23948sdkhjf

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

Veddestabron planerades ursprungligen för att stå klar runt 2015/2016. Den var då tänkt för i första hand spårvagn och en befolkningsökning i Barkarbystaden motsvarande 5 000 bostäder.

2014 års avtal om Stockholmsöverenskommelsen ändrade förutsättningarna fullständigt. Beslut togs om att bygga tunnelbana till Barkarby och i anslutning uppföra ungefär 14 000 bostäder. Resultatet blev en omfattande omprojektering av bron och en fördröjning på fem-sex år.

Men nu har det officiella första spadtaget tagits för en bro som kommer att få stor betydelse för att binda samman det framväxande bostadsområdet och samtidigt medverka till enkel åtkomst till det centrum för kollektivtrafiken som planeras.

Veddestabron är väldigt efterlängtad av många invånare i Järfälla och är en välkommen avlastning för trafiken i området. Bron är en viktig länk mellan de två stadsdelar som nu växer frammed bland annat bostäder, affärsverksamhet och utbildning säger Nikoletta Jozsa (L), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Veddestabron kommer att byggas över Mälarbanan och E18 för att binda ihop Barkarby. När den står klar hösten 2021 är den 30 meter bred, 530 meter lång och får separata körfält för buss, bil, cykel och gångtrafikanter i vardera riktning. Den blir samtidigt en viktig del i den stora infrastruktursatsning som görs i Barkarby med en ny regional knutpunkt för kollektivtrafiken med direkt anslutning mellan tunnelbana, buss, pendeltåg och regionaltåg.

Projektet skiljer sig från de flesta andra byggprojekt i och med att två byggherrar är involverade även om Järfälla kommun står som huvudansvarig: Trafikverket ansvarar för den 190 meter långa del som går över E18 och järnvägen medan kommunen står för resterande brodelar och en ny trafikplats vid Enköpingsvägen.

De båda beställarna har tillsammans handlat upp Kauno Tiltai som entreprenör för projektet. Företaget beskrivs som Baltikums största transportinfrastrukturföretag med en omsättning motsvarande ungefär 1,4 miljarder kronor.

Företaget har sedan starten 1949, enligt egen utsago, byggt över 100 broar och byggt och rekonstruerat ett stort antal vägar i såväl hemlandet Litauen som i andra länder. Efter hand har verksamheten utvidgats och omfattar nu även bland annat tunnlar, järnvägar, flygplatser, hamnar, teknik- och energinätverk, produktion av byggmaterial och installationer för avfallsanläggningar.

Företaget, som ingår i den spanska Comsa-koncernen, är i första hand verksamt i östra Europa, men etablerade ett svenskt dotterbolag 2014. Det första uppdraget i Sverige genomfördes 2014-2015 då företaget för Trafikverkets räkning arbetade med väg 156, (Skene-Skoghem). Under 2016 och 2017 genomfördes ett uppdrag för SL och Roslagsbanan i samarbete med just Comsa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125