23948sdkhjf

"Vi vill vara kompaktspecialisten på marknaden."

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Yanmar styr upp sina europeiska fabriker, med fokus på de mindre storlekarna.

Saint-Dizier. Frankrike och Tyskland är Yanmars bas för de maskiner som produceras för den europeiska marknaden.

Läs också: Uthyrare lägger stororder

När Yanmar köpte Schaeffs fabrik i Tyskland 2016 kunde företaget bredda sitt produktprogram, man passade också på att organisera om verksamheten.

– Vi har för avsikt att lägga ner produktionen av minigrävare i Tyskland, säger Magnus Täljemark, Yanmars regional director för norra Europa.

Minigrävarna ska koncentreras till fabriken i Saint-Dizier, medan den tyska fabriken tar de lite större.

Yanmar har också helt valt bort att börja tillverka större maskiner.

Läs också: Mer kräm i nya Kramern

– Vi tittar inte uppåt i storlekarna, vi vill vara kompaktspecialisten på marknaden, säger Magnus Täljemark.

Yanmar är starka i stora delar av Europa – särskilt i Frankrike (20 procent) och Tyskland (30 procent) som tillsammans står för hälften av försäljningen.

Den skandinaviska marknaden suger upp 12 procent av Yanmars europeiska maskiner, medan till exempel England bara står för tre procent.

– När jag började för 12 år sedan stod Skandinavien bara för 4-5 procent, vi verkligen tagit ganska stora steg, säger Magnus Täljemark.

Läs också: Tredje generationen har greppet

Han konstaterar att Yanmar ansträngt sig för att tillfredsställa de europeiska maskinköparna, till exempel görs SV-modellerna bara för den europeiska marknaden, med hytter, värme etcetera.

Även de nordiska kraven har fått genomslag, hävdar han.

– Till exempel är SV60 till 99 procent utvecklad för den skandinaviska marknaden.

Sextonnaren SV60 föddes för sex år sedan.

Läs också: Yanmar gillar lugna skåningar

– Jag och chefsingenjören besökte kunder i Västsverige för att se vad de ville ha, minns Magnus Täljemark.

Maskinen fick därför en extra stor hytt som anses kunna rymma en fullvuxen nordisk förare, förarmiljön och överhänget sågs också över.

– Motvikten sattes lite längre bak, det behövs i Norden eftersom vi ofta använder tyngre redskap, säger Magnus Täljemark.

Konceptet togs fram för skandinaviska behov, men har gått hem även i andra delar av Europa, förklarar han.

Serien har byggts på under årens lopp.

– Vi saknar bara fyratonnaren, det blir nästa steg, säger Magnus Täljemark.

Yanmar har i 6-7 år kunnat förbereda maskinerna för Steelwrists tiltrotatorer redan på fabriken.

– Det är en fördel, Cramo ville ha färdiga maskiner och att vi kunde CE-märka hela konceptet, säger Magnus Täljemark.

Att utrusta en maskin med ”swedish edition” innebär ofta 100-120 timmars arbete i utrustningsverkstaden, trots att maskinen redan är extrautrustad från fabrik.

– Kan vi kapa den tiden till 40-50 timmar är det mycket värt, säger Niklas Wiklund, vd på den svenska återförsäljaren Wiklund Trading.

Han konstaterar dock att det inte alltid klaffar.

– Vi tar ofta maskiner utan tiltrotator eftersom vi inte vet vilket styrsystem och infästning det handlar om – vi vill gärna ta hjulgrävarna med tiltrotator från den tyska fabriken, men då måste vi ha rätt styrsystem.

Anläggningen i Saint-Dizier är 54 000 kvadratmeter stor, den har hittills spottat ur sig cirka 75 000 maskiner och fokus ligger nu på minigrävare på 1,5-10 ton.

Den dagliga produktionen är 25 exemplar och 75 procent av maskinerna går på export.

I Crailsheim har man hunnit med 70 000 maskiner, 18 maskiner per dag tillverkas (bandgrävmaskiner på 8-12 ton, hjulgrävmaskiner på 7,5-10 ton sam hjullastare) i den 65 000 kvadratmeter stora fabriken och drygt hälften går på export.

Magnus Täljemark tillägger att de femtonsdumprar som togs ur programmet på grund av att produktionen flyttades, snart är tillbaka.

– C50 kommer tillbaka 2020.

Läs mer om Yanmar - se länkar nedan!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125