23948sdkhjf

Volvo tar täten i elracet

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Volvo lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner med start 2020. På vårens Bauma gavs ett smakprov i och med att de två första utsläppsfria maskinerna – grävaren ECR25 och hjullastaren L25 – avtäcktes.

Tidigare i år visade Volvo fram prototypen till en eldriven kompaktlastare, och på vårens Bauma togs tillfället i akt att göra en mer officiell lansering av både en minigrävare och en kompaktlastare.

Vi bedömer att den teknik vi utvecklat nu är tillräckligt pålitlig, vilket i kombination med förändrade kundbeteenden och skärpt miljölagstiftning innebär att tiden är inne att satsa på elektriska kompaktmaskiner. Det är ett budskap som företagets vd Melker Jernberg burit med sig de senaste månaderna.

Genom att leda vägen mot elektromobilitet inom anläggningsindustrin står Volvo CE upp för sin vision ”Building Tomorrow” och bidrar till utvecklingen av ett mer hållbart samhälle. Införandet av el i entreprenadmaskiner leder till renare, tystare och effektivare maskiner – det är branschens framtid, säger Melker Jernberg.

På årets Bauma avtäcktes högtidligt företagets första kommersiella, utsläppsfria entreprenadmaskiner. När täckelsen försvann visade sig en kompaktgrävare och en kompakthjullastare, som är de första att visas ur företagets kommande sortiment av eldrivna kompaktmaskiner har. Enligt tillverkaren, kännetecknas maskinerna av avsevärt lägre bullernivåer, lägre energikostnader, högre effektivitet och lägre underhållsbehov än sina konventionella motsvarigheter.

Företaget är helt övertygat om den nya modellseriens genomslagskraft. Därför aviseras redan nu att i takt med att de nya modellerna släpps ut på marknaden med start i mitten av nästa år kommer man över huvud taget inte att tillverka dessa storlekar med traditionella dieseldrivna motorer.

Enligt planerna gäller elsatsningen – som inleds med ECR25 och L25 – kompaktgrävare i storlekar från EC15 till EC27 och kompakthjullastare i storlekar från L20 till L28.

Förbränningsmotorerna i de nuvarande grävarmodellerna ersätts med litiumjonbatterier och en elmotor som driver den hydraulik som krävs för att flytta maskin och redskap. Batterierna kan, enligt tillverkaren, lagra tillräckligt med kraft för att kunna driva maskinen i de vanligaste tillämpningarna, till exempel rör- och ledningsarbeten.

Lastaren har litiumjonbatterier som utlovas klara åtta timmars normalt arbete. L25 har även två dedikerade elmotorer: en för drivlinan och en för hydrauliken. Fördelen med att hålla isär delsystemen är, enligt företaget, högre effektivitet i såväl de båda systemen som i hela maskinen.

Båda maskintyperna har inbyggda laddare som möjliggör laddning över natten via ett vanligt eluttag. Ett alternativ för snabbladdning, som kräver tillgång till ett kraftfullare elnät, kommer också att finnas.

Tanken är, nu när maskinerna avtäckts, att låta kunder testa maskinerna i realistiska förhållanden för att kunna ta till vara erfarenheterna och göra eventuellt nödvändiga justeringar innan produktionen inleds i mitten av 2020.

Scott Young, företagets chef för elektromobilitet och automation, menar att utvecklingen av de nya eldrivna modellerna haft en hel del hjälp från arbetet med de konceptmaskiner företaget visat fram de senaste åren. Dit hör exempelvis prototypen EX2 som är en helt eldriven kompaktgrävare och prototypen LX2 som är en helt eldriven kompakthjullastare.

Även om ECR25 och L25 är olika maskiner, så har lärdomarna från dessa forskningsprojekt varit till nytta när grunden lades för det nya utbudet av eldrivna kompakta maskiner. Den teknik vi har utvecklat är nu tillräckligt robust och detta, tillsammans med förändrade kundbeteenden och strängare regelverk, gör detta till rätt tidpunkt för att lansera våra eldrivna kompakta maskiner. Eftersom maskinerna är eldrivna släpps varken partiklar, kväveoxid eller koldioxid ut i miljön. Detta, sammantaget med att de har ytterst låga bullernivåer, gör dem idealiska att använda i städer och på tätbefolkade platser, säger Scott Young.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Uppdaterad: Fabriksbrand nu släckt

Biomarkörer, salivprov och patientnära tester

Utredning om skatt på engångsartiklar

Halverad dödlighet bland infarktpatienter i hjärtskola

Eson Pac säljer i Schweiz

Silbersky vd för SJ Norge

Nyhetsbrev

En död i arbetsplatsolycka

Tolvtonnare med bra sikt

Liebherr har ett enormt utbud men även jättar har luckor att fylla ibland, och nu har de gjort just det.

Två rutinerade leverantörer blir NiceBoxes

JakeBox och Grycksbo Box går samman. Blir NiceBoxes, ledande i Norden på nischade förpackningar.

MTR Tech förvärvar Emtrain

Oron ökar för konjunkturnedgång

Får erkännande för plastminskande lösningar

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Inga interna brister vid olycka

Nya Tatran lastar mer

De ska korta vägen till marknaden

Swelife, Medtech4Health och EIT Health Scandinavia samarbetar för att stärka svensk life science och medicinteknik. Målet är att förkorta tiden till marknadsintroduktion för svenska innovationer.

Skopfrossa för Siljum

De får årliga reumatologipriset

Ny delägare ger nya möjligheter

Byggstart för världsunik fabrik

Bli den mest avancerade, automatiserade och flexibla fabriken inom robotindustrin globalt.

Plus

Utnyttja gruvorna smartare

Att utnyttja befintliga gruvor mer optimalt vill många. Allt fler blir även intresserade av att försöka utvinna mer ur nedlagda gruvor eller kanske från det gruvavfall som deponerats genom åren. Process Nordic presenterar här några exempel på vad som är på gång inom området.

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

Ljusare tider för Oasmia

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

Nordlind till Skansen

Sportkläder av återvunnen havsplast vinner pris

Tre bolag blir ett

Intensivt driftuppdrag i södra Stockholm

Stänger övertecknad emission

Dahlsten tar över Transportföretagen

1

Livsviktigt fortsätta äta sin medicin

Varbergstunneln närmare byggstart

Arla sänker CO2 på ostförpackningar

Hultafors Group satsar amerikanskt

3

Finns ingen specifik gay-gen

NCC bygger för 300 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.424