23948sdkhjf

Hydrema vågar på Bauma

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Hydrema lanserar smådumprar med hytt och en lite större dumper med vågsystem.

München. Hydrema lanserade ett gäng dumpernyheter på Bauma – det blev till exempel världspremiär för två små modeller.

Läs också: Indiska BKT satsar stort och brett

– Hydrema 707G är ett helt nytt storlekssegment, säger Per Eriksson, sales manager Sweden på Hydrema.

Det som skiljer de två modellerna åt är motorn, båda har en steg V Cumminsmotor men 707G har en motor med 74 hästkrafter, medan  707G Power + har en 121 hästars motor.

Hydrema utnämner 707G till den storsäljande 912-modellens lillebror och uppger att de nya modellerna ska vara fullvärdiga dumprar med  god komfort, hög stabilitet och god prestanda.

Företaget förutspår att maskinerna kommer att gå hem inte minst inom uthyrning, de midjestyrda dumprarna har en svängradie på fem meter, Per Eriksson lyfter också fram att de har en ”riktig hytt”.

Läs också: Smidigt och skakfritt

– Det är samma AC, värme och komfort i de små dumprarna som i de stora, säger Per Eriksson.

Han konstaterar att behoven av de små dumprarna möjligen är lite mindre i Sverige, där den större men ändå rätt behändiga åttatonnaren Hydrema 912 redan mutat in en stor del av marknaden.

– Men de små dumprarna kommer att behövas i storstadsmiljöer, där är de både smidiga och lämpliga, kommenterar han.

Han lyfter också fram att dumprarna är lägre än konkurrenternas.

Läs också: Volvo tar täten i elracet

– Därför tar de mindre plats och blir också stabilare.

De små dumprarna byggs i Danmark, de väger 5,35 ton och kan lasta 6,5 ton.

Hydrema lyfter också fram att den större dumpern 922 nu finns i en ny generation sedan F blivit G.

– Hydrema 922G har fått en steg V-motor, den har också fått vågsystem som standard, förklarar Per Eriksson.

Läs också: Case satsar på gas i maskinerna

Maskinen väger knappt 16 ton och kan lasta 20. Vågsystemet ska minska risken för överlast.

–  Med mindre däck får man lasta 13 ton och köra på väg, men då måste man veta att det är 13 ton också, kommenterar Per Eriksson.

922G har en sexcylindrig motor med 314 hästar från Cummins, den nya generationen har också fått en ny starkare retard-broms.

Det sistnämnda beskrivs som en kombinerad avgas- och hydraulisk retard med en maximal retard effekt på 405 hästkrafter.

G-modellen kan registreras för att gå på väg, den har också fått en ventilerad och luftfjädrad stol.

Mer om: Bauma | Bauma 2019 | Hydrema
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139