23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Appen minskar springet

Apparna i telefonerna underlättar för många i vardagslivet. Nu gör de även intåg på verkstadsgolvet. Vi har talat med SKF som sparat mycket tid med en egen app.

Vid SKF:s fabrik i Göteborg tillverkas lager som består av bland annat ringar som bearbetas och monteras. Tidigare fick operatörerna lägga mycket tid på att kontrollera i datorn vilket material som skulle bearbetas eller monteras och leta upp var materialet fanns bara för att konstatera att det inte var färdigprocessat från föregående steg. Men nu ser det annorlunda ut. För något år sedan inledde de ett samarbete med Apple och SAP som levererar affärssystem och beslutade sig för att utveckla en app, “Shop floor simplification app”, som operatörerna kunde ha snabbt tillgänglig i sin mobil.

När du kör bearbetningsmaskin använder du appen för att ropa av ringar som ska bearbetas i maskinerna. Du kan även hålla koll på att de finns att ropa av, hur många ringar du har kvar att köra och vilken ordning du ska köra ordrarna, säger Dan Bäcklund som är operatör och produktionssamordnare vid en avdelning inom SKF.

När ringarna är färdigbearbetade använder operatörerna appen för att printa ut etiketter för att märka materialet. De som sedan arbetar i monteringen kan se vilken order som ska gå först och snabbt kontrollera att alla komponenter som krävs finns tillgängliga eller om det är bättre att gå vidare till en annan order. Det är först om något inte går som det ska som operatören måste gå till en dator.

Att införa ett nytt sätt att arbeta kan naturligtvis innebära en del utmaningar.

Det kan kännas lite skrämmande för en del särskilt för de lite äldre som inte var lika vana vid ny teknik. Men de flesta har ju en smartphone och att använda den här appen är ju inte svårare än att använda facebook.

SKFs vd slutar

Appen de använder var inte någon färdig lösning utan har tagits fram i samarbete mellan de tre företagen. En viktig källa till framgång är att operatörerna har fått vara med under hela resan och lämna synpunkter.

Ofta tar man fram en lösning och sen ska användaren anpassa sig, det blir sällan bra. Vi har istället fått vara med och påverka, berättat vilka behov vi har och hur vi vill att den ska fungera. Det är väldigt värdefullt att slutanvändarna har fått vara med i arbetet, förklarar Dan.

När en helt ny app ska utvecklas blir inte allt perfekt direkt utan den har utvecklats efterhand utifrån de synpunkter som kommit in från användarna och de problem som uppstått. Dan menar att det är viktigt att det finns en supportorganisation när man tar fram ett sådant här verktyg så att man snabbt kan få hjälp om det uppstår barnsjukdomar. På det hela taget är han mycket nöjd och menar att den sparar mycket tid och minskar risken för att göra fel, vilket också var syftet med satsningen.

Operatörerna har fått vara med i framtagandet i appen. Foto: SKF

För nyanställda innebär det nya arbetssättet att de snabbare kan komma in i produktionen utan att lära sig alla komplicerade system som finns i bakgrunden. Dan tycker ändå att det är viktigt att sedan få en djupare förståelse för till exempel hur affärssystemet är uppbyggt, det är kunskap som är bra att ha om det uppstår nya situationer som appen inte kan hantera än.

Jag tycker det är viktigt för att få en helhetsbild av systemen. Har du lite kunskap om SAP så förstår du varför du gör på ett visst sätt i appen.

SKF började med att testa systemet i den så kallade E-fabriken där de tillverkar stora lager från 600 mm till 2,5 meter. Efter att försöket där blivit lyckat har nu SKF börjat använda appen dels vid fler avdelningar i Göteborg, dels vid anläggningar även i andra länder.

De som var lite skeptiska har sett att det fungerar och insett att det inte var så dumt i alla fall. Jag tror att alla som använder den idag tycker det är lättare än vad det var innan. Jag skulle rekommendera andra företag att ta fram en liknande lösning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093