23948sdkhjf

Tyskt företag inleder ommålningen av Öresundsbron – klart om 13 år

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

År 2032 ska Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk vara försett med ny målarfärg. De första två åren – med option på ytterligare två år kommer arbetet att utföras av Hamburgbaserade Muehlhan.

Öresundsbrons stålfackverk – den zick-zack-formade och karaktäristiska konstruktion som omger tågdäcket – behöver målas om efter att ha utsatts för väder och vind sedan bron byggdes för ungefär 20 år sedan.

När fackverket målades första gången, innan det placerades ut i sundet i slutet av 90-talet, gjordes arbetet på land – och till och med inomhus. Den här gången är förhållandena helt annorlunda. Dels kommer målarnas arbetsplats att ligga nära järnvägens kontaktledning – med tiotusentals volt – och tåg som passerar i höga hastigheter. Dels medför väder, vind och en arbetsplats högt ovan havet mycket speciella förutsättningar som ställer stora krav på bland annat logistik, planering och säkerhet.

Öresundsbrokonsortiet har nu tecknat ett ramavtal med tyska Muehlhan för de två första av målningsprojektets totalt 13 år. Avtalet gör det också möjligt att förlänga samarbetet i ytterligare två år. Det maximala värdet på upphandlingen är 160 miljoner danska kronor.

– Vi är glada över flera starka anbud och känner oss trygga och nöjda med den stora erfarenhet och kunskap som Muehlhan besitter. Vi värdesätter också att de är vana vid offshore-arbete, vilket det här är i allra högsta grad, och de har en god plan för att hantera de speciella målarplattformar som tillverkas för att arbetet ska kunna utföras, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör vid Öresundsbrokonsortiet.

Enligt konsortiets projektledare Johan Nord är en viktig del i valet av entreprenör det tyska företagets genuina säkerhetstänk för arbetsprocessen.

– Vi kommer att ge personalen en grundläggande säkerhetsintroduktion för vår förbindelse, men det är leverantören som utformar sin egen arbetsplatsbedömning, säger Johan Nord.

Bedömningen är att det stålfackverk som ska målas om har en sammanlagd yta på ungefär 300 000 kvadratmeter. I arbetet ingår såväl förstärkningsmålning – där nya lager läggs på befintliga – som reparationsmålning på de ytor som har skador genom flera färglager.
– Förstärkningsmålning stärker färglagret som främst skyddar underliggande lager mot väder och vind, och säkrar ett fortsatt bra skydd mot korrosion, säger Johan Nord.

Till att börja med sker arbetet på sträckan mellan Pepparholm och snedkablarnas början, vilket beräknas pågå fram till hösten 2021.

Till stor hjälp vid målningsarbetet är tre specialdesignade målningsplattformar som tillverkas av Kristianstad Industriservice (Kisab). Plattformarna kommer att hänga från sidan av Øresundsbron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt och är konstruerade för att kunna flyttas i takt med att målningsarbetet framskrider. Plattformarna ska levereras 2019-2020 och den första ska vara klar för etablering och provkörning under sensommaren.

Ytterligare två upphandlingar har precis avslutats för konsortiets anläggningsenhet. Konsultuppdrag för teknisk rådgivning och projektledning har vunnits av ÅF Industry respektive Arkatay Consulting till ett sammanlagt maximalt värde av 105 miljoner danska kronor.

– Målningen är utan tvekan det största pågående projektet, men parallellt pågår många andra spännande projekt och vi behöver en utökad projektledarresurs och fortsatt teknisk rådgivning, säger Bengt Hergart.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.098