23948sdkhjf

144 000 varv när Holms kör Vätternrundan

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

De cyklister som kör Vätternrundan kör ett varv. Den sopvals som ska säkerställa en cykelväg fri från lösa föremål kommer att göra minst 144 000, enligt Holms, som för andra året i rad åtagit sig att sopa banans 300 kilometer.

För andra året i rad sopar nu Holms Vätternrundans 300 kilometer långa bansträckning. Loppet genomförs med en hjullastare från Volvo och beräknas ta 15-20 timmar.

Det handlar dock inte bara om att cirka 23 000 cyklister ska kunna ta sig fram på en bana fri från grus, grenar och andra lösa föremål, utan uppdraget kommer också att användas i studiesyfte för att vässa produkterna ytterligare i framtiden.

Det är egentligen ganska enkelt. Vi mätte helt enkelt rotationshastigheten vid körning för att på så sätt räkna ut hur många varv sopvalsen kommer att rotera runt Vättern. För oss är sopresultatet och kunskap om hur borsten slits av högsta vikt, säger företagets utvecklingschef Ulf Österberg.

Genom att såväl banans längd som valsens varvtal är kända har därmed det totala antalet varv beräknats till minst 144 000. Genom mätningar av borstvalsen före och efter arbetet kan borstslitaget utvärderas och kunskapen användas för fortsatt produktutveckling.

Den sopvals som valts för uppdraget har en vriden borstkärna som använder borstkassetter i stället för konventionella borstringar. Modellen har fått namnet ”Swish” och togs fram för att minimera borstslitaget och minska tiden för borstbytet.

Vid sopning innebär varje förlorad minut många kronor i förlorad arbetsinkomst för våra kunder. Därför har vi tagit fram Swish. Det ska vara enkelt att byta borst, säger företagets marknadschef Manne Sjöberg.

Företaget passar samtidigt på att slå ett slag för det avbalanseringssystem som innebär att sopvalsen följer markens ojämnheter och alltid utlovas ge korrekt marktryck utan justeringar från föraren

Första året företaget sopade Vätternrundan användes sopvalsen enbart där sopning behövdes, oftast vid anslutande grusvägar, där det fanns nedfallna grenar och vid loppets depåer. I år kommer sopvalsen att vara i kontinuerlig drift, vilket innebär att sopvalsens borstar kommer ha markkontakt under hela loppet. Sopvalsen kommer bara att höjas när det finns en säkerhetsrisk som stenskott på personer eller bilar.

Mer om: Holms | vägunderhåll
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094