23948sdkhjf

"Vi vill vara kompaktspecialisten på marknaden."

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Yanmar styr upp sina europeiska fabriker, med fokus på de mindre storlekarna.

Saint-Dizier. Frankrike och Tyskland är Yanmars bas för de maskiner som produceras för den europeiska marknaden.

Läs också: Yanmar gillar lugna skåningar

När Yanmar köpte Schaeffs fabrik i Tyskland 2016 kunde företaget bredda sitt produktprogram, man passade också på att organisera om verksamheten.

– Vi har för avsikt att lägga ner produktionen av minigrävare i Tyskland, säger Magnus Täljemark, Yanmars regional director för norra Europa.

Minigrävarna ska koncentreras till fabriken i Saint-Dizier, medan den tyska fabriken tar de lite större.

Yanmar har också helt valt bort att börja tillverka större maskiner.

Läs också: Tredje generationen har greppet

– Vi tittar inte uppåt i storlekarna, vi vill vara kompaktspecialisten på marknaden, säger Magnus Täljemark.

Yanmar är starka i stora delar av Europa – särskilt i Frankrike (20 procent) och Tyskland (30 procent) som tillsammans står för hälften av försäljningen.

Den skandinaviska marknaden suger upp 12 procent av Yanmars europeiska maskiner, medan till exempel England bara står för tre procent.

– När jag började för 12 år sedan stod Skandinavien bara för 4-5 procent, vi verkligen tagit ganska stora steg, säger Magnus Täljemark.

Han konstaterar att Yanmar ansträngt sig för att tillfredsställa de europeiska maskinköparna, till exempel görs SV-modellerna bara för den europeiska marknaden, med hytter, värme etcetera.

Även de nordiska kraven har fått genomslag, hävdar han.

– Till exempel är SV60 till 99 procent utvecklad för den skandinaviska marknaden.

Sextonnaren SV60 föddes för sex år sedan.

– Jag och chefsingenjören besökte kunder i Västsverige för att se vad de ville ha, minns Magnus Täljemark.

Maskinen fick därför en extra stor hytt som anses kunna rymma en fullvuxen nordisk förare, förarmiljön och överhänget sågs också över.

– Motvikten sattes lite längre bak, det behövs i Norden eftersom vi ofta använder tyngre redskap, säger Magnus Täljemark.

Konceptet togs fram för skandinaviska behov, men har gått hem även i andra delar av Europa, förklarar han.

Serien har byggts på under årens lopp.

– Vi saknar bara fyratonnaren, det blir nästa steg, säger Magnus Täljemark.

Yanmar har i 6-7 år kunnat förbereda maskinerna för Steelwrists tiltrotatorer redan på fabriken.

– Det är en fördel, Cramo ville ha färdiga maskiner och att vi kunde CE-märka hela konceptet, säger Magnus Täljemark.

Att utrusta en maskin med ”swedish edition” innebär ofta 100-120 timmars arbete i utrustningsverkstaden, trots att maskinen redan är extrautrustad från fabrik.

– Kan vi kapa den tiden till 40-50 timmar är det mycket värt, säger Niklas Wiklund, vd på den svenska återförsäljaren Wiklund Trading.

Han konstaterar dock att det inte alltid klaffar.

– Vi tar ofta maskiner utan tiltrotator eftersom vi inte vet vilket styrsystem och infästning det handlar om – vi vill gärna ta hjulgrävarna med tiltrotator från den tyska fabriken, men då måste vi ha rätt styrsystem.

Anläggningen i Saint-Dizier är 54 000 kvadratmeter stor, den har hittills spottat ur sig cirka 75 000 maskiner och fokus ligger nu på minigrävare på 1,5-10 ton.

Den dagliga produktionen är 25 exemplar och 75 procent av maskinerna går på export.

I Crailsheim har man hunnit med 70 000 maskiner, 18 maskiner per dag tillverkas (bandgrävmaskiner på 8-12 ton, hjulgrävmaskiner på 7,5-10 ton sam hjullastare) i den 65 000 kvadratmeter stora fabriken och drygt hälften går på export.

Magnus Täljemark tillägger att de femtonsdumprar som togs ur programmet på grund av att produktionen flyttades, snart är tillbaka.

– C50 kommer tillbaka 2020.

Läs mer om Yanmar - se länkar nedan!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utvecklar ny blodmarkör för att upptäcka alzheimer

Förpackningsmaterialen i cirkulär ekonomi

Top Packaging Summit by Packbridge tar i år sikte på att visa förpackningsmaterialens kvaliteter utifrån aspekten cirkulär ekonomi. Representanter från hela värdekedjan är inbjudna för att inspireras och utvecklas tillsammans.

Permobil kliver in stort i Kina

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

Sveriges mest fartfyllda tävling

Så här i sommartider vill vi gärna bjuda på lite semestertips. Kanske har ni fortfarande någon lucka på semestern som inte är inplanerad. Då kan vi bara inte undanhålla er denna information. Lägg er i hårdträning.

Komplicerad upprustning av Svinesundsbron

Med god hjälp av en samlad lösning som bland annat omfattar blästring, målning och en specialutformad ställningskonstruktion blev det Midroc som i dagarna inleder ett fyra år långt uppdrag att restaurera Svinesundsbron.

Nyhetsbrev

Återvinning av plastförpackningar ökar tydligt

Nu presenterar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, ny statistik över hur många förpackningar och tidningar som återvanns under 2018.

De får flytande återvinningscentral

Den som bor i närheten av Göta älv behöver från och med i höst inte ta bilen till en återvinningscentral.

155 får gå när pappersmaskin stängs

Plus

Mäta rätt ska vara lätt

En processindustri består ofta till stor del av rör för transport av vätskor eller gaser och flödesmätning är därför a och o, men det finns många varianter. Vi har tittat närmare på mätarna.

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

SKL:s sänkning stängde digital psykolog

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

LCA studier av kaffemuggar

Triton tar över anläggare i Göteborg

Private equitybolaget Triton växer vidare inom anläggning genom att förvärva Mölndalsbaserade Västkustens Anläggnings AB som därmed hamnar i samma stall som Akeab, Kewab och Mark & Energibyggarna.

IKEM:s svar på regeringens förslag

Färre onödiga operationer med ny diagnostikmetod för äggstockscancer

Ikea utser ny designchef

JCB-traktor i rekordtagen

I söndags vann Lewis Hamilton sitt sjätte lopp i årets Formel 1-cirkus. Redan på midsommarafton kunde dock britterna jubla över ett nytt brittiskt hastighetsrekord för traktorer då Guy Martin klockades för 166,7 kilometer i timmen bakom ratten till en Fastrac från JCB.

Studie: digitala hjälpmedel minskade kostnaderna och ökade jämlikhet

I en klinisk studie av ett digitalt hjälpmedel som används för egenvård vid behandling av hjärtsvikt, minskade patienternas sjukhusvistelse med nästan 30 procent.

Storbrand på raffinaderi

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

40 procent vill bygga nya reaktorer

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Bilbatterihus av CFRTP

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156