23948sdkhjf

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

| Av Sanne Väli-Tainio | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Bilförsäkringsbolagens forskningscenter Thatcham Research i Storbritannien har släppt en rapport om riktlinjer för självkörande fordon på motorväg. Riktlinjerna innefattar tolv principer som de anser viktiga. Rapporten välkomnas av Veoneer.

Under september har Thatcham Research lanserat rapporten ”Defining Safe Automated Driving – Insurer Requirements for Highway Automation”. I rapportens förord skriver de om att framtidens bilar kommer vara självkörande och att det därför är viktigt att det tas fram riktlinjer för hur det ska fungera. Anledningen är solklar: det ska vara säkert. Trafiksäkerhetsföretaget Venoeer välkomnar riktlinjerna.

Det finns stora utmaningar att lösa innan man med säkerhet kan säga att självkörande bilar kommer höja trafiksäkerheten, säger Ola Boström, forskningschef på Veoneer.

Thatcham Research har i sin rapport plockat fram tolv principer som ska ligga till grund för riktlinjerna. Principerna omfattar utbildning så att föraren förstår fordonets automatiska funktioner och geofencing så att det autonoma systemet bara ska fungera på motorväg.

När självkörande bilar diskuteras kommer ofta frågor om säkerhet upp och om huruvida det blir föraren eller bilen som står till svars för eventuella olyckor. Därför är detta en annan viktig aspekt för Thatcham Research att en tydlig indikation ska finnas i varje självkörande bil – så att föraren kan se om det är bilen eller föraren som ansvarar för körningen vid ett givet tillfälle.

Under en period kommer gamla bilar, bilar med aktiva säkerhetsfunktioner och helt självkörande bilar samsas på vägarna. Då är det viktigt att de teknologier som installeras i de första autonoma bilarna kompletterar människan. De ska inte bara reagera och kommunicera på ett säkert sätt utan detta måste ske så att människor verkligen förstår, säger Ola Boström.

Kort fakta om varje princip:

User Support – Information och manualer måste vara lätta att förstå för användaren/föraren.

Location Specific – Det autonoma systemet ska bara fungera där det är programmerat att fungera, och systemet måste själv kunna känna igen såna områden.

Safe Driving – Fordonet ska vara uppdaterat med rådande trafikregler så att hastighetsbegränsningar och skyltar följs.

User Monitoring – Systemet ska övervaka förarens uppmärksamhetstillstånd så att överlämning mellan förare och bil går rätt till.

Secondary Tasks – Att kunna skicka mejl med mobilen eller liknande så kallade sekundära uppgifter bör vara lagligt.

Starting Automation – Autonom körning ska bara vara möjlig när alla kriterier för det är uppfyllda.

Using Automation – Föraren ska alltid vara uppmärksam och redo att ta över fordonet om förhållandena kräver det.

Ending Automation – Det ska finnas flera sätt att ta över körningen på, både planerade och oplanerade, och samtliga ska användas genom ett ”begära och bekräfta”-system.

Collision Protection – Fordonet måste ha fungerande teknik för att olyckor ska förhindras automatiskt.

Cyber resilience – Systemet måste ha skydd för att minska risken för dataintrång.

Collision data – Systemet måste kunna skicka information om varje kollision, framför allt för att föra statistik över om det varit föraren eller bilen som ansvarat för bilen vid kollisionen.

Sustainability – Tekniken för det automatiska antikollisionssystemet måste fungera och kunna uppdateras i tio års tid.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Uppdaterad: Fabriksbrand nu släckt

Biomarkörer, salivprov och patientnära tester

Utredning om skatt på engångsartiklar

Halverad dödlighet bland infarktpatienter i hjärtskola

Eson Pac säljer i Schweiz

Silbersky vd för SJ Norge

Nyhetsbrev

En död i arbetsplatsolycka

Tolvtonnare med bra sikt

Liebherr har ett enormt utbud men även jättar har luckor att fylla ibland, och nu har de gjort just det.

Två rutinerade leverantörer blir NiceBoxes

JakeBox och Grycksbo Box går samman. Blir NiceBoxes, ledande i Norden på nischade förpackningar.

MTR Tech förvärvar Emtrain

Oron ökar för konjunkturnedgång

Får erkännande för plastminskande lösningar

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Inga interna brister vid olycka

Nya Tatran lastar mer

De ska korta vägen till marknaden

Swelife, Medtech4Health och EIT Health Scandinavia samarbetar för att stärka svensk life science och medicinteknik. Målet är att förkorta tiden till marknadsintroduktion för svenska innovationer.

Skopfrossa för Siljum

De får årliga reumatologipriset

Ny delägare ger nya möjligheter

Byggstart för världsunik fabrik

Bli den mest avancerade, automatiserade och flexibla fabriken inom robotindustrin globalt.

Plus

Utnyttja gruvorna smartare

Att utnyttja befintliga gruvor mer optimalt vill många. Allt fler blir även intresserade av att försöka utvinna mer ur nedlagda gruvor eller kanske från det gruvavfall som deponerats genom åren. Process Nordic presenterar här några exempel på vad som är på gång inom området.

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

Ljusare tider för Oasmia

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

Nordlind till Skansen

Sportkläder av återvunnen havsplast vinner pris

Tre bolag blir ett

Intensivt driftuppdrag i södra Stockholm

Stänger övertecknad emission

Dahlsten tar över Transportföretagen

1

Livsviktigt fortsätta äta sin medicin

Varbergstunneln närmare byggstart

Arla sänker CO2 på ostförpackningar

Hultafors Group satsar amerikanskt

3

Finns ingen specifik gay-gen

NCC bygger för 300 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12