23948sdkhjf

BDX landar rekordorder

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Närmare 130 personer, ett 30-tal grävmaskiner och totalt runt 100 fordon sysselsätts när BDX-Företagen utför markentreprenaden för 202 vindkraftverk som ska uppföras i Markbygden utanför Piteå. Uppdraget beskrivs som företagets hittills största entreprenadaffär.

Vindkraften har under senare år ökat sin andel av energiproduktionen i Sverige. Inte minst i norra Sverige konstateras gynnsamma förhållanden som drivit utvecklingen. I Markbygden, utanför Piteå, uppför tyska Enercon 202 vindkraftverk i det som beskrivs som Europas just nu största pågående vindkraftsprojekt.

De ca 850 megawatt som de nya vindkraftverken tillför motsvarar ungefär en kärnreaktor, vilket kommer väl till pass i en region med många energikrävande industrier, bland annat Northvolts batterifabrik som växer fram i Skellefteå.

Projektet har nu också gett utrymme för BDX-Företagens hittills största entreprenadaffär. Företaget ska anlägga vägar och monteringsytor/kranplaner samt utföra schakt och grusfyllning för vindkraftverkens fundament.

Vi har satt upp en särskild organisation för Markbygden som både involverar vår entreprenadverksamhet och vår maskin- och transportverksamhet. Det är närmare 130 personer verksamma i projektet, med ett 100-tal fordon. Bland annat har vi ett 30-tal grävmaskiner på plats, till det kommer lastbilar och lastmaskiner som ska forsla material, säger företagets kalkylchef Tore Lindbäck som tillsammans med projektchefen Peter Lindqvist ansvarat för anbudet.

Varje vindkraftverk behöver ett utrymme på närmare 5 000 kvadratmeter med monteringsytor och uppställningsplats för mobilkranen som används då verket monteras. Vindkraftverkens höjd kräver även rejäla fundament. Vid varje fundamentsgrop schaktas cirka 500 kubikmeter jord som sen delvis återfylls på de gjutna fundamenten för att skapa ytterligare stabilitet. För att hantera allt inkommande material byggs även en så kallad logistikyta på ca 8 000 kvadratmeter.

För att kunna säkerställa tillgången på ballast har BDX två bergtäkter i området där berg krossas i de fraktioner som behövs. När behovet av ballast är som störst kommer 15 000-20 000 kubikmeter, vilket motsvarar ungefär 500 lastbilslass, att lämna bergtäkten varje vecka.

Därmed står det också klart att det krävs rejäla vägar som ska tåla extrema påfrestningar. Totalt innefattar projektet ny- och ombyggnad av 175 kilometer väg i området.

Vägarna ska hålla för de tunga mobilkranar som krävs för att resa de 110-130 meter höga vindkraftstornen. Dessutom ställs höga krav på att vägarna klarar transporter av delar till vindkraftverken, upp till 75 meter långa ekipage ska kunna ta sig runt kurvor och upp- och nerför backar, säger Tore Lindbäck.

Uppdraget som inleds nu i sommar sträcker sig fram till tredje kvartalet 2021, men får en rejäl rivstart i och med att 60-70 av de 202 verksplatserna ska färdigställas innan årets slut.

Det kommer att krävas en hel del av vår organisation, men eftersom vi har utfört markentreprenaden för närmare 100 vindkraftverk i området har jag god förhoppning om att vi kommer utföra det här på samma goda sätt som tidigare år, säger Tore Lindbäck.

Just rutinen vid den här typen av uppdrag har också värdesatts av beställaren.

Att vi valde BDX för uppdraget beror mycket på att de har utfört entreprenader åt oss förut i Markbygdenprojektet. Det är en rätt komplicerad operation att utföra markentreprenaden för så här många vindkraftverk. Det är naturligtvis en fördel att vi har arbetat tillsammans förut och vi vet var vi har varandra i stort och smått, säger Mia Bergström, Enercon Sverige.

Mer om: BDX | Enercon | vindkraft
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvärstopp för Göta Kanal

Idag startar den – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Convid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Nyhetsbrev

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156