23948sdkhjf

Spännande i Spanien – så gick det för de svenska förarna

Caterpillars eget Europamästerskap är i full gång och tre skickliga svenskar har redan visat framfötterna.

Europafinalen i Caterpillars globala förartävling Operator Challenge 2019 inleddes i går tisdag på Caterpillars utbildnings- och demonstrationscenter i Spanien.

Konkurrensen är hård – totalt 29 förare från 15 länder tampas om segern.

Det svenska hoppet lever genom Janne Hirsikangas från Askersund, David Tomasson från Strömsund och Magnus Rundberg från Hässleholm – tre skickliga förare som håller den svenska fanan högt nere i Malaga just nu.

Vi har flera spännande och jämna tävlingsgrenar framför oss. Det gäller att fokusera på ett moment i taget och inte hänga upp sig på om man gör ett misstag utan hela tiden se framåt, säger Joakim Lundberg, Pon Equipment som är en av det svenska teamets lagledare, i ett pressmeddelande.

Förarna är indelade i olika grupper och på tisdagen, den första tävlingsdagen, genomförde varje grupp två grenar.

Magnus Rundberg tog direkt ledningen i sin tävlingsgrupp efter att ha kört bandschaktaren Cat D5N och grävmaskinen Cat 336 i grenarna ”Precision push” och ”Watch your weight”.

David Tomasson var också på hugget, han blev näst snabbast i sin grupp och fick bara ett tidstillägg när han genomförde grenen ”Lift me up” som bestod av en hinderbana med grävmaskinen Cat 320 och ett lyft betongblock.

Janne Hirsikangas kom trea i sin grupp, han tävlade i hjullastargrenen ”Load me up”.

Enligt Pon Equipment visar totalresultatet att de svenska förarna har gjort bra ifrån sig, Magnus Rundberg leder sin grupp, Janne Hirsikangas är trea i sin och David Tomasson fyra i sin.

Om jag summerar första dagen så hade jag goda förväntningar och trodde nog att det skulle vara lättare. Det gäller att inte chansa för mycket och gör man ett misstag är det lätt att nerverna kommer fram och dagens grenar var nog inte de som passar mig allra bäst, säger Janne Hirsikangas i pressmeddelandet.

Jag ser fram emot den kommande grenen med bandschaktaren. Eftersom jag har en sådan i företaget och kör den själv så har jag nog en fördel där.

Fem grenar ingår i finalen och förarna ska köra både hjullastare, grävmaskin och bandschaktare.

Förarna ska visa sig på styva linan när det gäller både precision, produktivitet och säkerhet, de ska också bevisa att de kan använda sig av den teknik som finns i maskinerna.

Det räcker inte heller att vara snabb, den som stöter i ett föremål, lastar för tungt eller för lätt eller missar att kliva in i maskinen på ett säkert sätt får tidstillägg.

Tävlingen pågår i tre dagar.

De tre bästa förarna från EM-finalen går vidare till världsfinalen, som genomförs på Conexpo i Las Vegas nästa år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094