23948sdkhjf

"Svenska företag måste engagera sig"

Det är dags att svenska företag engagerar sig i vilken bild av tillverkningsindustrin som sprids av media och till politiker. Det tycker Malte Lohan generaldirektör för Orgalim, den europeiska branschorganisationen för teknikföretag. Han var en av flera föredragshållare vid konferensen och expot FMTX 2019 i Malmö som vi nyligen bevakade.  

Han menar att politikerna i Sverige och EU fattar en rad beslut som påverkar den svenska tillverkningsindustrin men att det inte alltid är rätt bild av industrin som de har inför sina beslut. Malte Lohan vill ge några tips till företagen, det första är att de ska engagera sig i Teknikföretagen som är den svenska organisationen som är representerad i Orgalim. 

— Det andra är att europeiska teknikföretag behöver höras mer i media för att berätta inom vilka områden de är starka och vilka behov de har. 

Han tycker att det är lämpligt att företagen går ut i media tillsammans med lokala politiker för att förstärka budskapet. Det är också viktigt att det i media förs fram ett mer positivt budskap om hur företagen står sig i den globala konkurrensen så att debatten inte bara fokuserar på de negativa aspekterna kopplat till exempelvis handelstullar mellan Usa och Kina.  

Även det sista rådet handlar om kommunikation.  

— Företagen måste i sin kommunikation föra fram de fördelar som samhället kan få av företagens verksamhet.   

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109