L25 Electric lanserades för en bredare publik på årets Bauma och drivs av litiumjonbatterier som utlovas klara åtta timmars arbete på en laddning. Ombord på den kompakta hjullastaren finns två elmotorer, en för drivlinan och en för hydrauliken, en lösning som ska förbättra effektiviteten i samtliga moment som maskinen förväntas utföra.

Maskinen arbetar som en konventionell, dieseldriven hjullastare, men med ökad komfort för föraren och för omgivningen. Styrkemässigt känns maskinerna likvärdiga, men elmaskinen är tystare, alstrar mindre vibrationer, är lättare att underhålla och ger inga utsläpp, säger Christoph Leick.

Inte minst uppskattar han maskinens tysta gång.

Vi flyttar ofta växter på våra visningsytor där kunder kommer och går. Med den här tystgående maskinen blir det betydligt behagligare för såväl våra kunder som för personalen. Vi kan hålla samtalen igång även när maskinerna arbetar strax intill.

Läs också: Volvo investerar i cybersäkerhet

Eldriften har också stor betydelse för underhåll och service.

Vi behöver inte kolla olja och kylmedium varje dag, inte heller fylla på diesel. Vi behöver bara ladda maskinen, vilket vi kan göra över natten. Det enda som behövs är att koppla en kabel mellan maskin och elkontakten. Det kan inte göras fel – det är enkelt och säkert, säger Christoph Leick.

Laddningstiden anges till tolv timmar, men det finns också möjligheten att göra en snabbladdning på två timmar som då räcker till cirka 80 procent av full styrka.

Redan i våras aviserade Volvo att företaget avser att sluta tillverka sitt kompakta sortiment av hjullastare och minigrävare med traditionella dieseldrivna motorer i takt med att de eldrivna släpps ut på marknaden.

Enligt nuvarande planer kommer eldriften att implementeras i kompaktgrävare i storlekar från EC15 till EC27 och i kompakthjullastare i storlekar från L20 till L28. Först ut av de eldrivna modellerna är ECR25 och L25.

Läs här om hur Volvo tar täten i elracet.

Även Volvos eldrivna minigrävare är ute på kundtest. Läs mer här.


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Och vinnarna är...

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Nyhetsbrev

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

1

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Rör med restriktioner

Nanopartiklar hjälper framtidens katalysatorer

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111