23948sdkhjf

Volvo tar täten i elracet

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Volvo lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner med start 2020. På vårens Bauma gavs ett smakprov i och med att de två första utsläppsfria maskinerna – grävaren ECR25 och hjullastaren L25 – avtäcktes.

Tidigare i år visade Volvo fram prototypen till en eldriven kompaktlastare, och på vårens Bauma togs tillfället i akt att göra en mer officiell lansering av både en minigrävare och en kompaktlastare.

Vi bedömer att den teknik vi utvecklat nu är tillräckligt pålitlig, vilket i kombination med förändrade kundbeteenden och skärpt miljölagstiftning innebär att tiden är inne att satsa på elektriska kompaktmaskiner. Det är ett budskap som företagets vd Melker Jernberg burit med sig de senaste månaderna.

Genom att leda vägen mot elektromobilitet inom anläggningsindustrin står Volvo CE upp för sin vision ”Building Tomorrow” och bidrar till utvecklingen av ett mer hållbart samhälle. Införandet av el i entreprenadmaskiner leder till renare, tystare och effektivare maskiner – det är branschens framtid, säger Melker Jernberg.

På årets Bauma avtäcktes högtidligt företagets första kommersiella, utsläppsfria entreprenadmaskiner. När täckelsen försvann visade sig en kompaktgrävare och en kompakthjullastare, som är de första att visas ur företagets kommande sortiment av eldrivna kompaktmaskiner har. Enligt tillverkaren, kännetecknas maskinerna av avsevärt lägre bullernivåer, lägre energikostnader, högre effektivitet och lägre underhållsbehov än sina konventionella motsvarigheter.

Företaget är helt övertygat om den nya modellseriens genomslagskraft. Därför aviseras redan nu att i takt med att de nya modellerna släpps ut på marknaden med start i mitten av nästa år kommer man över huvud taget inte att tillverka dessa storlekar med traditionella dieseldrivna motorer.

Enligt planerna gäller elsatsningen – som inleds med ECR25 och L25 – kompaktgrävare i storlekar från EC15 till EC27 och kompakthjullastare i storlekar från L20 till L28.

Förbränningsmotorerna i de nuvarande grävarmodellerna ersätts med litiumjonbatterier och en elmotor som driver den hydraulik som krävs för att flytta maskin och redskap. Batterierna kan, enligt tillverkaren, lagra tillräckligt med kraft för att kunna driva maskinen i de vanligaste tillämpningarna, till exempel rör- och ledningsarbeten.

Lastaren har litiumjonbatterier som utlovas klara åtta timmars normalt arbete. L25 har även två dedikerade elmotorer: en för drivlinan och en för hydrauliken. Fördelen med att hålla isär delsystemen är, enligt företaget, högre effektivitet i såväl de båda systemen som i hela maskinen.

Båda maskintyperna har inbyggda laddare som möjliggör laddning över natten via ett vanligt eluttag. Ett alternativ för snabbladdning, som kräver tillgång till ett kraftfullare elnät, kommer också att finnas.

Tanken är, nu när maskinerna avtäckts, att låta kunder testa maskinerna i realistiska förhållanden för att kunna ta till vara erfarenheterna och göra eventuellt nödvändiga justeringar innan produktionen inleds i mitten av 2020.

Scott Young, företagets chef för elektromobilitet och automation, menar att utvecklingen av de nya eldrivna modellerna haft en hel del hjälp från arbetet med de konceptmaskiner företaget visat fram de senaste åren. Dit hör exempelvis prototypen EX2 som är en helt eldriven kompaktgrävare och prototypen LX2 som är en helt eldriven kompakthjullastare.

Även om ECR25 och L25 är olika maskiner, så har lärdomarna från dessa forskningsprojekt varit till nytta när grunden lades för det nya utbudet av eldrivna kompakta maskiner. Den teknik vi har utvecklat är nu tillräckligt robust och detta, tillsammans med förändrade kundbeteenden och strängare regelverk, gör detta till rätt tidpunkt för att lansera våra eldrivna kompakta maskiner. Eftersom maskinerna är eldrivna släpps varken partiklar, kväveoxid eller koldioxid ut i miljön. Detta, sammantaget med att de har ytterst låga bullernivåer, gör dem idealiska att använda i städer och på tätbefolkade platser, säger Scott Young.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Därför ska Kalixälvens is både grusas och vattnas

Sjävtest för Covid-19 stoppat!

Bussförar-SM 2020 har startat!

Bussförar-SM 2020 har startat – det är nu dags för alla bussförare att anmäla deltagande i uttagningstävlingen, bara då finns chans att nå finalen i september.

”Vårt mål är att ta oss igenom det här”

Stena lägger ner färjelinje

Norwegian ansöker om rekonstruktion

Nyhetsbrev

Perstorp i räddningsaktion för vården

Perstorp ställer om – kapacitet att lösa vårdens desinfektionsbrist.

Seg bredbandsutbyggnad hot mot lantbruket

Seg bredbandsuppkoppling är illa nog. Seg bredbandsutbyggnad är ännu allvarligare – inte minst för lantbrukare. Därför föreslår nu LRF att Teracoms höghöjdsmaster används vid 5G-utbyggnaden för att säkerställa landsbygdens framtida behov av digitalisering.

Gör handsprit av restprodukt från alkoholfri öl

Behovet av handsprit och ytdesinfektionsmedel är stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Krav på 400 miljarder till företagen

De svenska företagen behöver bortåt 400 miljarder kronor i stöd. Det hävdar Stockholms Handelskammare som pekar på en WSP-analys som kommit fram till att det svenska samhället riskerar att drabbas av en smäll på 500 miljarder kronor på grund av corona.

Belos lämnar Tranås för Tyskland

Under hösten kommer verksamheten vid Kärcher Belos i Tranås, enligt nuvarande planer, att fasas ut och flyttas till Tyskland. Det är en direkt följd av att Kärcher i höstas förvärvade Max Holder.

Återvunnen PEX får nytt liv i Axjos kabeltrummor

Fyra av fyra möjliga för Sweco

Från förening till fokus

Plus

Han vet att AI är viktigt men inte alltid lätt

Olle Steffner, Director IP management, vid BillerudKorsnäs berättar om deras erfarenheter av AI. En slutsats är att det inte alltid blir som man har tänkt sig.

Ledare: Låt pengarna rulla

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Svenska bolag levererar utrustning i rekordfart

Maskinia satsar på östkusten

Avfall Sverige kommenterar kulturministerns uttalande om returpapper

Kommunernas branschorganisation Avfall Sverige kommenterar nu kulturminister Amanda Linds uttalande om returpappersförordningen.

Beläggningsjobb fick klimatbonus

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Nytt kvarter i Norrahammar

Svevia bäddar i Lidköping

Skrift för ökad kunskap om plast

Svensk-spansk lösning i Skåne

Nytt hopp för biogas

Gruvbolagen ska bli pionjärer

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

Chef för Packaging Solutions

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

Peab bygger för äldre

NCC bygger i Västerås

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109