23948sdkhjf

Rotorsegel för Scandlines

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Scandlines investerar i vindpropulsionsteknologi ombord på M/V Copenhagen för att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp genom att installera Norsepowers Rotor Sail Solution ombord på hybridfärjan.

Rederiet har tecknat ett avtal med Norsepower Oy Ltd, ett cleantechföretag som är banbrytande inom modern vindpropulsionsteknik. Enligt avtalet installeras Norsepowers rotorsregel ombord på M/V Copenhagen, en hybrid-passagerarfärja.

 MV/Copenhagen, som trafikerar linjen mellan Rostock i Tyskland och Gedser i Danmark, tillhör världens största flotta av hybridfärjor, som kombinerar dieselmotorer med batterikraft. Sedan 2013 har Scandlines investerat mer än 3,2 miljarder kronor i byggande av nya hybridfärjor och konvertering av  konventionella dieseldrivna fartyg till hybridfärjor. Med Norsepowers teknik kommer fartyget att ytterligare minska sina utsläpp.

Norsepowers rotorsegel är en moderniserad version av Flettner-rotorn - en roterande cylinder som utnyttjar Magnus-effekten för att låta vindkraften driva ett fartyg. Tekniken har varit ”bortglömd” i decennier, men nu är den tillbaka i moderniserad form och ett annat rederi som opererar i norra Östersjön installerade sin första rotor 2018, läs mer om det HÄR!

Det här är världens andra dokumenterade och kommersiellt operativa vindpropulsionsteknik inom sjöfarten. När vindförhållandena är gynnsamma kan fartyget minska på motoreffekten vilket minskar utsläppen - samtidigt ger rotorseglet den kraft som krävs för att bibehålla hastighet och resetid. Eftersom rotorseglet genererar extra kraft med hjälp av vind är lösningen kompatibel med alla andra utsläppsbesparande teknologier.

Rutten mellan Gedser i norr och Rostock i söder är nästan vinkelrät mot den rådande vinden från väster. Detta ger Scandlines gynnsamma förhållanden för att använda rotorsegel på färjan.

Förberedelserna för eftermontering av rotorseglet inleds i november 2019, medan installationen är planerad till andra kvartalet 2020. M/V Copenhagen kommer att utrustas med ett stort Norsepower rotorsegel som är 30 meter högt och 5 meter i diameter.

-- Genom att installera ett rotorsegel kan vi minska koldioxidutsläppen på rutten Rostock-Gedser med fyra till fem procent, säger Scandlines vd Søren Poulsgaard Jensen.

NABU, den tyska organisationen för natur- och biodiversitetsskydd, är nöjd med Scandlines beslut att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp:

-- NABU välkomnar Scandlines olika insatser för hållbar sjöfart. Med rotorer utöver hybrider sätter företaget nya standarder när det gäller att integrera olika tekniska lösningar för att minska klimat- och luftföroreningsutsläpp. För att uppnå klimatmålen i Parisavtalet behövs mer företagsansvar från andra rederier, säger Malte Siegert, chef för miljöpolitiken vid NABU.

-- Som ett ledande företag inom Cleantech är vi stolta över att samarbeta med Scandlines. Vår målsättning är nya moderna lösningar för sjöfarten i hela världen med hjälp av vindkraft. Samtidigt stöder vi sjöfartens övergång till en koldioxidutsläppsfri framtid, säger Tuomas Riski, vd vid Norsepower.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

Nyhetsbrev

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

Säkrare fräsning med jonisering

Genom jonisering av det finkorniga och farliga kvartsdamm som uppstår vid asfaltfräsning, bildas klumpar som är lättare att fånga upp. Tekniken, som nu används av Bomag, utlovas fånga in mer än 80 procent av de finpartiklar som tidigare spreds ut i luften och bidra till en kraftigt förbättrad arbetsmiljö.

Peab-grundarens stiftelse ger 22 miljoner till life science

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Tunnelbane-vd byter spår

Volvo investerar i startup-företag

Uppkopplade, självkörande och elektrifierade fordon hör framtiden till, enligt Volvo Group. Därför investerar nu Volvo Group Venture Capital i Autotech Ventures – en amerikansk venture capital-fond, inriktad på startup-företag i transportsektorn.

Ströman växer inom ytrengöring

MVB bygger för 123 miljoner kronor

Ras för novemberflyget

Boliden kan förlora 100 miljoner - UPPDATERAD

Engagemang i säkerhet gav bergtekniskt pris

Jakten på framtidens förare

Maskinförarutbildningarna lockade inte flest besökare på gymnasiemässan, men de som kom kan vara guld värda. – De som är intresserade är verkligen intresserade.

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Veidekke bygger i Helsingborgs hamn

Svår bussolycka i Sollentuna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137