23948sdkhjf

Case satsar på gas i maskinerna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Dieseln är på väg ut även för Case, CNH hoppar dock inte på elektrifieringståget – de vill driva maskinerna med flytande gas och det ska inte ta mer än 1-2 år att förverkliga visionen.

München. CNH, koncernen där bland annat Case entreprenadmaskiner ingår, ser tillbaka på ett bra 2018.

Läs också: Eldrivet radarpar för gruvan

Vid en presskonferens på Bauma förklarade vd Hubertus Mühlhäuser att både försäljningen, vinsten och omsättningen ökat inom koncernens olika områden – CNH har inte mindre än 12 varumärken inom olika segment, här hittar vi till exempel både Iveco, Case och New Holland.

Case Construction stod för nio procent av den totala omsättningen, eller totalt tre miljarder dollar, och enligt CNH står Case Construction ut på ett positivt sätt i en för övrigt rätt osäker värld – 2018 tredubblades Constructions vinst och omsättningen växte med 20 procent.

För att hänga med i svängarna framgent aviserar CNH att 1,1 miljarder dollar ska läggas på forskning och utveckling.

Siktet är bland annat inställt på alternativa sätt att driva maskinerna. Dieseln är på väg ut men där andra tillverkare satsar på elektrifiering tror CNH mer på gas – även när det gäller entreprenadmaskiner.

Läs också: Volvo tar täten i elracet

– Vi har redan tekniken på våra Ivecolastbilar, LNG (flytande naturgas) är här för att stanna och den kan komma från biokällor i stället för fossila källor, sade Hubertus Mühlhäuser.

Enligt Case leder gasalternativet till att koldioxidutsläppen minskar ännu mer än om man använder el.

– Vi ser en bättre effekt med LNG än med el, vi ser också att diesel kommer att bannlysas i stadskärnorna, säger Hubertus Mühlhäuser.

Carl Gustaf Göransson, chef för Case Construction, uppgav på presskonferensen att koncernen redan har många tusen gasmotorer ute i drift, inte minst i lastbilar och bussar.

Läs också: Smidigt och skakfritt

Han hävdade också att gasmotorerna innebär minskade utsläpp, minskade kostnader och minskat buller jämfört med diesel.

Enligt Hubertus Mühlhäuser kommer det inte att dröja innan tekniken finns ”på riktigt” i företagets entreprenadmaskiner.

– Vi har redan tekniken på våra onhighwaybilar, att ta det off highway kommer att ta 1-2 år.

Han tillägger att Case kommer att använda el i de kompaktare maskinerna.

Gasdrift är ett av inslagen i Case konceptmaskin Tetra – läs mer om den framtidsvisionen (som presenterades på Bauma) här. 

Mer om: Bauma | Bauma 2019 | Case | CNH
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rekord för Busworld

Världens största bussmässa, Busworld, lockade som vanligt många svenska bussmänniskor - årets mässa väntas slå alla tidigare besökssiffror.

Bättre kollisionsskydd för bussen

Komposit testas i kraftledningsstolpar

Nolato visar fina siffror för Q3

Tysta däck kan spara miljarder

Enbart i Göteborg resulterar det lokala trafikbullret i samhällskostnader kring 1,5 miljarder kronor per år, enligt stadens miljöförvaltning. En av dessa miljarder skulle kunna sparas om trafikanterna övergick till ”tysta däck”, enligt forskare på Sahlgrenska.

Epiroc drar ner i Ockelbo

Epiroc avyttrar sin tillverkningsenhet för handhållna borrförbrukningsvaror i Ockelbo. Nyligen lades även verksamhet inom samma segment ner i Kina.

Nyhetsbrev

Ett nytt samarbete ska få fler att bli maskinförare

Maskinentreprenörerna går vidare i sin kamp för att få fler att välja maskinföraryrket.

Plus

Sveriges bästa bussförare

Denny Bauer från Björks Buss i Västerås vann Bussförar-SM 2019 – läs intervjun med vinnaren och se filmen om tävlingen här!

Fler flygbussar för Flixbus

Efter en framgångsrik linjestart mellan Stockholm och Arlanda, börjar Flixbus rusta upp för att växa inom flygplatstransfer - fler svenska flygplatser står i tur att få bolagets busstrafik.

Bostäder tar över i uttjänt stenbrott

Bra Bygg har gått in som hälftenägare i Wendelstrandsprojektet i Mölnlycke, där ett uttjänt stenbrott ska förvandlas till cirka 800 bostäder vid Landvettersjön.

Plus

Stora upphandlingar väntar

Johan Åhlander har under sina år som vd för kollektivtrafikjätten Arriva Sverige sett till att få fart på bolagets IT-utveckling. Vi var sena i starten men kunde därför hoppa direkt till den allra senaste tekniken, säger han och ser fram emot fajten om nya stora trafikkontrakt.

En fjärde maskin tas i drift

Nya biomarkörer för barnastma

Preems raffinaderi – bäst i test

Bygg och trimma – elva förslag för Stockholms vägar

Bygg Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn – det är två av Stockholms Handelskammares förslag på hur huvudstadens vägtrafik kan förbättras.

Överblick på köpprocessen

En digital guide ska göra det enklare att köpa tiltrotator, lovar Rototilt. – Vi tror att detta är ett bra redskap som underlättar för både maskinköparen och återförsäljaren.

DB ger upp - säljer inte Arriva

Uppdaterad: Stängde oljeplattform och evakuerade – chefen uttalar sig

Peab går till botten i Norge

Hydroscand utökar i Göteborg

Efterlängtat lyft för vittrad väg

SL kastar ut Lugna gatan

Avfall Sveriges nye vd presenterar sig

Möt Avfall Sveriges nye vd Tony Clark i vår stora intervju om bland annat det nya insamlingssystemet, skatt på avfallsförbränning och återvinning i stort.

Allt plastskräp kan återvinnas med utvecklad ångkrackning

En forskargrupp på Chalmers har tagit fram en effektiv process för att bryta ner vilket plastavfall som helst till molekylnivå.

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142