Här är finalisterna i Bussförar-SM
.Bussförar-SM arrangeras för att uppmärksamma bussförarna och visa hur viktig deras kompetens är och nu står det alltså klart vilka de 16 finalisterna är och vilka bussbolag de kommer ifrån: Koncernen Björks & Byberg fick hela sex förare i finalen från sina olika bolag, Keolis som har flest anmälda förare fick tre till finalen, bland dem regerande mästaren Anders Norell Bergendahl (bilden), Transdev fick två, Nobina en.
Bussförar-SM 2019 genomförs i två delar. Kvalificeringen sker genom ett internetbaserat prov som funnits tillgängligt sedan 25 mars via sajten www.bussforar-sm.se. När kvalificeringsdelen stängde midnatt 21 juni hade 501 stycken tävlande (att jämföra med 448 tävlande 2018) genomfört provet.
De 16 bussförare med högst poäng, kallas nu till finalen måndagen 9 september, för att delta i omfattande praktiska prov med halkbana, manöverkörning, sparsam körning och katastrofövning. Finaltävlingen genomförs på Gillingebanan strax norr Stockholm och parallellt med finaltävlingen arrangeras en bransch- och informationsdag med Arbetsförmedlingen.
De 16 finalisterna är (i bokstavsordning):
Namn Företag Garage/depå
Abdul Husein Keolis Grimbo
Anders Norell Bergendahl Keolis Stockholm
Carl Eric Ericsson Barks Buss, Finspång / Nobina, Uppsala Uppsala
Denny Bauer Björks Buss Västerås
Erik Lindgren KR Trafik Umeå
Håkan Lesser Björks Buss Ludvika
Jacob Kone Transdev Norrköping
Lyes Ramdani Transdev Eskilstuna
Mats Udenius VS & Perssons Bussar Söderhamn
Misdilli Kiran Keolis Hornsberg
Per Hedlund VY Valskog
Robert Johansson Björks Buss Västerås
Stefan Strand Lindbergs Buss Örebro
Susanne Karlsson Nobina Varberg
Tesfaldet Bokre Keolis Hornsberg
Veronica Mattsson Gamla Upsala Buss GUB Uppsala
Varje år genomförs mer än 1 miljard resor inom kollektivtrafiken. En av de viktigaste yrkesgrupperna inom området är bussföraren som har en nyckelroll för att resan ska bli behaglig och säker. Förarna är företagets ansikte utåt och det är viktigt att som förare vara serviceinriktad, representativ och att ha ett bra kundbemötande. Som bussförare ska man kunna köra fordonet mjukt och säkert, ekonomiskt och riskmedvetet och man ska kunna manövrera fordonet i trånga trafikmiljöer. Som bussförare är det även viktigt att vara kvalitets- och miljömedveten och att kunna hantera konfliktsituationer.
Stora rekryteringsbehov kommande år
Transportföretagen, som bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag är en del av, genomförde under våren 2018 en enkätundersökning riktad till medlemsföretag i bussbranschen samt kommunala bussbolag. Syftet med undersökningen har varit att kartlägga bussbranschens rekryteringsbehov de kommande åren.
Jämfört med motsvarande undersökning två år tidigare har behovet av bussförare de kommande tre åren vuxit kraftigt. Under den kommande treårsperioden (2018-2021) behöver branschen rekrytera 7 300. Motsvarande siffra var två år innan 4 200. Sex av tio företag med rekryteringsbehov, som försökt rekrytera bussförare det senaste året, har haft svårigheter. Den främsta orsaken till svårigheterna att rekrytera är att hitta sökande som har rätt utbildning. Var fjärde bussförare är över 60 år och under de kommande tre åren (2018-2021) förväntacirka 2 600 bussförare gå i pension.