23948sdkhjf

Debatt - "Satsa på kärnkraftsforskning". SD

| Av Redaktionen | Process Nordic | Tipsa redaktionen

Kärnkraften står för nästan hälften av vår elförsörjning, men det statliga stödet till forskning på kärnteknikområdet är blygsamt. Kärnkraften borde tvärtom ha ett klart och uttalat utrymme inom prioriterade insatser för energiforskning, skriver Mattias Bäckström Johansson, energipolitisk talesperson (SD).

Sverigedemokraterna ser det som ett grundläggande villkor för energipolitikens utformning att den ska upprätthålla och stärka Sveriges höga internationella konkurrenskraft och levnadsstandard. Kombinerar man detta med kravet på fossilfri elproduktion så faller alla planer på att fasa ut kärnkraften under överskådlig tid, en slutsats som allt fler ansluter sig till. 

Läs också: Årets underhållsavställning på O3

FN:s klimatpanel noterar att elproduktion från kärnkraft i ett globalt perspektiv behöver öka med upp till 190 procent. I Sverige förefaller Moderaterna vilja lämna den energiöverenskommelse man tidigare skrev under, som skulle innebära en utfasning av kärnkraften fram till 2040. Vi välkomnar det beslutet. Hur man nu kom på idén att skriva på denna orealistiska överenskommelse från början är dock något av ett mysterium, men det får Moderaterna själva reda ut.

Sverigedemokraterna var hela tiden tydliga med vårt stöd för bibehållen och vidareutvecklad kärnkraft, varför vi inte deltog i denna överenskommelse. Historien har redan gett oss rätt.

Sverige behöver nämligen investera i mer och modernare kärnkraft, inte fasa ut, avveckla och lägga ner. Detta eftersom kärnkraften erbjuder leveranssäker, väderoberoende, fossilfri elproduktion till konkurrenskraftigt pris, inte minst till förmån för lönsamheten och sysselsättningen i svensk industri.

Kärnkraften står för nästan hälften av vår elförsörjning, men det statliga stödet till forskning på kärnteknikområdet har under lång tid varit ytterst blygsamt. Kärnkraften borde i stället ha ett klart uttalat utrymme inom de prioriterade insatserna för energiforskning, vilken vi menar är en grundläggande komponent för ett utsläppsfritt energisystem. 

Forskning och utveckling inom kärnkraft behöver inte endast ha sin utgångspunkt i ren elproduktion. Forskning inom slutförvar av uttjänt kärnbränsle och kärnkraftssäkerhet är områden som i vissa fall har en nationell särprägel och som således kräver nationell kompetens. Men även för att kunna uppnå ny, modern och ännu bättre kärnkraft i Sverige behövs forskningsinsatser.  

Läs också: Risk för radioaktiv läcka

Synen på det använda kärnbränslet har hittills präglats av de mycket långa tiderna för slutförvaring. Detta synsätt tar dock inte hänsyn till den tekniska utvecklingen. I dag utnyttjar vi endast ett fåtal procent av potentialen i det uran som utvinns, medan återstoden ska grävas ned som avfall. Flera lovande projekt med olika typer av snabba kärnkraftsreaktorer, även kallat fjärde generationens kärnkraft, pågår just nu. Med denna typ av reaktorer kan det sedan tidigare använda kärnbränslet i stället återanvändas, vilket öppnar för helt nya perspektiv.

Med fjärde generationens kärnkraft skulle vi kunna fortsätta producera kärnkrafts-el med oförminskad eller utökad omfattning under tusentals år, detta utan att behöva bryta något nytt uran överhuvudtaget. Man minskar avfallsmängden med uppemot 99 procent och behovet av slutförvaring reduceras till en bråkdel av tiden. Behovet av slutförvar försvinner alltså inte, men tidsperspektivet förändras dramatiskt.

En framtida potential för export av svensk teknik och kunnande inom exempelvis slutförvar av kärnbränsle är fullt tänkbar. Men det föreligger ett behov av nationellt kunnande för att ligga långt framme i den internationella utvecklingen.

Nu är det upp till de andra partierna att visa att man menar allvar. Vill man ha ett samhälle med låga utsläpp av växthusgaser stänger man inte dörren för fossilfria alternativ.

Mattias Bäckström Johansson, energipolitisk talesperson (SD)

Mer om: debatt | Kärnkraft
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107