23948sdkhjf

Evobus till Kollektivtrafikdagen

| Av Projektledning event | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Kollektivtrafikdagen 2019 genomförs 15 maj på Quality Hotel Friends i Solna. Förutom det späckade programmet erbjuder också branschmötet möjligheten att besöka Kollektivtrafikdagens partners.

Mer information om alla Kollektivtrafikdagens partner, hela programmet och möjlighet att anmäla deltagande, klicka HÄR!

En av branschmötets partners är Evobus Sverige, rt-forum har talat med Marcus Gunnarsson, försäljningschef fleet, som kommer att vara på plats i Solna 15 maj.

Vilka utmaningar ser ni för kollektivtrafiken?

– Den primära utmaningen som kollektivtrafiken står inför idag är införandet av elektriska bussar och de utmaningar som följer i och med detta. Exempelvis att planera trafiken så att den passar både trafikmönster och den begränsade räckvidden som elektriska bussar fortfarande har samt att det koordineras med bussarnas laddning. Service av dessa fordon och framförallt av högvoltsdelarna på bussarna ställer också helt nya krav på personalen som utför servicen och på deras utbildning och behörighet.

Infrastrukturen runt elbussar är en ytterligare utmaning, exempelvis byggandet av pantografer (snabbladdning) samt infrastruktur rörande energiförsörjning. Vidare gäller det att alla intressenter är väl koordinerade, exempelvis politiker, trafikhuvudmän, operatörer och busstillverkare. Vid införandet av elbussar och vid hanteringen av ovan nämnda utmaningar är det viktigt att inte heller tappa fokus på slutkunden, passageraren, utan fortsatt arbeta mot att ge denne en så bra och pålitlig reseupplevelse som möjligt.

På vilket sätt kan ert företag bidra till utvecklingen?

Vi kan bidra med vår helelektriska buss eCitaro som är väl rustad för de utmaningar vi står inför. Den är gediget testad och kan fås med olika laddningstekniker (depåladdning och pantograf-/snabbladdning) samt med olika batteritekniker som är anpassade för olika trafikmönster. Vi bidrar också genom den lokala dialog vi aktivt försöker ha med alla inblandade parter. Vidare erbjuder vi även konsultering kring införandet av elbussar, där ett team vid vårt huvudkontor i Tyskland tittar på de aktuella trafikmönstren och gör simuleringar för att kunna påvisa vilka/vilken konfiguration av bussarna passar bäst just för det aktuella uppdraget. Vi erbjuder våra kunder en konsultation rörande alla delar av införandet av elbussar, såsom energiförsörjning, produkter, service av bussarna och mycket annat också.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Räcker biomassan? - Innehåller flera artiklar - Del 1

Corona: JEC med flera event flyttas fram

Viruskaos i resebranschen

2

KTH-forskare: ”Nya stambanor ett måste”

Vill bli Sveriges första engångsfria stadskärna

Engångsförpackningar kan vara bekväma men slutresultatet blir stora mängder avfall och nedskräpning.

Nu startar omröstningen

Nu startar den omröstning där Leveranstidningen Entreprenads läsare utser Sveriges snyggaste entreprenadmaskin. Lägg din röst och medverka till att ”rätt” maskin får ta emot hedersbetygelsen på Solvalla 4 juni.

Nyhetsbrev

Nya gripare ska passa nästan alla

”Fancluben är stor”

Publiken jublar när Grus Schakt river is på buckliga vintervägar – det rasslar bra i både stora och små öron när två hjullastare, ett tungblad och en multiskopa röjer loss på smågatorna.

Designa och beställ online

Höjdartrick av Volvo

Fyra lastbilar staplade på varandra, och en vd på toppen – Volvo Lastvagnar går på höjden i sin senaste lanseringsfilm.

Toppen och botten i Kollektivtrafiksverige

Kollektivtrafiken men marknadsandelarna skiljer sig rejält åt mellan regionerna – men hög marknadsandel hänger inte alls ihop med kundnöjdhet, det visar Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern 2019.

Masstransport på hög nivå

Norra Europas mest moderna och effektiva återvinningsanläggning. Så beskriver DA Mattsson sin etablering i Upplands Väsby där det senaste tillskottet är en högeffektiv norsk bandtransportör som förflyttar valda fraktioner från tvättanläggningen till ett lika flexibelt som omfångsrikt höglager.

Hopp om elektrifierad järnväg i Västerbotten

Corona: Italiens maskinindustri känner oro

”Orimliga krav på yrkeslärare”

SAS startar lågprisbolag

Mobil HVO-mack gillas av byggare

Den mobila HVO-macken i framväxande Ebbepark i Linköping har tagits emot väl av byggentreprenörerna på området. Under de första sex månaderna tankades 27 671 liter fossilfri HVO-diesel, vilket kan liknas vid 15 svenskars klimatpåverkan under ett år.

1

Varsel vid Lundins

Vägarnas syndabockar

Bättre och billigare kollektivtrafik

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Extrastämma för Hybricon

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093