23948sdkhjf

"Det gäller att vara lyhörd – vad är det kunderna vill ha?"

Hyreslandslaget vill nå de mindre kunderna, utbudet varierar efter behovet på orten och anslaget ska vara personligt.

Umeå. Hyreslandslaget har kommit långt sedan starten 2011 och uthyrningsföretaget har i dag ett 30-tal depåer över hela landet.

Tio av depåerna finns i Stockholm, där företaget föddes, men de allra flesta finns i norra Sverige – inte mindre än elva depåer har etablerats från Gävle i söder till Kiruna i norr.

– Vi är starkast i Stockholm och norrut, men vi kommer starkt även söderut, kommenterar Andreas Westerlund, depåchef på Hyreslandslaget i Umeå.

Verksamheten har ett delägarupplägg som innebär att en lokalt väl grundad person går in som delägare när en depå etableras, något som möjligen kan öka både motivationen och möjligheterna på en ny marknad.

Andreas Westerlund var i den sitsen för fem år sedan, han hade 14 år i branschen bakom sig när han tog på sig att gå in som delägare och starta upp en depå i Umeå.

– Det var en utmaning – jag fick verkligen starta från noll, de hade tittat lite på en nybyggd lokal men jag hade inga möbler, inga maskiner och inga anställda.

Fyra månader senare kunde han inviga depån, med två anställda och ett brett men lite spontant sortiment.

– Vi kunde ju inte veta exakt vad som behövdes, så vi handlade brett och rätt så mycket, ler Andreas Westerlund.

–  Sedan, när vi såg vilken typ av kunder som var intresserade, kunde vi fördjupa sortimentet.

Hyreslandslaget vill vara de mindre och medelstora kundernas leverantör och finner sin marknad i skuggan av de större kedjorna.

– Större leverantörer som Ramirent och Cramo växer ofta via förvärv, de köper upp mindre uthyrningsfirmor på olika orter och det skapar en lucka som vi kan fylla – de vänder sig till framförallt till de stora kunderna och då kan vi hjälpa de mindre, säger Andreas Westerlund.

Just i Umeå fanns det faktiskt kvar en del mindre leverantörer.

– Vår bedömning blev ändå att det fanns en stor marknad som vi kunde konkurrera på, säger Andreas Westerlund.

Han lyfter fram att HLL är en platt organisation, trots att upplägget är rikstäckande har de lokala depåerna stor frihet.

– Vi är helt kundstyrda och varje depå bestämmer det mesta själv.

Ett exempel kan vara vilka maskiner som köps in. I Umeå är alla grävmaskiner Caterpillar men det är inte otänkbart att man väljer helt andra märken på en annan ort, om kunderna har andra önskemål eller om andra leverantörer eller servicegivare har ett bättre erbjudande just där.

– Det gäller att vara lyhörd  – vad är det kunderna vill ha? Det är det vi ska leverera och jag gillar med att jobba nära kunden och hitta egna lösningar åt dem – det är svårare i ett toppstyrt företag.

Utbudet på olika orter kan därför skilja sig åt.

– På orter som Piteå eller Sundsvall där det finns många industrier, behöver man helt andra produkter än hos oss i Umeå, säger Andreas Westerlund.

Umeå har länge präglats av ett intensivt bostadsbyggande, något som satt sina spår i HLL:s utbud av produkter och tjänster.

– Det är en fördel i en mindre organisation, vi har en helt annan förståelse för hur vårt sortiment och vårt arbetssätt ska anpassas.

Med bara fem anställda är det oundvikligt att relationen med kunderna blir rätt personlig och Andreas Westerlund ser detta som en trygghet för alla parter.

– Även om vi inte har jour officiellt vet de att om något händer kan de ringa mig direkt om det är något akut.

Han ser en allt större efterfrågan på uthyrning.

– Många ser en ekonomisk fördel – att köpa egna grejer innebär att binda upp kapital, den som hyr får också en ren och genomgången maskin, de som har egna maskiner hinner ofta inte med att underhålla grejerna på samma sätt.

Utvecklingen på maskinerna är dessutom snabb, konstaterar han.

– Ska man ha det senaste när det gäller till exempel ergonomi är det kostsamt om man ska uppdatera sin egen maskinpark hela tiden, då är det bättre att hyra.

En annan fördel är att om det går åt skogen rycker uthyrningsfirman ut direkt, förklarar han.

– Vi åker ut till arbetsplatsen om något går sönder, ofta byter vi ut maskinen direkt mot en annan –  det ska vara så lite stillestånd som möjligt.

Kontrakten är ofta korta – kunderna står ofta i porten och vill ha grejerna direkt och då gäller det att kunna leverera.

– Mycket har vi hemma, är det något vi saknar kan vi köpa det snabbt av en lokal leverantör eller vända oss till någon annan uthyrningsfirma, förklarar Andreas Westerlund.

Anläggningskunderna hyr allt från större entreprenadmaskiner till mobila arbetsbodar och vibroplattor.  I Umeå har HLL därför dukat upp med ett varierat maskinutbud.

Här finns till exempel ett gäng mindre Caterpillar grävmaskiner på 1-3 ton och en på 5,5 ton.

– Vi kör Cat, det är bra grejer som folk känner till, kommenterar Andreas Westerlund.

HLL har också några mindre lastmaskiner, av märket Avant, och ett par minidumprar.

Maskinparken måste hållas i trim.

– Vår inställning är att vi ska byta ut och uppdatera våra maskiner tidigare än våra konkurrenter, det är jätteviktigt att vi har fräscha maskiner, säger Andreas Westerlund.

Depån är försedd med en egen verkstad och så fort ett objekt återlämnats ska det in dit för rengöring och provkörning för att se om något måste åtgärdas.

– Man är ju sällan lika försiktig med en hyresmaskin som med sin egen, slitaget är högt, kommenterar Andreas Westerlund.

Kunderna finns främst i Umeå med kranskommuner, behoven växlar och HLL måste ligga steget före hela tiden.

– Det gäller att hålla koll på projekten, i Umeå har det byggts mycket bostäder, då har vi fokuserat på att leverera den typen av produkter, säger Andreas Westerlund.

– Nu när Norrbotniabanan drar igång blir det mer infrastrukturjobb, då måste vi anpassa vårt sortiment och vårt erbjudande – det är bra i en tid när bostadsmarknaden har börjat bli lite svalare.

Efter snart fem år har verksamheten vuxit, varierande men stadigt, konstaterar Andreas Westerlund.

– Det har varit bra att ta det i ”rätt takt”, nu har vi en bra grund att stå på när vi ska ta nästa kliv.

Han räknar med att depån ska kunna fortsätta växa framöver.

– Vi vill framåt. Vi vill ta fler marknadsandelar och ser stora möjligheter att göra det också.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11