23948sdkhjf

”Det är ovärderligt att få tag i rätt folk”

Peab är petnoga med vem som får köra på det stora E22-bygget i Skåne. – Det är individen bakom spakarna som betyder något.

Tollarp. E22 slingrar sig fram i norra Skåne och trots att det är en Europaväg är den otäckt smal på många ställen.

Trafiken i sin tur är tät, flaskhalsarna blir många och Trafikverket har därför beslutat att bygga om och bygga nytt, flera sträckor ska bli mötesfri motorväg, något som förhoppningsvis ska gynna trafiksäkerheten.

I Tollarp, inte långt ifrån Kristianstad, har Peab Anläggning därför kavlat upp ärmarna för att bryta helt ny väg mellan Vä och Sätaröd.

– Det är ett stort projekt, 1,6 mil dubbelfilig väg med 26 broar och en stor trafikplats där vi ska ansluta till befintliga E22, säger Bakir Saranovic, en av Peabs tre arbetsledare för markarbetena i projektet.

Peab kom till platsen i januari 2018 och började med att avverka skogen. Någon månad senare kunde markarbetet påbörjas, vegetationen togs av, totalt cirka 110 000 kubikmeter, och grävarbetena för broar och andra konstruktioner påbörjades.

De massor som grävts upp, totalt cirka 750 000 kubikmeter, har fördelats över hela sträckan.

Behovet av inkörda massor har därför minimerats.

– Vi har i princip bara tagit in material för vägens överbyggnad, från Peabs egen täkt i Önnestad, säger Bakir Saranovic.

Den halvannan mil långa sträckan består delvis av lera/morän delvis av sand. På Linderödsåsen Sätaröd finns dessutom en del berg.

– 99 procent av allt berg på sträckan finns här, säger Bakir Saranovic.

En del av sprängningen blev aningen komplicerad eftersom den måste ske precis intill befintliga E22 – som trafikeras av sisådär 12 000 fordon per dygn.

Sprängarna använde sig därför av korta stopp vid losshållning av berg i ”Folkvagnskurvan”, för att skapa en god arbetsmiljö.

”Folkvagnskurvan” har fått sitt namn eftersom de små bilarna historiskt fick kämpa för att klamra sig fast på vägen i den skarpa svängen.

– Tyvärr är berget för dåligt för att förädla, men vi använder det som schaktfyll, kommenterar Bakir Saranovic.

Cirka 130 kubikmeter berg har losshållits och lagts ner i den nya vägen.

En annan av broarna ska byggas mitt i ett Natura 2000-område. Vramsån är ett biflöde till Helge å, ett artrikt vattendrag som anses ha mycket höga naturvärden – enligt Kristianstad kommun lägger den sällsynta jättemöjan ut sina långa blad som ett hårsvall i vattnet, olika sländlarver ska trivas just här, detsamma gäller sällsynta fiskar som grönlingen och sandkryparen och fåglar som forsärla och strömstare.

– Det är ett mycket miljökänsligt område, måste vi arbeta väldigt noggrant och försiktigt efter särskilt ställda krav, förklarar Bakir Saranovic.

När Leveranstidningen Entreprenad hälsar på står projektets i särklass största maskin – en 65 ton tung PM23 Junttan och pålar för en ny pålbrygga.

– Det är ett specialjobb – den kommer bara att användas just här, säger Bakir Saranovic.

En pålbrygga har byggts på vardera sida om vattendraget, för att minska risken att påverka miljön runt om Vramsån.

– Vi har också grävt en permanent damm som ska ta hand om dagvattnet så att det inte rinner till Vramsån direkt.

Även andra delar av markarbetet sker i samklang med naturen.

– Det blir många parametrar att hålla reda på, vissa saker kan vi bara göra vissa tider på året, för att inte störa djurlivet.

Ett stort projekt innebär att olika moment måste klaffa i tid, det gäller också att utnyttja maskinerna på ett effektivt sätt.

– Vi har veckomöten där vi stämmer av – vi kan inte ta beslut om vad som ska göras om ett halvår, då riskerar vi att låsa in oss, förklarar Bakir Saranovic.

I mitten av juni 2019 är 15 av de 22 betongbroarna är gjutna och flera av vägsträckorna börjar bli klara.

– Halva sträckan ska kunna asfalteras efter semestern, säger Bakir Saranovic.

Asfalteringen kommer att fortsätta i flera etapper under det kommande året.

– Det är så mycket att asfaltverket inte klarar att leverera allt på en gång då de flera projekt igång under tiden.

Peab Anläggning klarar sig i mångt och mycket med koncernegna resurser på projektet, projektet görs till exempel som ett konsortium mellan Peab Blekinge och Peab Infra, Peab Grundläggning sköter spontningen, Peab Asfalt står för beläggningarna, Swerock levererar betongen, Cliffton står för transporterna, Peabs egna tekniker står för den geologiska expertisen, Lambertson kran/rental/TA står för uthyrning av maskiner samt trafikanordningar och företagets tunga sprängavdelning i Blekinge har åkt söderut för att losshålla berg.

– Vi har en organisation som räcker till för detta, det är en styrka att ha kompetensen inom koncernen, så vi är rätt så självförsörjande, kommenterar Bakir Saranovic.

Ett 20-25 tjänstemän, 10-15 markarbetare samt ett 40-tal brobyggare finns på plats i Tollarp, arbetet kräver god samordning och Bakir Saranovic lyfter fram att gemenskapen är stark.

– Vi äter frukost tillsammans varje dag, vi blir som en familj och det gör både att man trivs och att resultatet blir bättre, vi har också ett mycket gott samarbete med Trafikverket, som har en egen organisation på plats.

Nära samverkan och korta beslutsvägar borgar för ett bra resultat anser Bakir Saranovic, han konstaterar också att ett stort och komplext projekt kräver många olika typer av kompetens.

En avgörande kompetens som trots allt lejs in är maskinresurserna.

– 90 procent av maskinerna är inhyrda och vi är glada att det finns många duktiga maskinentreprenörer – de gör ett fantastiskt arbete men får inte alltid synas, säger Bakir Saranovic.

Pris är därför av mindre vikt vid upphandlingarna, förklarar han.

– Det är individen bakom spakarna som betyder något.

En maskin kan vem som helst köpa men kvalitet slår pris, fortsätter Bakir Saranovic.

– Det är ovärderligt att få tag i rätt folk, med rätt tänk och rätt engagemang och förståelse för vad som måste göras.

Underentreprenörerna och maskinentreprenörerna går under skrivna projektkontrakt och projektets regler måste följas av alla på arbetsplatsen.

– Vi kör med öppna kort, vi förväntar oss att våra underentreprenörer ska göra ett bra jobb, att de städar upp efter sig, att de ställer upp i krislägen och att de kan samarbeta.

Lojalitet är mycket värt, och den ska förstås gå åt båda håll, tillägger han.

– Det gäller att ge och ta – för många inom denna branschen är det här mer en livsstil än ett jobb, mycket måste stämma för det ska bli optimalt, inte minst när man jobbar så nära naturens makt.

Han konstaterar nöjt att maskinentreprenörerna på plats gjort och gör ett mycket bra jobb på en maskinintensiv arbetsplats.

– Vid toppar har vi haft 50-60 enheter igång, nu är det kanske ett 40-tal.

I juni 2019 är basen 15-16 bandgrävare på 25-50 ton, 3-4 hjulgrävare på 15-20 ton och 3-4 hjullastare. Till det kommer bland annat dumprar, vältar och hyvlar samt ett 15-tal lastbilar som levererar material.

Arbetet har tuffat på med god fart och i juni 2021 ska hela sträckan stå klar.

– Vi ligger bra till men vädret kan ställa till det, det är mycket lera och jobbar man med schakter och massbalans är det sällan bra med störtregn i flera veckor, som det kan bli en dålig vinter, säger Bakir Saranovic.

Den här vackra junidagen är ett bra exempel på hur snabbt det kan gå, solen skiner snällt en bit in på förmiddagen men stora pölar skvallrar om vad som hände bara några timmar tidigare – i gryningen skakades Skåne i sina grundvalar av ett intensivt åskoväder.

De häftiga skurarna har gjort leran hal och en del vägar är inte riktigt farbara – ett bevis så gott som något på vad vädergudarna kan ställa till med.

– Vi har alltid ett öga på väderrapporterna, kommer det mycket regn är det bara att pumpa undan och arbeta efter de förutsättningar som ges från vädergudarna, ler Bakir Saranovic.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.187