23948sdkhjf

Case satsar på gas i maskinerna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Dieseln är på väg ut även för Case, CNH hoppar dock inte på elektrifieringståget – de vill driva maskinerna med flytande gas och det ska inte ta mer än 1-2 år att förverkliga visionen.

München. CNH, koncernen där bland annat Case entreprenadmaskiner ingår, ser tillbaka på ett bra 2018.

Läs också: 14 nya från Case

Vid en presskonferens på Bauma förklarade vd Hubertus Mühlhäuser att både försäljningen, vinsten och omsättningen ökat inom koncernens olika områden – CNH har inte mindre än 12 varumärken inom olika segment, här hittar vi till exempel både Iveco, Case och New Holland.

Case Construction stod för nio procent av den totala omsättningen, eller totalt tre miljarder dollar, och enligt CNH står Case Construction ut på ett positivt sätt i en för övrigt rätt osäker värld – 2018 tredubblades Constructions vinst och omsättningen växte med 20 procent.

För att hänga med i svängarna framgent aviserar CNH att 1,1 miljarder dollar ska läggas på forskning och utveckling.

Siktet är bland annat inställt på alternativa sätt att driva maskinerna. Dieseln är på väg ut men där andra tillverkare satsar på elektrifiering tror CNH mer på gas – även när det gäller entreprenadmaskiner.

Läs också: Case lyfter begagnat till ny nivå

– Vi har redan tekniken på våra Ivecolastbilar, LNG (flytande naturgas) är här för att stanna och den kan komma från biokällor i stället för fossila källor, sade Hubertus Mühlhäuser.

Enligt Case leder gasalternativet till att koldioxidutsläppen minskar ännu mer än om man använder el.

– Vi ser en bättre effekt med LNG än med el, vi ser också att diesel kommer att bannlysas i stadskärnorna, säger Hubertus Mühlhäuser.

Carl Gustaf Göransson, chef för Case Construction, uppgav på presskonferensen att koncernen redan har många tusen gasmotorer ute i drift, inte minst i lastbilar och bussar.

Läs också: Hjullastare bekämpar nordnorsk snö

Han hävdade också att gasmotorerna innebär minskade utsläpp, minskade kostnader och minskat buller jämfört med diesel.

Enligt Hubertus Mühlhäuser kommer det inte att dröja innan tekniken finns ”på riktigt” i företagets entreprenadmaskiner.

– Vi har redan tekniken på våra onhighwaybilar, att ta det off highway kommer att ta 1-2 år.

Han tillägger att Case kommer att använda el i de kompaktare maskinerna.

Gasdrift är ett av inslagen i Case konceptmaskin Tetra – läs mer om den framtidsvisionen (som presenterades på Bauma) här. 

Mer om: Bauma | Bauma 2019 | Case | CNH
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Nyhetsbrev

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Epiroc varslar i Sverige

Epiroc varslar 425 befattningar i Sverige om uppsägning. Orsaken är lägre global efterfrågan från gruv- och infrastrukturbolag till följd av covid-19-pandemin.

Epiroc varslar 425

Halvvarmt uppdrag

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

NCC bygger i Rissne

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Processteknik-mässan flyttas

In memoriam Rüdiger Baunemann

Ny vd i Hybricon

Byggymnasierna rullar på i coronatider

Visst blir de praktiska övningarna lidande när byggymnasierna övergått till distansundervisning. Men genom att disponera om lektionerna och öka inslagen av rörliga filmer i undervisningen rullar det på bra för exempelvis Peabskolan i Malmö.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.095