23948sdkhjf

Liten rigg med stor räckvidd

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Sandvik Mining and Rock Technology lanserar en ny topphammarrigg – Commando DC300Ri.

Läs också: Han tar över som Sandvik-chef

Riggen är helt radiostyrd med gummihjul och storleksintervallet för borrhål uppges vara 38 till 64 mm, med R28-, R32- och T35 MF-stänger.

Fyrhjulsdrift och pendling ska innebära både rörlighet och stabilitet i besvärlig terräng, lovar Sandvik som också lyfter fram den nya bomkonstruktionen och en pålitlig HL300 bergborrmaskin – kombinationen ska göra att riggen levererar hög produktivitet och låga driftskostnader i utmanande miljöer, skriver företaget i sitt pressmeddelande.

Enligt Sandvik är nya Commando DC300Ri ”extremt rörlig och smidig”, den ska vara lätt att manövrera tack vare gummihjulen ±10 graders pendling gör riggen enkel att manövrera.

Den nya bomkonstruktionen är förstärkt, med större räckvidd och ett täckningsområde på 12 kvadratmeter, det vill säga 20 procent större jämfört med tidigare modeller.

Läs också: Storbolagsvd byter koncern

Spolkapaciteten är 3,0m/min, det ska möjliggöra djupare hål med större hålstorlekar, elsystemet på 24 V ska ge bättre hållbarhet, lovar Sandvik.

Företaget hävdar också att Commando DC300Ri har det mest avancerade iTorque-kontrollsystemet i sin storleksklass, något som uppges innebära borrningsprestanda i toppklass och längre livslängd på borrstålet.

Riggen har också fått ett intelligent kompressorstyrsystem och den nya motorn CAT 3.6 74,4 kW Tier4F/Stage5 ska vara bränsleeffektiv – 30 procent bättre än tidigare modeller i samma storleksklass, hävdar Sandvik.

Topphammarriggen har samma moduldesign som företagets mindre riggar för ovanjordsborrning. Enligt Sandvik är designen logisk och ska ge maskinen längre drifttid med lättillgängliga servicepunkter, inbyggd fordonsdiagnostik.

Faktaruta
  • Tekniska data Commando DC300Ri
  • Rekommenderad håldiameter: 38–64 mm
  • Borrstångsdiameter: R28-, R32- eller T35 MF-stänger
  • Hydraulisk borrmaskin: HL300, 9 kW
  • Motor: CAT C 3.6, 74, 4 kW (99,7 hk)/2200 rpm, Tier3 / Tier4F / Stage5
  • Spolluft: 3 m³/min, upp till 8 bar
  • Transportlängd: 5,7 m
  • Transportbredd: 2,35 m
  • Transporthöjd: 2,85 m
  • Vikt: 6 100 kg (torrvikt)
Källa: Sandvik

Designen ska också innebära kompakt transportformat – riggen är bara 2,85 meter hög och kan transporteras på en liten lastbil eller en släpvagn.

Läs också: Sandvik slutför förvärv i Kanada

Enligt Sandvik kan Commando DC300Ri användas till en massa olika uppdrag – till exempel anläggningsarbeten vid väg- och järnvägar och olika grundläggningsarbeten.

Tack vare den utökade räckvidden och den hydrauliska roll-over-funktionen (som finns som tillval) ska det också gå att rotera huvudet 360 grader, något som kan vara användbart till exempel inom stenindustrin.

Med de mindre hålstorlekarna ska riggen fungera även för tunneldrivning, den hydrauliska roll-overfunktionen är nödvändig vid bultning och injektering, och stångsystemet ger flexibilitet och säkerhet, noterar Sandvik som också lyfter fram avgasrening (för Tier3-motor), vattenspolning och kraftfulla LED-lampor som viktiga faktorer vid tunneldrivning.

Riggen kan också utrustas för specialuppdrag, till exempel kan man förse den med automatisk positionering, SanRemo fjärrövervakning och fjärrdisplay.

Riggen premiärvisades på sprängarmässan Borr&Spräng i maj.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

Nyhetsbrev

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

Säkrare fräsning med jonisering

Genom jonisering av det finkorniga och farliga kvartsdamm som uppstår vid asfaltfräsning, bildas klumpar som är lättare att fånga upp. Tekniken, som nu används av Bomag, utlovas fånga in mer än 80 procent av de finpartiklar som tidigare spreds ut i luften och bidra till en kraftigt förbättrad arbetsmiljö.

Peab-grundarens stiftelse ger 22 miljoner till life science

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Tunnelbane-vd byter spår

Volvo investerar i startup-företag

Uppkopplade, självkörande och elektrifierade fordon hör framtiden till, enligt Volvo Group. Därför investerar nu Volvo Group Venture Capital i Autotech Ventures – en amerikansk venture capital-fond, inriktad på startup-företag i transportsektorn.

Ströman växer inom ytrengöring

MVB bygger för 123 miljoner kronor

Ras för novemberflyget

Boliden kan förlora 100 miljoner - UPPDATERAD

Engagemang i säkerhet gav bergtekniskt pris

Jakten på framtidens förare

Maskinförarutbildningarna lockade inte flest besökare på gymnasiemässan, men de som kom kan vara guld värda. – De som är intresserade är verkligen intresserade.

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Veidekke bygger i Helsingborgs hamn

Svår bussolycka i Sollentuna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129