23948sdkhjf

Start Up Area – Nytt på Empack

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Den 2-3 oktober tar Empack ytterligare ett steg för lyfta de senaste innovationerna och startup-företag på förpackningsområdet. Årets mötesplats presenterar ett helt nytt område ”Start Up Area” utvecklat i samarbete med Stora Enso.

Innovationer inom förpackningsbranschen får allt större fokus på förpackningsmässan Empack. Stora Enso satsar på innovation och samarbetar tätt med startups i branschen. Sedan 2017 driver Stora Enso ett Accelerator-program för nystartade företag som man samarbetar med och vill på så sätt också gynna utvecklingen inom förpackning. Programmet har fokus på förnybara material. 2018 prisades Stora Enso som det mest startup-vänliga företaget i Finland.

– Vi arbetar kontinuerligt med innovation inom Stora Enso, inte bara gällande produkter utan också kring hur vi utformar våra samarbeten, utvecklar våra affärsmodeller och tillhandahåller nya tjänster. Vi är glada att kunna bidra med vårt förnybara material till denna mötesplats. Vårt tema under Empack kommer vara just innovationer och vi bjuder även in till en Pack@Lunch den 2 oktober med samma tema för att ytterligare visa vilka möjligheter det finns med vår träråvara, säger Caterine Wilderoth, Marknadschef Stora Enso, Division Packaging Solutions.

I höst på Empack i Kistamässan utvecklas det helt nya området ”Start Up Area” i ett samarbete mellan Empack och Stora Enso som en ny satsning för att lyfta det gemensamma engagemanget att driva nya affärsidéer och utveckling framåt.

– Nya innovativa material och lösningar är oerhört viktigt att belysa på Empack. Inte minst när fokus på marknaden är så stor med alla dess utmaningar kring förpackningar och material som finns. Detta är något vi kommer se till att lyfta extra mycket inför mötesplatsen i oktober. Vi är väldigt glada att Stora Enso vill hjälpa oss att göra denna yta till något alldeles extra och att Packbridge anordnar denna spännande tävling som vi får möjlighet att highlighta hos oss, säger Emelie Törn, projektledare för Empack.

På mässans Start Up Area kommer dessutom vinnarna av Packbridge Challenge 2018 och 2019 att presenteras. Packbridge Challenge är tävlingen för startup-företag inom förpackningsbranschen som helhjärtat fokuserar på innovation och entreprenörskap. Empack har sedan 2018 sponsrat priset ”The Best Pitch” som b.la. ger vinnaren en attraktiv yta på mötesplatsens Start Up Area. Cellutech tog hem vinsten av det prestigefulla priset 2018 och vem som blir årets vinnare kommer att utses på Top Packaging Summit den 19 september.

– Vi är väldigt tacksamma för att Empack, medlem i Packbridge, stödjer tävlingen och delar ut priset Best Pitch Award för andra gången. Startup-företag, som är villiga att ta risker och experimentera med nya idéer, spelar en viktig roll för att leverera innovationer. Vi anser att det är viktigt att identifiera och presentera dessa för att få hela förpackningskedjan och startup-företagen att bli ett tillsammans, säger Svetlana Eskebaek, Business Development Packbridge.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.09