23948sdkhjf

Volvo tar täten i elracet

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Volvo lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner med start 2020. På vårens Bauma gavs ett smakprov i och med att de två första utsläppsfria maskinerna – grävaren ECR25 och hjullastaren L25 – avtäcktes.

Tidigare i år visade Volvo fram prototypen till en eldriven kompaktlastare, och på vårens Bauma togs tillfället i akt att göra en mer officiell lansering av både en minigrävare och en kompaktlastare.

Vi bedömer att den teknik vi utvecklat nu är tillräckligt pålitlig, vilket i kombination med förändrade kundbeteenden och skärpt miljölagstiftning innebär att tiden är inne att satsa på elektriska kompaktmaskiner. Det är ett budskap som företagets vd Melker Jernberg burit med sig de senaste månaderna.

Genom att leda vägen mot elektromobilitet inom anläggningsindustrin står Volvo CE upp för sin vision ”Building Tomorrow” och bidrar till utvecklingen av ett mer hållbart samhälle. Införandet av el i entreprenadmaskiner leder till renare, tystare och effektivare maskiner – det är branschens framtid, säger Melker Jernberg.

På årets Bauma avtäcktes högtidligt företagets första kommersiella, utsläppsfria entreprenadmaskiner. När täckelsen försvann visade sig en kompaktgrävare och en kompakthjullastare, som är de första att visas ur företagets kommande sortiment av eldrivna kompaktmaskiner har. Enligt tillverkaren, kännetecknas maskinerna av avsevärt lägre bullernivåer, lägre energikostnader, högre effektivitet och lägre underhållsbehov än sina konventionella motsvarigheter.

Företaget är helt övertygat om den nya modellseriens genomslagskraft. Därför aviseras redan nu att i takt med att de nya modellerna släpps ut på marknaden med start i mitten av nästa år kommer man över huvud taget inte att tillverka dessa storlekar med traditionella dieseldrivna motorer.

Enligt planerna gäller elsatsningen – som inleds med ECR25 och L25 – kompaktgrävare i storlekar från EC15 till EC27 och kompakthjullastare i storlekar från L20 till L28.

Förbränningsmotorerna i de nuvarande grävarmodellerna ersätts med litiumjonbatterier och en elmotor som driver den hydraulik som krävs för att flytta maskin och redskap. Batterierna kan, enligt tillverkaren, lagra tillräckligt med kraft för att kunna driva maskinen i de vanligaste tillämpningarna, till exempel rör- och ledningsarbeten.

Lastaren har litiumjonbatterier som utlovas klara åtta timmars normalt arbete. L25 har även två dedikerade elmotorer: en för drivlinan och en för hydrauliken. Fördelen med att hålla isär delsystemen är, enligt företaget, högre effektivitet i såväl de båda systemen som i hela maskinen.

Båda maskintyperna har inbyggda laddare som möjliggör laddning över natten via ett vanligt eluttag. Ett alternativ för snabbladdning, som kräver tillgång till ett kraftfullare elnät, kommer också att finnas.

Tanken är, nu när maskinerna avtäckts, att låta kunder testa maskinerna i realistiska förhållanden för att kunna ta till vara erfarenheterna och göra eventuellt nödvändiga justeringar innan produktionen inleds i mitten av 2020.

Scott Young, företagets chef för elektromobilitet och automation, menar att utvecklingen av de nya eldrivna modellerna haft en hel del hjälp från arbetet med de konceptmaskiner företaget visat fram de senaste åren. Dit hör exempelvis prototypen EX2 som är en helt eldriven kompaktgrävare och prototypen LX2 som är en helt eldriven kompakthjullastare.

Även om ECR25 och L25 är olika maskiner, så har lärdomarna från dessa forskningsprojekt varit till nytta när grunden lades för det nya utbudet av eldrivna kompakta maskiner. Den teknik vi har utvecklat är nu tillräckligt robust och detta, tillsammans med förändrade kundbeteenden och strängare regelverk, gör detta till rätt tidpunkt för att lansera våra eldrivna kompakta maskiner. Eftersom maskinerna är eldrivna släpps varken partiklar, kväveoxid eller koldioxid ut i miljön. Detta, sammantaget med att de har ytterst låga bullernivåer, gör dem idealiska att använda i städer och på tätbefolkade platser, säger Scott Young.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han ska förstärka Fredheim i Sverige

Se filmen från Återvinningsgalan 2020!

Nu är filmen från Återvinningsgalan här!

En god Bellmanhistoria

Tävlingsmomentet har alltid varit viktigt för Bellman-gruppen. Det kan vara en anledning till företagets tillväxt både ekonomiskt och geografiskt sedan starten 1972. Och 2019 blev inget hack i kurvan – företaget redovisar ökningar av såväl omsättning som resultat.

Vd-skifte i Hüllert Maskin

Efter 46 år i företaget lämnar nu Nils-Gunnar Burge rollen som vd i familjeföretaget Hüllert Maskin. Efterträdaren Andreas Tagesson anställdes redan för tre år sedan som operativ chef och har sedan dess haft gott om tid att växa in i sin nya roll.

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Nyhetsbrev

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Oilquick hårdsatsar i USA

Den tiltrotatorserie som lanserades i höstas efter ett nära samarbete med Engcon blir huvudnumret för Oilquick på Conexpo-Conagg i Las Vegas 10-14 mars. Företaget har vuxit kontinuerligt i Nordamerika under flera år och räknar med fortsatta framgångar.

1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Swecon noterar rekordstor vinst

Det går bra för Swecon. Enligt Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman var aktivitetsnivån hög på samtliga företagets marknader, vilket bland annat resulterade i Swecons hittills bästa resultat under ett kalenderår.

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115