23948sdkhjf

Volvos ellastare på tysk kundtest

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I 34 år har Leick Baumschulen varit kund hos Volvo CE. Företaget har sin bas inte mer än en halvtimme från den fabrik i Konz där Volvos eldrivna hjullastare ska börja produceras i mitten av 2020. Dessutom testkör nu Leick som första företag i världen den kommande lastarmodellen.

På en plantskola kan en hjullastare användas på en mängd olika sätt. Det gäller även hos Leick Baumschulen där en liten lastare varvar mellan bland annat pallhantering, lastning, finplanering och vägunderhåll. Delar av arbetet sker dessutom i direkt anslutning till de visningsytor där det praktiskt taget alltid pågår någon form av samtal mellan kunder och säljpersonal.

Den stora bredden på arbetsuppgifter skapar ett närmast perfekt scenario för oss att tillsammans med en kund testa vår nya elektriska hjullastare, säger Paolo Mannesi, global produktchef för hjullastarna hos Volvo CE.

Saken blir inte mindre intressant av att ledningen för Leick Baumschulen är synnerligen teknikvänliga och pigga på att testa de senaste landvinningarna. Företaget har bland annat goda erfarenheter av de elektriska golfbilar som används för att förflytta kunder på de stora ytor där en mängd växter av olika slag växer och visas upp. Därmed var det inget långt steg att också testa eldrift i en arbetsmaskin.

Tvärtom är företagets två ägare, Christoph och Michael Leick, själva övertygade om elektrifieringens fördelar och räknar med att deras intresse, erfarenhet och engagemang kan bidra till att utveckla produkten ytterligare och därmed skapa fördelar för såväl kommande användare som för planeten i form av minskad miljöbelastning.

L25 Electric lanserades för en bredare publik på årets Bauma och drivs av litiumjonbatterier som utlovas klara åtta timmars arbete på en laddning. Ombord på den kompakta hjullastaren finns två elmotorer, en för drivlinan och en för hydrauliken, en lösning som ska förbättra effektiviteten i samtliga moment som maskinen förväntas utföra.

Maskinen arbetar som en konventionell, dieseldriven hjullastare, men med ökad komfort för föraren och för omgivningen. Styrkemässigt känns maskinerna likvärdiga, men elmaskinen är tystare, alstrar mindre vibrationer, är lättare att underhålla och ger inga utsläpp, säger Christoph Leick.

Inte minst uppskattar han maskinens tysta gång.

Vi flyttar ofta växter på våra visningsytor där kunder kommer och går. Med den här tystgående maskinen blir det betydligt behagligare för såväl våra kunder som för personalen. Vi kan hålla samtalen igång även när maskinerna arbetar strax intill.

Läs också: Mindre utsläpp med hjälp av AI

Eldriften har också stor betydelse för underhåll och service.

Vi behöver inte kolla olja och kylmedium varje dag, inte heller fylla på diesel. Vi behöver bara ladda maskinen, vilket vi kan göra över natten. Det enda som behövs är att koppla en kabel mellan maskin och elkontakten. Det kan inte göras fel – det är enkelt och säkert, säger Christoph Leick.

Laddningstiden anges till tolv timmar, men det finns också möjligheten att göra en snabbladdning på två timmar som då räcker till cirka 80 procent av full styrka.

Redan i våras aviserade Volvo att företaget avser att sluta tillverka sitt kompakta sortiment av hjullastare och minigrävare med traditionella dieseldrivna motorer i takt med att de eldrivna släpps ut på marknaden.

Enligt nuvarande planer kommer eldriften att implementeras i kompaktgrävare i storlekar från EC15 till EC27 och i kompakthjullastare i storlekar från L20 till L28. Först ut av de eldrivna modellerna är ECR25 och L25.

Läs här om hur Volvo tar täten i elracet.

Även Volvos eldrivna minigrävare är ute på kundtest. Läs mer här.


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

Nyhetsbrev

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Oilquick hårdsatsar i USA

Den tiltrotatorserie som lanserades i höstas efter ett nära samarbete med Engcon blir huvudnumret för Oilquick på Conexpo-Conagg i Las Vegas 10-14 mars. Företaget har vuxit kontinuerligt i Nordamerika under flera år och räknar med fortsatta framgångar.

1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Swecon noterar rekordstor vinst

Det går bra för Swecon. Enligt Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman var aktivitetsnivån hög på samtliga företagets marknader, vilket bland annat resulterade i Swecons hittills bästa resultat under ett kalenderår.

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

”Vi ska vara nära verkligheten”

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

”Era röster väger tungt”

ME tror att branschen kan göra mycket för att få fler att bli maskinförare –  och sedan också stanna i branschen.

Mindre utsläpp med hjälp av AI

Mindre utsläpp, snabbare produktion och lägre kostnader är målet för ett forskningsprojekt som ska utreda möjligheterna att begränsa koldioxidutsläpp med hjälp av artificiell intelligens.

Corona-oro får svenskt bolag att lyfta

Brommabolaget får stororder från Asien på sin luftrenare. Linköpings universitetssjukhus och Karolinska institutet har bedrivit omfattade studier på bolagets teknologi som kan oskadliggöra virus redan i luften.

Kolfiberfabrik i norr står högt på önskelistan

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11