23948sdkhjf

"Vi är inte rädda för att prova något nytt"

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Att vara nyfiken i en strut har blivit ett framgångsrecept för Amas Svenska AB.

Enköping. 2019 är på många sätt ett anmärkningsvärt år för Amas Svenska AB.

Läs också: Skräddarsytt för bättre service

Verksamheten flyttas till exempel till nya och betydligt större lokaler, och för första gången på länge har företaget en siktskopa i sortimentet.

Ägaren Ulf Dolfei kan dessutom se tillbaka på 30 spännande år – 1989 gjorde han sin första arbetsdag på det som då var precis det namnet antyder – en svensk avknoppning av norska Ankerlökken Maskin AS.

Det norska företaget sålde demoleringsutrustning i Norge och såg möjligheter även i Sverige.

Samma tanke hade Bo Eriksson, som sålt Roxon (nuvarande Rammer) på Kone. De två fann varandra och det norsksvenska samarbetet resulterade i Amas Svenska AB.

Läs också: Sebastian slängde silkesvantarna

Ulf Dolfei fanns inte med i bilden då. Han sålde och servade motorer på en marinmekanisk verkstad i Enköping.

Han var dessutom skidlärare – åt en av Bo Erikssons söner.

– Han började tjata om att jag skulle börja på Amas, men jag sa nej, minns Ulf Dolfei.

Året därpå föll han till föga och i augusti 1989 började han som säljare i det norsksvenska bolaget.

– Vi sålde Furukawas hydraulhammare redan då, direktimporterade från Tokyo.

Företaget sålde också krossar och efter en tid värvades Bo Eriksson till leverantören Svedala.

Amas Svenska stod utan vd, företaget vacklade under en tid och efter något år erbjöd sig Ulf Dolfei att göra en insats.

– Jag sa att jag kunde köra själv.

Uppgiften var diger – att driva verksamheten vidare under krisåren i början av 1990-talet.

– Jag köpte, sålde, servade och bokförde, ett år hade jag 13 000 körda mil, minns han.

– Men vi gick bra! Vi hade ju vår kundkrets och jag fick bra stöd av norrmännen som hjälpte mig att hålla ett bra lager.

Efter två års soloåkning fick han en kollega – Magnus Uppsten som fortfarande arbetar i företaget och som också kan fira 2019.

– Jag började i augusti 1994 – det är 25 år!

Radarparet finns fortfarande kvar i bolaget som sedan 15 år tillbaka dessutom ägs av Ulf Dolfei.

– Jag har köpt in mig lite i taget – till slut var jag ensam ägare.

Dagens Amas Svenska AB har åtta anställda och säljer utrustning för demolering, fräsning och anläggning.

Basen är fortfarande hydraulhammare från japanska Furukawa. Fredrik Eriksson, som ansvarar för marknadsföring och backoffice, noterar dock att de senaste åren inneburit ett uppsving för Simex asfaltsfräsar.

– Det blir mer också mer och mer fräsning för fiber.

Ledstjärnan under alla år har varit att alltid våga prova något nytt.

– Vi är nyfikna allihopa och en del av det vi hittat blir kvar i sortimentet, annat blir inte det, säger Ulf Dolfei.

Amas Svenska förklarar dessutom gärna för tillverkarna hur deras produkter kan förbättras.

Ett exempel är Simex, deras spårfräsar fanns bara för kompaktlastare men det var ju snävt tänkt, tyckte Amas.

– Skidsteers i all ära, men då måste man ju ha en maskin till – i Sverige har vi snabbfästen och grävmaskiner, det är mycket smidigare om fräsen kan sättas på en grävmaskin, säger Ulf Dolfei.

Simex ordnade faktiskt grävmaskinsfräsar och även Furukawa har tagit till sig Enköpingsföretagets förslag.

– I Sverige konkurrerar deras hydraulhammare med Sandvik och Epiroc och vår svenska granit är tuff – därför ville vi få dem att förstå att här krävs det riktigt hårda hammare, förklarar Ulf Dolfei.

– De har varit mycket lyhörda – vi har fått de hammare vi behöver.

Även Amas måste vifta med öronen när kunderna talar.

– Vi säljer inte en produkt, vi säljer en lösning, då måste vi veta vad kunderna behöver.

Ett exempel är Rotastar, den brittiska siktskopan som, efter noggranna tester, landade i Amas sortiment så sent som i våras.

– Vi sålde Alluskopan i tio år, det var en fantastisk resa med Allu men när de startade ett eget bolag i Sverige skildes våra vägar, säger Ulf Dolfei.

Amas stod utan siktskopa, nu har brittiska Rotastar fyllt luckan.

– Det är fantastiskt roligt att ha en siktskopa igen, en som håller Amas-klass, säger Ulf Dolfei.

Amas ser också till att ”starta upp” alla produkter de säljer.

– Då kan både vi och kunden vara trygga med att allt fungerar.

– Vi dokumenterar också alla produkter, då kan vi se vad som hänt sedan sist – ofta vet vi mer än kunderna själva om hur våra produkter använts, säger Ulf Dolfei.

Företaget verkar i hela Sverige, Mälardalen är en särskilt het region, även Västkusten är en stark marknad men Amas har kunder från norr till söder.

Enligt Amas är Enköping det perfekta stället för att kunna tillgodose alla, oavsett var de bor.

– Får vi en order före klockan 13 har kunden den dagen därpå, i nödlägen kan vi ordna det även om ordern kommer klockan 16 – då kör vi ut med egen bil, det skulle inte gå om vi satt mitt i Stockholm, säger Ulf Dolfei.

Han konstaterar att verksamheten vuxit stadigt men att det inte innebär att han kan luta sig tillbaka.

– Man får inte bli nöjd, då kan man lika gärna gå hem och lägga sig.

Läs gärna mer här om hur Amas Svenska AB investerat 25 miljoner kronor i en ny anläggning, där större lokaler, noggrant anpassade för verksamheten, ska innebära snabbare och bättre service.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Amas | Amas Svenska AB
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gräv smart – gräv säkert

Dig Smart. Dig Safe. Det är parollen när Engcon nu lanserar en världsomfattande säkerhetskampanj där målet är att eliminera de arbetsplatsolyckor som sker i samband med grävmaskiner.

Nya Zeeland på tur för Steelwrist

Steelwrist tar språnget från Australien och tecknar ett distributionsavtal med Synergy Group för försäljning och support av Steelwrists tiltrotatorer och redskap i hela Nya Zeeland.

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Stenteknik skiftar vd

Veidekke bygger på Lidingö

Han ska sälja Hitachi i norr

Nyhetsbrev

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nu brådskar det

Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 ska vara inlämnade senast den 5 januari.​ ​​​​

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Förseningar kostar miljarder

Klart med vd för ”nya” Ramirent

Norwegian säljer dotterbolag

Låt återvinningen bevara resurser och avgifta samhället

Krav på alltför hög renhet i återvunnet material skulle kunna leda till att en stor del av dagens återvinning måste läggas ner, liksom ambitionen om en mer cirkulär ekonomi. Det menar flera debattörer.

Plus

Oljan håller längre än du tror - Vad du ska tänka på och vad du ska undvika

Det är dags att börja tänka nytt när det gäller de smörjoljor som används i industrin och hur ofta de byts.

Ryanair lämnar Skavsta

Premiär för grön betong i äldreboende

I våras lanserade Skanska betong där cement bytts ut mot masugnsslagg för att minska utsläppen av koldioxid. Nu testas den ”gröna” betongen för första gången i ett bostadsprojekt i Göteborg.

Rototilts egen professor

Ny självkörande busslinje startas

Malmö får jättedomstol för 921 miljoner kronor

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Easyfairs renodlar varumärket Empack

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Veidekke bygger i Helsingborgs hamn

Svår bussolycka i Sollentuna

Järfälla bereder plats för småföretagen

Ny vice vd på MVB

Høven vd i SJ Norge

Hon blir generaldirektör

Samarbete för ökad digitalisering

Utsatt korsning på Bohusbanan åtgärdas

Utökad slangservice i Eskilstuna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118