23948sdkhjf

Dö inte på jobbet – så minskar du riskerna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Fotledsskador, klämskador och dödsfall – maskinförare löper stora risker på jobbet. Många förare borde absolut skärpa till sig, men ansvaret vilar ändå tyngst på ledningen anser Nuab.

Piteå. Andreas Lindgren, maskininstruktör på utbildningsföretaget Nuab, konstaterar att det sker en hel del olyckor inom entreprenadbranschen.

Läs också: "Det händer inte mig"

– Det slarvas mycket.

Många förare slarvar till exempel med de dagliga kontrollerna, men att ha koll på nya sprickor, läckage och andra avvikelser kan spela stor roll.

En så enkel sak som att hålla maskinen ren är också viktigare än man kanske kan tro, Andreas Lindgren berättar till exempel att de släcksystem som finns för maskiner som arbetar under jord fungerar betydligt sämre om elden får fäste i fett, olja och annan smuts.

– Det blir en booster.

Läs också: Ställningsfel i massor

Han noterar att många förare är noga, för att inte säga petnoga, med ”sin” maskin.

Maskiner som har flera förare får ofta en mer styvmoderlig behandling.

– Här är det viktigt att skapa rutiner för att städa, tvätta och smörja maskinerna – det är arbetsledningens uppgift att se till att det fungerar, säger Andreas Lindgren.

Ett annat problem är att en del förare har lite för stor tilltro till sin egen förmåga.

Läs också: Kraschade hårddiskar försätter sjukhus i stabsläge

– Det blir mycket ”hopp-och-fall”, vi ser en hel del fotledsskador när man klättrat runt på skärmen för att byta en lampa eller för att ”putsa lite”. Många hoppar också ner från maskinen

Något alldeles för många missar är att ha ordentlig uppsikt bakåt, noterar Andreas Lindgren.

– Både nybörjare och de som kört i hundra år missar ofta det.

De oerfarna kan vara så uppslukade av att göra rätt med gafflar och skopor att de glömmer bort att kolla bakåt också.

Läs också: Slarv dödar på bygget

Veteranerna å sin sida kan vara lite för självsäkra, köra lite för fort och  strunta i den där extra bakåtkollen.

– Jag brukar kasta snöboll på dem för att de förstå att de måste vara beredda på allt – att backa på någon vill man inte uppleva, säger Andreas Lindgren.

–  Och det räcker inte att kolla i backspeglar och backkamera – man måste vrida på huvudet för att få med alla vinklar.

Han ser också ett problem i att en del överbelastar maskinerna.

Läs också: "Vi jobbar för en säkrare arbetsplats på alla sätt vi kan."

– De lyfter för tungt – av okunskap eller av övermod.

Dagens maskiner och utrustning är utformade för att minska riskerna. Men piper det för mycket eller blir det för krångligt frestas en del att runda systemen.

– En del blir less, om de ska byta redskap tio gånger per dag så kanske de tejpar över eller klipper en kabel – ”det händer inte mig”, säger Andreas Lindgren.

Han rekommenderar det förstås inte.

– Man måste vara supernoga med att låsa redskapet, helst ska man ut och kolla att det verkligen sitter fast på rätt sätt – varenda gång.

Genvägarna är riskabla och när det är stressigt är det lätt hänt att lyfta lite för tungt, lite för snävt eller lite för fort, uppger Andreas Lindgren.

– Många litar också för mycket på maskinen, även om den är besiktad kan mycket ha hänt på en månad eller en vecka eller bara några dagar.

Förarna har ett ansvar. Ledningens ansvar är dock ännu större, fastslår han.

– Det är pressade förhållanden för förarna, korta ledtider där allt ska vara klart ”i förrgår”

Ledningen skulle kunna gå före och sätta tonen.

–  Det finns mycket att göra – varför inte ha återkommande genomgångar av hur man nödsänker en lift eller att gå igenom inför varje projekt vem som ska göra vad och hur om något händer?

Att samla personalen varje dag, vecka eller månad för att gå igenom viktiga rutiner som kan rädda liv tror han.

– Man kan gå igenom grävmaskinen en gång, hjullastaren en annan – det är helt klart värt att testa.

Han lyfter också fram beställarna som kanske lägger för stor vikt vid kostnaden i sina upphandlingar.

– Är det för billigt blir det ont om tid för förarna – och då blir det osäkrare också.

Den omtalade machokulturen på byggarbetsplatserna har dock börjat ge vika, i dag ser man till exempel sällan någon utan hjälm på ett bygge, säger David Nilsson, vd och verksamhetsansvarig på Nuab.

– Trenden är helt klart att det har blivit bättre – arbetstagarna vill ha rätt utbildning och rätt utrustning, de vill kunna komma hem till familjen efter en dag på jobbet.

Nuab utbildar allt från ungdomar direkt från gymnasiet till ärrade veteraner och enligt David Nilsson har deltagarnas engagemang förändrats under de senaste åren.

– Kraven på arbetsgivarna har ökat och medarbetarna är mer medvetna,  säkerhetstänket i stort har blivit mycket bättre och känslan av att alla har ett gemensamt ansvar har ökat.

Det finns ändå mycket kvar att göra, förklarar han.

  Vi ser fortfarande arbetsplatser utan fungerande fallskydd, där man balanserar på räcken!

Det där livsfarliga mottot ”jag-ska-bara” lever kvar lite för ofta.

– Vi vet att olyckorna sker vid de där ”fem-minutersjobben” – när man ser något man glömt att göra och man har redan monterat ner alla skyddsanordningar, säger Andreas Lindgren.

Han uppmanar alla, och särskilt ledningen, att värdesätta säkerheten högre.

– Om fokus alltid ligger på att göra saker snabbare kommer säkerheten inte att prioriteras – det ska inte ens finnas ett val att göra något på ett osäkert sätt.

Belöningar kan vara ett sätt att få det hela på rätt spår – att ge hela gänget smörgåstårta efter en incidentfri vecka eller månad kan vara en sporre.

– Jag ser gärna en nollvision när det gäller olyckor i arbetslivet också, säger Andreas Lindgren.

Läs mer om: Arbetsmiljö | Nuab
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bra start i Sverige för teleskopkran

1 september förra året tog Scantruck över generalagenturen i Sverige för Sennebogens teleskopkranar. Först ut bland dessa kranar i Sverige är 613E, med 16 tons lyftkapacitet, som används vid byggandet av Veddestabron nära Stockholm.

Tysk plast- och gummimaskinindustri störtdyker

Mer hemmafix i coronatider

Byggmaterialhandeln har haft goda tider under årets sex första månader. I synnerhet har det coronapräglade andra kvartalet visat en kraftig försäljningsökning.

Bristande beredskap inför översvämningar

Europa har drabbats av ett flertal omfattande översvämningar de senaste 30 åren. Nu har forskare vid 42 europeiska universitet tillsammans slagit fast att perioden faktiskt är exceptionell, även vid en jämförelse som sträcker sig 500 år bakåt i tiden.

Nya ägare för tunga lyft

Nolato gör viktigt förvärv

Nyhetsbrev

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Ny hos Eneroth

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11