23948sdkhjf

Genombrott för NCC

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Strax före semestrarna fick den färöiska transportministern Heðin Mortensen detonera den sprängladdning som innebar genomslaget av Eysturoy-tunnelns 11,2 kilometer långa huvudgren.

Genomslaget kom som planerat 27 månader efter det att NCC påbörjade tunnelbygget i januari 2017. Kontraktet är uppdelat i två delprojekt som totalt omfattar två vägtunnlar och den första rondell som byggs under Atlantens vatten. Allt till en kostnad på motsvarande 2,7 miljarder kronor.

Projektet syftar i första hand till att förbättra vägstandarden på Färöarna och underlätta för befolkningen på ett flertal orter att ta sig till och från huvudorten Torshavn. Enligt planerna ska Eysturoy-tunneln invigas vid nyår 2020/2021 då huvudorten ska vara ansluten till vägnätet på båda sidor av Skálafjørðurviken.

Fram till dess ska tunneln färdigställas samtidigt som arbetet också påbörjats med den andra fasen av det färöiska kontraktet, det vill säga byggandet av den 10,5 kilometer långa Sandøy-tunneln som kommer att sträcka sig mellan Gamlarætt på ön Streymoy till Traðardalur på Sandøy när den är färdigställd 2023.

Projektet beskrivs som den största investering i infrastruktur som hittills gjorts på Färöarna. Dels ska de nya tunnlarna öka säkerheten och dels korta restiderna för att föra samhälle, näringsliv och människor närmare varandra. Exempelvis kortas körsträckan mellan Torshavn och staden Strendur från 55 kilometer till 17 kilometer.

Läs mer om projektet här

Men uppgiften är inte helt enkel. Trots att vägbanan som mest lutar fem grader hamnar tunnlarnas lägsta punkt ändå 187 meter under havsytan. Dessutom drivs tunnlarna genom vulkanisk bergart, vilket kräver jämförelsevis täta kontroller under byggandet.

Bland annat ställs högre krav än vanligt på korrosionsskyddade bultar och betong med hög beständighet. Tunnelns djup och längd medför också stora utmaningar när det gäller transporter, ventilation och vatten.

– Tunneln krävde betydligt mer injektering än vad som är normalt för andra tunnlar på Färöarna – 7 500 ton skiktinjekteringsbruk för att vara exakt. Teamen har gjort ett utmärkt jobb. NCC har också fått bekämpa en zon med mycket dålig bergkvalitet, säger projektledaren Alf Helge Tollefsen från NCC Infrastructure.

För Teitur Samuelsen, vd hos beställaren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som är helägt av landstinget på Färöarna, var genomslaget viktigt.

– I och med det var den geologiska risken i projektet borta. Projektet är väldigt betydelsefullt för det färöiska samhället och därför är det viktigt att vi kunnat eliminera den risken och dessutom att det gjorts inom tidplanen, säger Teitur Samuelsen.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Anmälan till Busstorget har öppnat!

Trafikverket risas av maskinentreprenörerna

De svenska maskinentreprenörerna ger inte mycket för Trafikverkets kompetens som upphandlare. Bland annat är uppfattningen att förfrågningsunderlagen är för otydliga och komplexa och entreprenaderna för stora.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

NCC tar hem stort asfaltjobb i Norge

Beläggning av 90 000 ton asfalt och material till dammbyggnader ingår i ett treårigt uppdrag som NCC tagit hem i samband med byggandet av Nordøyvegen i Møre og Romsdal.

Renta knyter till sig YRC-depåer

Renta fortsätter expandera i Stockholmsområdet, senast genom att knyta till sig YRC Rentals två depåer i Täby och Uppsala.

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Nyhetsbrev

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

LE34 byter Sverige-chef

Han är Lännens nya Sverigechef

Nytt initiativ för plast i cirkulation

”Om man inte är på så är man borta” - life science-strategin är här

Även om man tidigare varit framgångsrik som land eller företag så är risken att om man inte är på så är man borta ganska snabbt. Så avslutade näringsminister Ibrahim Baylan när regeringen presenterade sin nationella strategi för life science.

Tar förnybart sugrör till marknaden

Hon tar över i Mistra

De är störst inom offentlig upphandling

Sammantaget utannonserades 18 522 offentliga upphandlingar under 2018 med bygg och anläggning som de klart dominerande segmenten. Det totala värdet på upphandlingar gjorda år 2017 uppgick 706 miljarder kronor – allt enligt färska uppgifter från Upphandlingsmyndigheten.

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122