23948sdkhjf

”I de här maskinerna finns funktioner som aldrig synts förut i en minigrävare”

Spakstyrning och farthållare på Caterpillars nya minigrävare.

2018 lanserade Caterpillar en ny grävmaskinsgeneration baserat på företagets Nextgenkoncept.

Först ut på marknaden blev maskinerna på 20-36 ton, nu har turen kommit till storlekarna 1-2 ton och Caterpillars svenska återförsäljare utlovar maskiner fullmatade med nya funktioner.

– Jag tycker det är spännande att Caterpillar satsar på en storleksklass som maskintillverkare traditionellt har hållit lite enklare. Caterpillars filosofi är att även marknadens minsta maskiner ska hålla en hög standard och teknologisk nivå. Det bevisar nya generationen, säger Magnus Eklöv, produktchef BCP och Paving, Pon Equipment, i ett pressmeddelande.

– I de här maskinerna finns funktioner som aldrig synts förut i en minigrävare. När vi började utvecklingen var vi noga redan från start att utgå från vad förarna och entreprenörerna efterfrågade och vilka funktioner som verkligen ger nytta, uppger Jason Becker, Marketing manager vid Caterpillar, i pressmeddelandet.

Till att börja med är det två modeller som är aktuella för den svenska marknaden: 301.8 och 302 CR.

Maskinerna är till exempel försedda med spakstyrning och farthållare.

Enligt Pon Equipment är spakstyrningen (stick-steer) en helt ny funktion som gör att maskinen kan styras enbart med maskinens joysticks istället för det traditionella sättet med pedaler och golvstyrspakar.

Spakstyrningen ska kunna aktiveras enkelt med en gul knapp på vänster joystick, Pon Equipment noterar också att pedaler och golvspakställ finns som standard, men att det går att beställa maskinen helt utan.

Även farthållaren (cruise-control) är en ny funktion. Enligt Pon Equipment  är den är mycket effektiv när grävmaskinen ska förflyttas en längre sträcka.

Farthållaren ska göra det möjligt för minigrävaren att bibehålla den önskade hastigheten utan att använda vare sig pedaler och spakar, något som Caterpillar uppger sig vara först ut med.

Farthållaren aktiveras med en knapp, det ska också gå att finjustera banddriften via  displayen så maskinen går exakt rakt.

Hytterna uppges vara täta och trycksatta, det ska minska både bullret och risken för att damm tar sig in.

Maskinerna kan utrustas med luftkonditionering och framrutan kan sättas i taket om den behöver öppnas, den behöver då inte lyftas åt sidan.

I hytten finns också en ny LCD-monitor i färg där maskininformationen visas.

Hydraulikens hastighet och andra inställningar ska kunna regleras via monitorns knappar och ett styrhjul. Alla värden ska kunna sparas som unika personliga förarinställningar, tack vare bluetooth ska det gå att ansluta till exempel telefoner, som tillval ska det också gå att starta maskinen via bluetooth.

Enligt Pon Eqipment har underhållskostnaderna för den nya minigrävargenerationen minskat med 56 procent, bland annat tack vare utökade serviceintervaller.

Tiltbar hytt är standard på minigrävarna. Genom att lossa frontkåporna och två bultar ska hytten kunna vikas uppåt och bakåt, till ett låst läge. Detta ska underlätta både service och underhåll, både hydrauliksystem, elsystem och batteri ska kunna nås enkelt, leverantören som tillägger att maskinerna också har öppningsbara sidoluckor, vilket ska förenkla det dagliga och regelbundna underhållet.

Minigrävarna ska, i likhet med alla Pon Equipments nya maskiner, levereras stöldskyddsmärkta. Företaget ska sedan årsskiftet stöldskyddsmärka alla sina nya maskiner  med bland annat syntetiskt DNA och etsade rutor.

Enligt Pon Equipment passar dessa maskiner för entreprenörer och företag som arbetar med till exempel landskapsarbete, fibergrävning, tomter eller mindre grävarbeten där smidighet och kompakta maskinstorlekar efterfrågas. De uppges också vara mycket lämpliga för uthyrningsföretag.

De två grävmaskinerna som lanseras i Sverige är utrustade med Cat 1.1 dieselmotor, en trecylindrig steg V-motor som uppges uppfylla alla gällande miljökrav och ge 19,2 hästkrafter och som, enligt Pon Equipment, är både bränsleeffektiv och driftsäker.

De första svenska leveranserna väntas ske i sommar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094