23948sdkhjf

Ägg med posten

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Äggproducenten Granja Mantiqueira bestämde sig för att starta en internetbaserad ”äggklubb”, där man som konsument kan beställa ägg hem till dörren. Företaget visste att förpackningen spelar en avgörande roll - i synnerhet för en så ömtålig produkt som ägg - och vände sig till Smurfit Kappa.

Förpackningsföretaget utnyttjade hela sitt expertkunnande och erfarenhet tillsammans med sin eSmart-tjänst för att hitta ett förpackningskoncept som inte bara skyddar produkten utan också bidrar till ökad försäljning. En förpackning togs fram som marknadsför både äggklubben och Mantiquieras varumärke, för att skapa en positiv konsumentupplevelse.

Förpackningen har formen av en portfölj med bärhandtag och håller äggen färska och oskadade genom hela leveranskedjan. Den är också smart ur ett hållbarhetsperspektiv. Fler förpackningar transporteras samtidigt och de är dessutom 100 % återvinningsbara, biologiskt nedbrytbara och förnybara.

Leandro Pinto, Mantiquiera-koncernens grundare, sa så här om den nya, innovativa förpackningen:
– Vi såg att det fanns ett stort intresse för hemleverans av ägg, så vi bestämde oss för att erbjuda ytterligare en kanal för konsumenter som söker mer praktiska vardagslösningar. Tillsammans med Smurfit Kappa har vi tagit fram en hållbar förpackningslösning som uppfyller ett antal krav, bl.a. att äggen ska hålla högsta kvalitet.

– Äggens ömtålighet var en av de viktigaste aspekterna i det här projektet. Vi tillämpade ett databaserat arbetssätt och använde våra eSmart-verktyg för att designa en skräddarsydd och attraktiv förpackningslösning. Vi gick igenom alla aspekter av Mantiquieras leveranskedja för att säkerställa att alla produkter levereras i perfekt skick, utan skador. De pappersbaserade förpackningar vi har skapat är optimerade för e-handelns säljkanaler och passar perfekt för kunder som vill ha snabbare och mer effektiv leverans hem till dörren, säger Manuel Alcalá, VD för Smurfit Kappa i Brasilien.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Växer med ny personal och utökad maskinpark

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Nyhetsbrev

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att stärka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132