23948sdkhjf

SJ ska köra Öresundståg

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Öresundståg kör en tämligen omfattande tågtrafik som omfattar både södra Sverige och Köpenhamnsområdet upp till Helsingör. Och nu har alla de regionala trafikhuvudmännen som äger Öresundståg beslutat att ge SJ uppdraget att köra och underhålla Öresundstågen från december 2020 och åtta år framåt. Öresundstågen trafikerar Köpenhamn och Helsingör från Göteborg, Kalmar och Karlskrona via Malmö.

SJ tilldelas avtalet efter en omfattande utvärderingsprocess som har visat att de har det mest fördelaktiga avtalet när pris och kvalitet vägts samman. Avtalet är ett incitamentsavtal som driver mot en högre kvalitet i kundbemötandet för hela reseupplevelsen. Värdet på Öresundstågsavtalet är 750 - 850 miljoner kronor per år och totalt 6,0-6,8 miljarder kronor för hela kontraktsperioden.

Öresundstågupphandlingen är strategiskt mycket viktig i en snabbt växande region som rent geografiskt är Sveriges brygga ut mot övriga Europa. Systemet består av tre olika linjer från Göteborg, Kalmar och Karlskrona som går till Köpenhamn och Helsingör via Malmö. Ett 50 tal stationer trafikeras av 111 tågfordon av typen X31. I trafikområdet bor cirka 5 miljoner invånare.

Vi har velat utveckla ett antal parametrar såsom bättre ersättningstrafik, bättre omhändertagande på tåg och perronger vid störning, ökad bemanning och service på tågen, bättre hittegodshantering och högre kvalitet i fordonsunderhåll och sittplatskapacitet. SJ AB har visat stor lyhördhet för våra höga ambitioner i SJ AB gedigna och genomarbetade leveranslösning, säger Håkan Henmyr, projektchef för upphandlingen, Skånetrafiken.

– Att vi fått förtroende att driva och utveckla Öresundståg är fantastiskt. Vår målsättning är att bedriva en kollektivtrafik som får ökad attraktionskraft och bidrar till tillväxt och ökad livskvalitet i Södra Sverige, säger Crister Fritzson, vd SJ AB.

Region Skåne bygger en ny underhållsdepå i Hässleholm som står klar 2020. När det nya trafikavtalet tas i drift ingår även ett helhetsåtagande där SJ AB har ansvar även för tågunderhållet.

– Förutom bättre förutsättningar i den nybyggda depån har SJ AB större möjligheter att som en del i trafikåtagandet, optimera underhållet. Det kommer sammantaget att innebära en mycket större effektivitet och kvalitet och på så sätt gynna resenärerna, säger Håkan Henmyr.

Öresundstågstrafiken är en sedan många år en etablerad regionaltrafik i södra Sverige. Med en ny underhållsdepå i Hässleholm och ett helhetsåtagande där SJ AB ansvar för både trafik och underhåll ger det mycket goda förutsättningar för förbättringar. Trafikavtalet med Danmark som är ett samarbetsavtal som innebär att Skånetrafiken ges ett samlat ansvar som trafikbeställare för Öresundstågstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn, är ytterligare en förbättring för Öresundstågstrafiken som blir verklighet från 2023

I det nya trafikavtalet har vi ställt högre krav på såväl kvalitén i tågtrafiken som ersättningstrafiken. SJ AB får ett helhetsåtagande för trafik och underhåll och därmed finns det bättre förutsättningar än tidigare att bedriva en attraktiv tågtrafik, säger Peter Christensen (L) ordförande, kollektivtrafiknämnden, Region Blekinge.

Avtalet omfattar åtta år med option om ytterligare förlängning på två år, och träder i kraft i samband med tidtabellskiftet i december 2020. Avtalet omfattar i huvudsak driften av Öresundstågstrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, driftledning och planering av trafiken, störningshantering samt akut ersättningstrafik, allt underhåll av tågen, övriga servicetjänster som hittegodshantering och servering ombord.

– Att köra och underhålla Öresundståg ställer höga krav på oss. SJs målsättning är att bedriva en så attraktiv trafik att befintliga och nya resenärer väljer Öresundståg för sina resor i södra Sverige, säger Crister Fritzson.

Drift och underhåll av Öresundståg kommer att organiseras i det nybildade affärsområdet SJ Öresund. Ledning, administration och en för uppdraget dedikerad driftledning placeras i Skåne. SJ Öresund kommer att erbjuda Transdevs personal som arbetet inom nuvarande uppdrag anställning. Åkstationer kommer att finnas i Malmö, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Hässleholm, Kalmar och Karlskrona.

– Upphandlad trafik blir allt viktigare för SJ. Målmedvetet och i många år har SJ utvecklat den upphandlade affären, som är en viktig del av strategin. Det är väldigt kul att SJ, på det här sättet, får vara med och utveckla Öresundsregionen, säger Crister Fritzson.

Fotnot. Avtalet tecknas först när tiden för avtalsspärr löpt ut.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ramirent får köpa Stavdal

Högt betyg för OKG

Strålsäkerhetsmyndigheten bedömer att OKG har hanterat den pågående kärnkraftsomställningen väl.

Forskarnas upptäckt om oordnade polymerer

Resultaten kan bana väg för utveckling av nya material från syntetiska polymerer.

Klartecken till förvärv

Myndigheten varnar: Detta är inte ett godkänt läkemedel

Läkemedelsverket går ut och varnar för annonser för en produkt som lovar för mycket.

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

Nyhetsbrev

Egen produktion av linerless etiketter

Ny beläggare från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerless produktion.

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Läser av ditt blod och din svett

FBI varnar för övertro

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Utmana bussförarkollegerna!

Ännu finns det tid, men snart stängs möjligheten att anmäla sig till Bussförar-SM 2019 – se till att utmana kollegerna, gör uttagningsprovet föra midnatt 21 juni.

Volvo tar täten i elracet

Volvo lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner med start 2020. På vårens Bauma gavs ett smakprov i och med att de två första utsläppsfria maskinerna – grävaren ECR25 och hjullastaren L25 – avtäcktes.

Svagt bostadsbyggande viker ytterligare

För ungefär en månad sedan beskrev Boverket ett synnerligen ansträngt läge på bostadsmarknaden – 240 av landets 290 kommuner redovisade bostadsbrist. Nu kommer nya siffror från Boverket som visar att det redan otillräckliga bostadsbyggandet faller ytterligare.

Ny kraft för optiska pincetter upptäckt

När biologiska celler studeras med optisk pincett är ett stort problem den skada som verktyget orsakar cellen. Nu har en forskare vid Göteborgs universitet upptäckt en ny typ av kraft som rejält minskar den optiska pincettens ljusanvändning.

Tidigare börs-vd blir styrelseordförande i Inficure

Nyligen tog de hem största ordern i bolagets historia. Nu får Inficure Bio en ny styrelseordförande. Lena Söderström, tidigare vd för börsnoterade Senzime, tar sig an uppdraget.

"Vi jobbar för en säkrare arbetsplats på alla sätt vi kan."

Det började med utbildning, behovet av säkerhetslösningar fick dock Nuab att bredda sitt erbjudande.

Norconsult går på djupet i Göteborg

Bilbatterihus av CFRTP

Nytt logistikcenter nordisk knutpunkt för it-återtag

Ny metod vid spårning av droger

Ett salivprov kan ersätta urinprovet vid spårning av alla vanligast förekommande droger. Detta efter att en ny metod utvecklats på Sahlgrenska.

Nu står Sverige på tur

SabriScan har affärsmodell som handlar om att etablera sig i de länder där bolaget ser en möjlighet och växa. Närmast på tur står Sverige.

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Dahl öppnar ännu en anläggning i Stockholm.

Pirtek drar på

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116