23948sdkhjf

Vägarna visar sin ålder

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Riktigt gamla vägar har ofta små diken och låga vägkroppar, att renovera dem kräver därför god planering och ett försiktigt handlag.

Nacka. Johannes Kruusi och hans antikvariekollegor på KMV forum fokuserar på kulturmiljöer. De åtar sig uppdrag åt till exempel kommuner, myndigheter och länsstyrelser som behöver stöd och strategier för hur de ska bevara och hantera kulturhistoriskt intressanta miljöer av olika slag.

Läs också: Hit och dit och upp och ner

Detta innebär en hel del gamla byggnader, men det kan lika gärna handla om  infrastruktur – till exempel järnvägsspår och landsvägar.

Trafikverket är en av KMV forums större kunder.

Myndigheten har ett digert bestånd av stationsbyggnader, där återfinns också till exempel mil- och kilometerstolpar.

Vägarna i sig kan också ha ett stort kulturhistoriskt värde och intresset för detta fick ett uppsving på 1990-talet, berättar Johannes Kruusi.

Läs också: "Stenkross funkar dåligt i kulturvägar"

– Dåvarande Vägverket lyfte frågan om kulturmiljöer och landskapsvärden, bland annat renoverades många milstolpar.

Mer tyngd lades på de estetiska värdena och vägbeståndet inventerades för att hitta kulturhistoriskt intressanta exemplar.

– Målet var att bevara och ta hand om kulturvägarna, de är ett sätt att fysiskt se hur vägarna har utvecklats, säger Johannes Kruusi.

Vägar har byggts på olika sätt under seklernas gång, det går tydligt att se om en väg stammar från 1600-talet eller 1920-talet.

Läs också: ”Så här stark har den aldrig varit”

Även om de förstärkts eller renoverats många gånger sedan dess går åldern att spåra.

– Principen är fortfarande densamma, vägkroppen kan ha förändrats men inte läget i landskapet, säger Johannes Kruusi.

Han konstaterar att de finns en hel del gamla åsvägar och slingrande skogsmarksvägar kvar i Sverige.

I originalskick har vägarna ofta små diken och låga vägkroppar.

– Det var ett jättejobb att gräva diken för hand, då tog man bara det som behövdes, kommenterar Johannes Kruusi.

Även när maskinerna kom med i bilden på 1920- och 1930-talet var de så pass små att det mesta ändå gjordes manuellt.

– Det fick räcka med ett litet dike och ett avvisningsdike för att få bort vattnet.

De gamla vägarna kan vara i stort behov av restaurering.

–  Man ser att många till exempel inte har dikats, säger Johannes Kruusi.

Att underhålla dem så att de är både farbara och säkra, utan att bygga bort deras historia kräver dock ett varsamt handlag.

– Man kan inte använda vilka maskiner som helst, åtgärderna som vidtas måste också vara noggrant anpassade, säger Johannes Kruusi.

Det finns mycket mer att läsa om kulturvägar – se länkarna nedan!

Så här stark har den aldrig varit” En sliten 1800-talsväg fick en behandling värdig en kung – för andra gången någonsin har en kulturväg rustats upp i Västerbotten, med varsam dikning och oförutsägbara kurvor. Läs om det här.

Hit och dit och upp och ner. Spikraka vägar, slingrande vägar, trädkantade vägar och den viktiga vägen till Gud – vägar har byggts på olika sätt under årens lopp. Läs om det här.

"Stenkross funkar dåligt i kulturvägar" Ett pilotprojekt ska visa hur kulturvägarna kan bli både starka och säkra, utan att förlora sin historiska tyngd. Läs om det här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Novemberkåsan rullar in hos Volvo

Häftiga högar, tunnlar och hopp. Det är en del av de svårigheter som kommer att möta deltagarna i Novemberkåsan, precis framför läktaren på Volvo CE:s demofält i Eskilstuna. Ambitionen är att kunna leverera en av de mest underhållande sträckorna i årets tävling.

Nytt miljövänligare pappemballage

WSP shoppar vidare – nu i Holland

Bättre trafiksäkerhet efter certifiering

2014 togs beslutet att inrätta en certifiering av vägmarkeringsmaterial för de nordiska länderna. En testomgång som inleddes i Danmark hösten 2015 visade att en stor del av materialen inte klarade ställda krav, något som förändrats radikalt sedan certifieringen infördes.

De blir Maskinias nya återförsäljare i Värmland

Kemisk återvinning tar nya kliv

Nyhetsbrev

Rototilt värvar från Pon och Komatsu

Genombrott för vit opak PET

Mindre salt, mera gas – därför vann Svevia och Trafikverket

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Fossilfri tank för alla

En mobil tankstation fylld med HVO ska minska utsläppen och öka effektiviteten på en av Linköpings största byggarbetsplatser. – Byggbranschen måste levla upp.

Prövar låginflammatorisk kost mot barnreumatism

På Akademiska sjukhuset prövas så kallad låginflammatorisk kost som kompletterande eller alternativ behandling vid inflammatorisk ledsjukdom hos barn och tonåringar.

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

2

Maskinstölderna fortsätter öka

Stölderna av entreprenadmaskiner och traktorer blir allt fler, enligt färsk statistik från Larmtjänst, som också konstaterar att nästan hälften av de efterlysta maskinerna hör hemma i Stockholms län.

Rototilts vd med i toppen

Årets företagare är utsedd.

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Retsam miss fick svensken på fall

Det räckte inte hela vägen för de svenska förarna i Caterpillars EM-final för förare.

Tomater trolig källa till salmonella

Ett 70-tal personer har smittats av salmonella. En utredning visar att småtomater är den troliga källan till utbrottet.

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Optimistisk näringsminister besökte Ragn-Sells

Vill slå nordiskt rekord i insamling av elskrot

Måndagen den 14 oktober är det International E-Waste Day. Då ska det nordiska rekordet i elskrotinsamling slås!

Tunnelbanan tidigareläggs

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Bukfetma farligare för kvinnor än män

Sista etappen i Umeå

1

Missnöjd med budgeten

NCC bygger i Sundsvall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106