23948sdkhjf

Utmanande år för Strukton Rail

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Förra årets extrema sommarvärme och regeringens hot om att flytta tillbaka en stor del av järnvägsunderhållet till Trafikverket är två orsaker som påverkat Strukton Rail negativt, enligt företagets vd Robert Röder som lämnar vd-stolen i höst.

2018 beskrivs som ett ekonomiskt utmanande år för Strukton Rail trots flera förnyade och nya kontrakt. Bland annat minskade nettoomsättningen något från 2 441 miljoner kronor till 2 303 miljoner kronor, vilket har flera anledningar.

Den ovanligt varma och torra sommaren får en del av skulden. Bland annat härjade runt 50 skogsbränder runt om i landet, vilket resulterade i att flera arbeten fick ställas in av säkerhetsskäl.

Robert Röder menar också att den utredning som regeringen tillsatte för att alternativt låta Trafikverket ta över stora delar av basunderhållet på järnvägen skapat osäkerhet för järnvägsbranschen trots att den inte ska vara klar förrän i augusti 2019.

Vi har sett minskade volymer samt en tröghet i beställningar. Vi ser både möjligheter och utmaningar framåt, men resurs- och kompetensfrågan kommer inte att lösas närmsta åren. Sammantaget har detta lett till nedskrivningar gentemot prognos i flera projekt, vilket påverkat resultatet negativt, säger Robert Röder.

Och försämringen är märkbar. 2017 redovisades en förlust på 40 miljoner kronor, vilket mer än tredubblades till ett rörelseresultat som anges till -133,8 miljoner kronor för 2018.

Något som däremot ser bra ut för framtiden är orderstocken som låg på cirka 4,3 miljarder kronor vid senaste årsskifte.

– Läget för 2019 ser ljust ut och vi kommer att fortsätta vårt arbete kring förbättrade arbetssätt och effektiviseringar samt satsa på nya och innovativa lösningar som ska göra oss starkare på marknaden framöver, säger företagets ekonomichef Sofia Sartor.

Fortsättningen blir dock med en ny vd, eftersom Robert Röder i höst lämnar Strukton Rail för att gå till en av konkurrenterna på marknaden, NRC Group Sverige, där han också får en roll i koncernledningen.

Robert Röder inledde som 21-åring sin karriär inom spår- och järnvägssektorn hos Storstockholms Lokaltrafik. År 2000 var han medgrundare till det landstingsägda bolaget Svensk Banproduktion, vars verksamhet hade knoppats av från SL. När Strukton Rail blev majoritetsägare för Svensk Banproduktion 2003, tog Robert Röder över som vd för Strukton Rail.

Sedan dess har Strukton Rails svenska verksamhet ökat stadigt, från 300 anställda och en omsättning på 300 miljoner kronor, till 1 000 medarbetare och en omsättning på en bra bit över två miljarder kronor.

– Här har jag haft förmånen att leda företagets utvecklingsresa i nästan 20 år, fram till i dag då Strukton sedan länge är etablerat som en av de tyngsta aktörerna på den skandinaviska marknaden, säger Robert Röder.

När företaget nu söker en efterträdare finns en uttalad målsättning som kan tyda på att moderbolaget ser med ökat intresse på den svenska byggmarknaden. En väsentlig måluppgift för den nye vd:n är nämligen att stärka Strukton Rails position i koncernen, inte bara inom järnvägsverksamheten utan också utanför.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156