Nu börjar de stora upphandlingarna i Sverige slå igenom i statistiken över nyregistrerade tunga bussar över 10 ton - Tunga Bussligan 2019 är med råge före Tunga Bussligan 2018 när första halvåren jämförs med varandra: 686 tunga bussar första halvåret 2019 är 160,8 procent fler än de 263 tunga bussar som hade registrerats under första halvåret 2018.
Allra bäst under juni gick det för MAN med hela 91 nyregistreringar vilket räckte för att rycka åt sig totalledningen i ligan. Näst bäst är VDL med 88 bussar och med det når fabrikatet tredjeplatsen i Tunga Bussligan just nu - VDL har ökat 800 procent under halvåret, de klev in först i maj och nu ser det ut som om bland annat upphandlingen av fordonen till Helsingborgsexpressen giviet reslutat.
Läs om Helsingborgsexpressen här och missa inte filmerna!
Efter MAN och VDL kom tidigare ligaledaren Mercedes-Benz med 70 nyregistrarade bussar, ett antal som normalt skulle givit en given tätplaceringe men inte under denna makalösa junimånad. Nu ligger Mercedes-Benz tvåa efter ledande MAN men där kan vi vänta oss förändringar under kommande redovisningar.
Juni-fyra och bästa svensk är Scania med 47 nyregistrarade tunga bussar, sedan kommer Volvo med 38 nya bussar. Kässbohrer-Setra fick 7 nya bussar registrerade under juni och tappar en placering i Tunga Bussligan. Därefter följde Temsa med 5 nyregistreringar och så kliver Neoplan in i ligan med 4 nyregistrarade tunga bussar.
Slutligen kan noteras att Iveco fick två nya tungviktare registrerade under juni och att Irizar kliver in i Tunga Bussligan 2019 med en nyregistrering. Alla andra fabrikat kammade noll.
Direktimport
Detta att alla övriga fabrikat kammat noll är dock inte helt sant, eftersom Bil Sweden inte redovisar bussar som direktimporterats av en operatör. Under juni var det 10 bussar som direktimporterats av alla viktklasser och som alltså inte syns i deras statistik av bussar av alla viktklasser (de lätta bussarna särredovisas inte per fabrikat dock). Av dessa 10 fanns 6 bussar från BYD som annars skulle ha varit med i Tunga Bussligan. Redaktionen är medveten om problematiken och vi kan komma att justera för den senare om det låter sig göras.
Nästa redovisning av Tunga Bussligan 2019 kommer hur som helst att publiceras på rt-forum 1 augusti - missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JUNI 2019
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2018 %*) |
|
MAN |
|
169 |
24,6 |
(25,5) |
Mercedez-Benz |
|
162 |
23,6 |
(19,0) |
VDL |
|
108 |
15,7 |
(3,6) |
Scania |
|
105 |
15,3 |
(20,4) |
Volvo |
|
81 |
11,8 |
(17,8) |
Kässbohrer- Setra |
|
31 |
6,9 |
(9,6) |
Temsa |
17 |
2,5 |
(3,8) |
|
Neoplan |
4 |
0,6 |
(1,4) |
|
Iveco |
4 |
0,6 |
(0,3) |
|
Irizar |
1 |
0,1 |
(0,3) |
|
Solaris |
1 |
0,1 |
(1,7) |
|
Optare |
1 |
0,1 |
(-) |
*) Andel 2018 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade under 2019 visas i tabellen.