23948sdkhjf

”Vi hade inte tänkt att starta så ”pang bom”, men så blev det”

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Lotus Maskin och Transports satsning i övre Norrland har fått en bra start. En komplicerad rivning mitt i Umeå, med hårda vindar och hjälpsamma grannar, är kronan på verket hittills.

Umeå. Mikael Johansson har fått rikta om vattenkanonen bra många gånger och nu är det dags igen – han måste se till att den tunga dimman når sitt mål i tämligen hård blåst.

Läs också: Bandet ska backas

– Det har varit mycket pyssel eftersom det är olika vind varje dag – vi har använt dubbla vattenkanoner, vi har också bevattnat höjdrivaren och har fått dra mycket slang kors och tvärs, ler hans chef, tillika bror, Peter Johansson på Lotus Maskin & Transport.

En blåsig försommar övergick till en likaledes blåsig högsommar för rivarna, som påbörjade sitt arbete i april.

I mitten av juli är det dags att avsluta den första och största etappen i det tämligen omfattande projektet.

– Det är ett stort och komplicerat jobb, på en liten yta, kommenterar Peter Johansson.

Läs också: ”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

Det har gått drygt ett halvår sedan han tillträdde som kalkylingenjör och projektledare för Lotus Maskin & Transport i Norrland.

Numera, efter några omstruktureringar, är han avdelningsansvarig för filialen i Umeå, som startades så sent som i början av året, och den i Piteå – som inte är mycket äldre, den har funnits i lite mer än ett år.

Avdelningen ska täcka in en stor del av landet, från Sundsvall i söder till Kiruna i norr.

– Det fungerar bra, vid behov kan vi låna resurser av andra avdelningar, säger Peter Johansson.

Läs också: "Det är inte svårt för den som kan det"

Han konstaterar att kundunderlaget hunnit bli riktigt bra i Norrbotten.

– Vi har varit där längre, nu har vi haft ett stort fokus på Umeå, nästa steg är att bearbeta marknaden söder om Umeå.

Umeåavdelningen har fått något av en flygande start, mycket tack vare just detta projekt, i centrala stan ett stenkast från Umeälven.

– Vi hade inte tänkt att starta så ”pang bom”, men så blev det.

Läs också: Rör med restriktioner

Han uppger att Lotus har en hel del jobb på gång, i orderstocken finns både större uppdrag och mindre ramavtal över hela Norrland.

Jobbet på Storgatan i Umeå är dock av en speciell kaliber.

Rivarna ska bereda plats för norske hotellmagnaten Petter Stordalens nya satsning i Umeå – ett nytt hotell som ska stå klart 2022, med 270 rum, gym- och relaxavdelning, konferensytor, restaurang och takbar.

Bakom hotellprojektet står Diös Fastigheter, som utvecklar ett helt kvarter i Umeå.

Läs också: "Det är en helt fantastisk spont"

Diös har utsett Selbergs Entreprenad till totalentreprenör för hotellbygget, de har i sin tur gett Lotus Maskin & Transport uppdraget att sanera och riva ett fyra våningar högt bostadshus i tegel och betong, inklusive innergård och parkeringsgarage i flera plan.

– Det har gått riktigt bra att jobba med Selbergs, det är en trygg totalentreprenör och redan från kalkylstadiet har det fungerat bra, kommenterar Peter Johansson.

Maskinrivningen kräver sitt men det är framförallt håltagningen som sticker ut.

– Det är ovanligt mycket anläggningshåltagning, för både VA, pålning och grundläggning, kommenterar Peter Johansson.

Det stora behovet innebar att det inte räckte att bara låna håltagare från Piteåavdelningen.

Lotus Maskin &Transport har därför, i ett första skede, anställt Johan Eriksson och Peter Dewall i Umeå.

Rivarna har jobbat på sedan april och när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på i juli röjer en av de två grävmaskinerna på projektet, en Volvo 250, upp inför semesteruppehållet.

Den andra, en Hitachi 225 höjdrivare på 33 ton, har gått på semester. Den står parkerad men var något av ett trumkort redan i ett tidigt stadium, förklarar Peter Johansson.

– Den har varit en viktig del i projekteringen.

Kraven på maxbelastning innebar att jättar var portförbjudna – de skulle vara för tunga för det som döljs under marken: två våningar källare innehållande bland annat parkeringsgarage.

– Därför har vi kunnat dra fördel av vår maskinpark, Hitachin klarar både belastningen och de krav på elva meters räckvidd som behövs för huset – det blir en rationell rivning, säger Peter Johansson.

Ett annat krav var att arbetsgången måste sektioneras – huset måste rivas i rätt ordning så att det sista som stod kvar var mittskeppet, som rymde de bärande balkarna.

Det gick därför inte att bara ”tugga ner” huset.

– Vi fick jobba mycket omlott, lasta och skrapa till dess att allt var borta, säger Peter Johansson.

Att ta in en smidig höjdrivare som kunde klippa ner huset blev därför en bättre lösning än att till exempel använda rivningsrobotar, förklarar han.

– Vi kunde ha sänkt huset plan för plan, men det är inte lika rationellt som att kunna använda en stor maskin.

Rivarna fick också sätta en del stämp på den nedersta våningen.

– Det hade funnits en del butiker där, spännvidden var stor mellan valven och därför fick vi stämpa upp dem innan vi började klippa.

Att arbeta mitt i stan har ställt höga krav på logistiken, huset stod inklämt mellan två grannfastigheter och en väl trafikerad innerstadsgata.

– När vi rivit ut mot Storgatan har det blivit lite trångt.

Arbetsplatsen har bara en infartsväg och alla containrar finns på insidan av avspärrningarna.

– Vi har inte haft mycket plats, ibland har vi fått lägga massor på infartsvägen men det har löst sig med noggrann planering och försiktig rivning.

Alla transporter har bokats in så att de klaffar med både rivningsarbetet och den logistiska situationen på plats.

– Det gäller att visualisera hur det kommer att bli – hur långt har vi kommit om fyra dagar och vilka transporter behövs då, säger Peter Johansson.

Han konstaterar att nykomlingen i stan kammade hem det prestigefyllda projektet trots hård konkurrens.

– Vi var engagerade redan i kalkylstadiet, vi hade ”rätt” projektering och kunde visa att vi hade en bra plan – många uppskattar att det fungerar bra även ”bakom kulisserna”, att man har koll på KMA och papper och en bra dialog med beställaren.

Marknaden är hård, konstaterar han.

– Det är helt galet, det är 8-10 företag som lämnar anbud på varje projekt, allt från företag från Skåne i söder till nordligaste Norrland.

Att dra in ett större uppdrag direkt har gett Lotus bra skjuts, hävdar han.

– Ett sånt här projekt ger lite ryggrad, vi har också knutit många bra kontakter på kort tid, med olika aktörer och nyckelspelare i branschen – framtiden ser ganska ljus ut.

– Det har gått jättebra, det ser också bra ut med förfrågningar i nuläget, vissa jobb måste vi nästan avvakta med, vi är redan uppbundna och orderstocken ser bra ut.

Han är också mycket nöjd med sin nya arbetsgivare.

– Jag upplever Lotus som ett mycket bra företag där man litar på varandra, det är fantastiskt att de behållit det som ett familjeföretag, det ger mig en trygghet, det är ingen riskkapitalist som har sista ordet.

Lotus nya norrländska avdelning har två maskinförare som fått turnera friskt mellan projekten – Roger Carlsson utgår från Umeå medan kollegan Jens Fogelquist har sin bas i Piteå.

Roger Carlsson finns med på Storgatan, tillsammans med Lotuskollegorna Mikael Johansson, och Victor Oscarsson, från underentreprenören Needab, ska han ombesörja lastningen och städa upp det sista innan arbetsplatsen stängs ned – i slutet av september ska rivningsarbetet återupptas, då ska parkeringsgaraget och innergården i två plan rivas.

Mikael Johansson justerar alltså vattenkanonerna när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på.

Han är något av en allt-i-allo på projektet, han river, håltar och är dessutom mannen bakom de ombyggda brandposterna som fungerar som slangvindor.

En mer otippad arbetsuppgift han fått är att bära matkassar – en order utfärdad av projektets enda granne: en kvinna i en angränsande byggnad som valt att bo kvar under rivningen.

– Hon är riktigt nöjd – hon pratar med killarna och ibland kastar hon ner godis, berättar Peter Johansson.

Godis föder förstås goda relationer och grannkvinnan tvekade gissningsvis inte när hon bad Lotus Maskin & Transport om hjälp med den leveransen.

Hon har dessutom betalt tillbaka bärtjänsten med mer än bara godis – genom att vara på alerten en sen kväll när skumma typer började lasta ur en kopparcontainer på den stängda arbetsplatsen.

– Vår kompis på hörnet ringde polis och de lyckades faktiskt fånga tjuvarna, säger Peter Johansson.

– Det är bra med vakna grannar!

Mer om: Lotus | Reportage | Rivning
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikverket risas av maskinentreprenörerna

De svenska maskinentreprenörerna ger inte mycket för Trafikverkets kompetens som upphandlare. Bland annat är uppfattningen att förfrågningsunderlagen är för otydliga och komplexa och entreprenaderna för stora.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

NCC tar hem stort asfaltjobb i Norge

Beläggning av 90 000 ton asfalt och material till dammbyggnader ingår i ett treårigt uppdrag som NCC tagit hem i samband med byggandet av Nordøyvegen i Møre og Romsdal.

Renta knyter till sig YRC-depåer

Renta fortsätter expandera i Stockholmsområdet, senast genom att knyta till sig YRC Rentals två depåer i Täby och Uppsala.

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Nyhetsbrev

LE34 byter Sverige-chef

Han är Lännens nya Sverigechef

Nytt initiativ för plast i cirkulation

”Om man inte är på så är man borta” - life science-strategin är här

Även om man tidigare varit framgångsrik som land eller företag så är risken att om man inte är på så är man borta ganska snabbt. Så avslutade näringsminister Ibrahim Baylan när regeringen presenterade sin nationella strategi för life science.

Tar förnybart sugrör till marknaden

Hon tar över i Mistra

De är störst inom offentlig upphandling

Sammantaget utannonserades 18 522 offentliga upphandlingar under 2018 med bygg och anläggning som de klart dominerande segmenten. Det totala värdet på upphandlingar gjorda år 2017 uppgick 706 miljarder kronor – allt enligt färska uppgifter från Upphandlingsmyndigheten.

Plus

Från spill till guld

En restprodukt som en industri vill bli av med visar sig ha goda möjligheter förbättra en annan industris process och samtidigt minska användningen av jungfruliga råvaror. Låter det för bra för att vara sant? Det är det inte.

Säkerheten i sista rummet

Lagrad sommarsol ger isfria vintervägar

En metod som tar till vara och lagrar energin från sommarens sol och använder den till att värma upp vägbanan på vintern har utvecklats av forskare på Chalmers. Rätt utnyttjad innebär det ökad framkomlighet, färre olyckor och minskad snöbekämpning.

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Naturstensentreprenör skiftar vd

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Samarbete för ökad digitalisering

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.536