23948sdkhjf

Vägarna visar sin ålder

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Riktigt gamla vägar har ofta små diken och låga vägkroppar, att renovera dem kräver därför god planering och ett försiktigt handlag.

Nacka. Johannes Kruusi och hans antikvariekollegor på KMV forum fokuserar på kulturmiljöer. De åtar sig uppdrag åt till exempel kommuner, myndigheter och länsstyrelser som behöver stöd och strategier för hur de ska bevara och hantera kulturhistoriskt intressanta miljöer av olika slag.

Läs också: Fokus på form och funktion

Detta innebär en hel del gamla byggnader, men det kan lika gärna handla om  infrastruktur – till exempel järnvägsspår och landsvägar.

Trafikverket är en av KMV forums större kunder.

Myndigheten har ett digert bestånd av stationsbyggnader, där återfinns också till exempel mil- och kilometerstolpar.

Vägarna i sig kan också ha ett stort kulturhistoriskt värde och intresset för detta fick ett uppsving på 1990-talet, berättar Johannes Kruusi.

Läs också: Hit och dit och upp och ner

– Dåvarande Vägverket lyfte frågan om kulturmiljöer och landskapsvärden, bland annat renoverades många milstolpar.

Mer tyngd lades på de estetiska värdena och vägbeståndet inventerades för att hitta kulturhistoriskt intressanta exemplar.

– Målet var att bevara och ta hand om kulturvägarna, de är ett sätt att fysiskt se hur vägarna har utvecklats, säger Johannes Kruusi.

Vägar har byggts på olika sätt under seklernas gång, det går tydligt att se om en väg stammar från 1600-talet eller 1920-talet.

Läs också: "Stenkross funkar dåligt i kulturvägar"

Även om de förstärkts eller renoverats många gånger sedan dess går åldern att spåra.

– Principen är fortfarande densamma, vägkroppen kan ha förändrats men inte läget i landskapet, säger Johannes Kruusi.

Han konstaterar att de finns en hel del gamla åsvägar och slingrande skogsmarksvägar kvar i Sverige.

I originalskick har vägarna ofta små diken och låga vägkroppar.

Läs också: ”Så här stark har den aldrig varit”

– Det var ett jättejobb att gräva diken för hand, då tog man bara det som behövdes, kommenterar Johannes Kruusi.

Även när maskinerna kom med i bilden på 1920- och 1930-talet var de så pass små att det mesta ändå gjordes manuellt.

– Det fick räcka med ett litet dike och ett avvisningsdike för att få bort vattnet.

De gamla vägarna kan vara i stort behov av restaurering.

–  Man ser att många till exempel inte har dikats, säger Johannes Kruusi.

Att underhålla dem så att de är både farbara och säkra, utan att bygga bort deras historia kräver dock ett varsamt handlag.

– Man kan inte använda vilka maskiner som helst, åtgärderna som vidtas måste också vara noggrant anpassade, säger Johannes Kruusi.

Det finns mycket mer att läsa om kulturvägar – se länkarna nedan!

Så här stark har den aldrig varit” En sliten 1800-talsväg fick en behandling värdig en kung – för andra gången någonsin har en kulturväg rustats upp i Västerbotten, med varsam dikning och oförutsägbara kurvor. Läs om det här.

Hit och dit och upp och ner. Spikraka vägar, slingrande vägar, trädkantade vägar och den viktiga vägen till Gud – vägar har byggts på olika sätt under årens lopp. Läs om det här.

"Stenkross funkar dåligt i kulturvägar" Ett pilotprojekt ska visa hur kulturvägarna kan bli både starka och säkra, utan att förlora sin historiska tyngd. Läs om det här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skifte i ME:s förhandlingsledning

Uppdrag: rädda trolltallen

I 65 år har den så kallade trolltallen vid väg 522 i Enhörna varit fridlyst som naturminne. Hur stor del i beslutet som trädets eventuella medicinska krafter har framgår inte, men nu ska själva trädet genomgå en förebyggande kur för ett längre liv.

Plus

Räcker biomassan? - Innehåller flera artiklar - Del 1

Corona: JEC med flera event flyttas fram

Viruskaos i resebranschen

2

KTH-forskare: ”Nya stambanor ett måste”

Nyhetsbrev

Vill bli Sveriges första engångsfria stadskärna

Engångsförpackningar kan vara bekväma men slutresultatet blir stora mängder avfall och nedskräpning.

Nu startar omröstningen

Nu startar den omröstning där Leveranstidningen Entreprenads läsare utser Sveriges snyggaste entreprenadmaskin. Lägg din röst och medverka till att ”rätt” maskin får ta emot hedersbetygelsen på Solvalla 4 juni.

Nya gripare ska passa nästan alla

”Fancluben är stor”

Publiken jublar när Grus Schakt river is på buckliga vintervägar – det rasslar bra i både stora och små öron när två hjullastare, ett tungblad och en multiskopa röjer loss på smågatorna.

Designa och beställ online

Höjdartrick av Volvo

Fyra lastbilar staplade på varandra, och en vd på toppen – Volvo Lastvagnar går på höjden i sin senaste lanseringsfilm.

Toppen och botten i Kollektivtrafiksverige

Kollektivtrafiken men marknadsandelarna skiljer sig rejält åt mellan regionerna – men hög marknadsandel hänger inte alls ihop med kundnöjdhet, det visar Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern 2019.

Masstransport på hög nivå

Norra Europas mest moderna och effektiva återvinningsanläggning. Så beskriver DA Mattsson sin etablering i Upplands Väsby där det senaste tillskottet är en högeffektiv norsk bandtransportör som förflyttar valda fraktioner från tvättanläggningen till ett lika flexibelt som omfångsrikt höglager.

Hopp om elektrifierad järnväg i Västerbotten

Corona: Italiens maskinindustri känner oro

”Orimliga krav på yrkeslärare”

SAS startar lågprisbolag

Mobil HVO-mack gillas av byggare

Den mobila HVO-macken i framväxande Ebbepark i Linköping har tagits emot väl av byggentreprenörerna på området. Under de första sex månaderna tankades 27 671 liter fossilfri HVO-diesel, vilket kan liknas vid 15 svenskars klimatpåverkan under ett år.

1

Varsel vid Lundins

Vägarnas syndabockar

Bättre och billigare kollektivtrafik

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Extrastämma för Hybricon

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11