23948sdkhjf

Volvo tar täten i elracet

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Volvo lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner med start 2020. På vårens Bauma gavs ett smakprov i och med att de två första utsläppsfria maskinerna – grävaren ECR25 och hjullastaren L25 – avtäcktes.

Tidigare i år visade Volvo fram prototypen till en eldriven kompaktlastare, och på vårens Bauma togs tillfället i akt att göra en mer officiell lansering av både en minigrävare och en kompaktlastare.

Vi bedömer att den teknik vi utvecklat nu är tillräckligt pålitlig, vilket i kombination med förändrade kundbeteenden och skärpt miljölagstiftning innebär att tiden är inne att satsa på elektriska kompaktmaskiner. Det är ett budskap som företagets vd Melker Jernberg burit med sig de senaste månaderna.

Genom att leda vägen mot elektromobilitet inom anläggningsindustrin står Volvo CE upp för sin vision ”Building Tomorrow” och bidrar till utvecklingen av ett mer hållbart samhälle. Införandet av el i entreprenadmaskiner leder till renare, tystare och effektivare maskiner – det är branschens framtid, säger Melker Jernberg.

På årets Bauma avtäcktes högtidligt företagets första kommersiella, utsläppsfria entreprenadmaskiner. När täckelsen försvann visade sig en kompaktgrävare och en kompakthjullastare, som är de första att visas ur företagets kommande sortiment av eldrivna kompaktmaskiner har. Enligt tillverkaren, kännetecknas maskinerna av avsevärt lägre bullernivåer, lägre energikostnader, högre effektivitet och lägre underhållsbehov än sina konventionella motsvarigheter.

Företaget är helt övertygat om den nya modellseriens genomslagskraft. Därför aviseras redan nu att i takt med att de nya modellerna släpps ut på marknaden med start i mitten av nästa år kommer man över huvud taget inte att tillverka dessa storlekar med traditionella dieseldrivna motorer.

Enligt planerna gäller elsatsningen – som inleds med ECR25 och L25 – kompaktgrävare i storlekar från EC15 till EC27 och kompakthjullastare i storlekar från L20 till L28.

Förbränningsmotorerna i de nuvarande grävarmodellerna ersätts med litiumjonbatterier och en elmotor som driver den hydraulik som krävs för att flytta maskin och redskap. Batterierna kan, enligt tillverkaren, lagra tillräckligt med kraft för att kunna driva maskinen i de vanligaste tillämpningarna, till exempel rör- och ledningsarbeten.

Lastaren har litiumjonbatterier som utlovas klara åtta timmars normalt arbete. L25 har även två dedikerade elmotorer: en för drivlinan och en för hydrauliken. Fördelen med att hålla isär delsystemen är, enligt företaget, högre effektivitet i såväl de båda systemen som i hela maskinen.

Båda maskintyperna har inbyggda laddare som möjliggör laddning över natten via ett vanligt eluttag. Ett alternativ för snabbladdning, som kräver tillgång till ett kraftfullare elnät, kommer också att finnas.

Tanken är, nu när maskinerna avtäckts, att låta kunder testa maskinerna i realistiska förhållanden för att kunna ta till vara erfarenheterna och göra eventuellt nödvändiga justeringar innan produktionen inleds i mitten av 2020.

Scott Young, företagets chef för elektromobilitet och automation, menar att utvecklingen av de nya eldrivna modellerna haft en hel del hjälp från arbetet med de konceptmaskiner företaget visat fram de senaste åren. Dit hör exempelvis prototypen EX2 som är en helt eldriven kompaktgrävare och prototypen LX2 som är en helt eldriven kompakthjullastare.

Även om ECR25 och L25 är olika maskiner, så har lärdomarna från dessa forskningsprojekt varit till nytta när grunden lades för det nya utbudet av eldrivna kompakta maskiner. Den teknik vi har utvecklat är nu tillräckligt robust och detta, tillsammans med förändrade kundbeteenden och strängare regelverk, gör detta till rätt tidpunkt för att lansera våra eldrivna kompakta maskiner. Eftersom maskinerna är eldrivna släpps varken partiklar, kväveoxid eller koldioxid ut i miljön. Detta, sammantaget med att de har ytterst låga bullernivåer, gör dem idealiska att använda i städer och på tätbefolkade platser, säger Scott Young.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Samverkan för stenmaterialåtervinning

Sverige är kanske bra på att panta flaskor, men när det kommer till återvinning av stenmaterial och betong hör vi till de sämsta i Europa. Framtagandet av ett gemensamt beslutsstöd för miljöriskbedömning vid återvinning av bergmaterial i anläggningsprojekt ska lyfta Sverige ur bottenträsket.

ScanStar delades ut på Emballasjedagene

Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Ny maskin för digital efterbehandling

VSM Entreprenad får ny vd

Reagerade på negativ interaktion – får pris

Nyhetsbrev

Krönika: Är det hundens eller drakens år i innovationssystemet i år?

Det finns en myriad av utlysningar och program i det svenska innovationssystemet. Att som innovatör och entreprenör hitta rätt väg är ingen enkel match skriver SwedenBios vd Helena Strigård i sin krönika.

Nytt pris vill lyfta familjeföretag

Ny rapport: Hundratals secondhand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

Den ideella secondhand-organisationen Björkåfrihet har publicerat en rapport med medjämförelser i klimatavtryck mellan secondhand-kläder och nytillverkade. 

Skolor byggs i Uppsala

Skellefteås hamn byggs ut

En rejäl utbyggnad ska göra Port of Skellefteå bättre lämpad att klara industrinäringens ökade behov. Enligt planerna ska de cirka en miljon ton som hanteras i dag dubbleras till år 2024 när den nya kajen står klar.

Ståljätten skär ner i Europa

Världens modernaste wellpappfabrik

Tekniska framsteg i fokus

Och vinnarna är...

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188