23948sdkhjf

Stockholm i fokus för växande rentalföretag

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Rentalföretaget YRC skyndar långsamt, men verksamheten växer och förhoppningen är att dagens depåer norr om Stockholm snart ska få sällskap på den södra sidan.

Det är nu snart fem år sedan bland annat byggare och anläggare i framför allt norra Stockholmsområdet kom i kontakt med varumärket YRC. Det var i april 2014 som två fristående rentaldepåer etablerades norr om Stockholm för uthyrning av bland annat entreprenadmaskiner under det gemensamma varumärket YRC.

Från starten handlade det om depåer i Täby och Vallentuna. I dag har organisationen kompletterats med Uppsala och inom kort är det dags att öppna den fjärde depån i Åkersberga.

Varje depå är sin egen juridiska enhet, men företagen jobbar i ett nära samarbete under gemensamt varumärke. Ambitionen är hög och utvecklingen sedan starten har inte minskat de stora förväntningarna om tillväxt – snarare tvärtom.

YRC kan tolkas som Your Rental Centre och passande nog var bokstäverna yrc lediga när jag letade efter ett treställigt domännamn för vår hemsida, berättar Erik Larsson, som varit med från början och leder verksamheten vid depån i Täby.

Vi säger egentligen inte nej till någon, men satsar i huvudsak på professionella kunder. Privata kunder utgör bara en väldigt liten del av verksamheten. Verksamheten vid den här depån startade 2010 och det enda vi egentligen behövde göra när vi startade eget 2014 var att flagga om och det ser ut att ha varit ett bra val för det har varit en markant tillväxt sedan dess.

Vi har här i Täby haft en väldigt stabil personalsituation. Det är bara en som slutat under våra nästan tio år. Samtidigt har vi vuxit från två till 15 personer. Totalt i organisationen är vi ungefär 35 personer i dag.

Maskinparken är i huvudsak likartad i depåerna med bland annat entreprenadmaskiner i storlekar upp till cirka tio ton. Det finns också en butik i depåerna med bland annat verktyg och förbrukningsartiklar.

Varje depå har utvecklat något av en lokal specialitet. Hos oss har vi en kille som är mycket duktig på plattformssidan, så vi har ett brett utbud av exempelvis skylifts. I Vallentuna är depån lite tyngre på markarbeten medan Uppsala har en hel del elverk som inte minst varit mycket eftertraktade efter Alfridas härjningar norr om Stockholm, säger Erik Larsson.

Vi köper utrustning från flera leverantörer, men ser vi till entreprenadmaskinssidan är det Caterpillar som dominerar med cirka 50 enheter. Vi räknar med att maskinerna har en livslängd från cirka tre år upp till kanske sju för vissa skyliftar. Genom att generellt satsa på rätt nya maskiner gör vi vad vi kan för att hålla nere miljöbelastningen och bidra till en bra arbetsmiljö. Vi har även testat batteridrivna maskiner, men efterfrågan är närmast obefintlig. Då är frågan om exempelvis Aspendiesel betydligt vanligare för maskiner som ska användas inomhus. Det kunderna framför allt efterlyser är att motorerna uppfyller gällande utsläppskrav.

Det som också krävs är någon form av stöldskyddsmärkning. Stölderna blir ett allt värre problem. Vi klarar oss bra på depåerna, men på byggena är det värre. Därför använder vi ett brett urval av stöldskydd som gravyr, DNA-märkning och GPS, säger Erik Larsson.

Trots att de olika depåerna fungerar som separata juridiska enheter är samarbete något av a och o – och det får inte vara några långbänkar även om det inte gått så långt att depåerna är uppkopplade till varandra. Det finns dock något som fungerar nästan lika effektivt – telefonen.

Vi satsar stenhårt på telefoni och snabba besked. Det måste gå snabbt eftersom kunden oftast behöver sin maskin med mycket kort varsel. Här finns vare sig telefonsvarare eller mobilsvar. Depåerna är korskopplade så om kunden inte får svar på ett ställe tas samtalet emot på en annan depå. Om den jag pratar med behöver en maskin som inte finns hos mig kan jag chatta med de andra depåerna via en annan telefon och få snabba besked om statusen.

Det är också viktigt att vi känner vår lokala marknad och har personlig kontakt med kunderna. Vi har tre till fyra bilar som snurrar hela tiden. Dessutom måste depåerna ligga strategiskt väl till för att lätt kunna nås med bil. Vi har också motorgrindar på alla depåer. Därmed ökar också tillgängligheten för kunderna. Nästan varje natt får vi en påringning från en kund som behöver komma åt en maskin. Då räcker det med att de ringer så kan vi öppna.

Målen är högt ställda och tron på fortsatt tillväxt okuvlig.

Än så länge finns vi bara norr om Stockholm. Vi har inte hittat något riktigt bra ställe för en depå söder om stan, men vi strävar fortfarande efter att etablera oss längre söderut. Förhoppningen är att vi i varje fall ska ha åtta depåer om fem år, säger Erik Larsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sparkad entreprenör stämmer Trafikverket

I mars hävde Trafikverket konsortiet Lovön Samverkans två entreprenader i byggandet av Förbifart Stockholm. Nu svarar en av konsortiets italienska parter med att stämma Trafikverket på motsvarande närmare 840 miljoner kronor.

800 kg förfalskade kullager förstörs i dag

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Ramirent nappar på Husqvarnas molntjänst

Skrot försvann

Tidningen Norra Skåne skriver att en stöld inträffat på återvinningscentralen i Vankiva.

29 döda i bussolycka

Nyhetsbrev

Klart med klädleverantör till NCC

Nya miljoner till AI-utbildningar

KK-stiftelsen stöttar Örebro universitets satsning på AI-utbildningar för yrkesverksamma med 13,5 nya miljoner.

Klart med stängning hos Stora Enso

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Investerar i onlinesystem till såglinje

Höckert säljer Hitachi i Härnösand

Bussförare friades

KESO i ny hållbar bägare

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

1

Stormtimmer skeppas från Harg

Hargs hamn får en nyckelroll när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i framför allt Upplandsskogarna ska begränsas.

Kumla på Bauma

Storfräsarna var inte ensamma på Bauma – där fanns till exempel en redskapstillverkare från Närke.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Blåljusbygge i Luleå

Stenhårt sommarjobb

Toppkvalitet med återvunnen plast

Mängder av skräp plockat utmed västkusten

Uppemot 45 ton mindre skräp utmed västkusten. Så lyder en första prognos för vad vårens Städa Kust-insats genomförd av Städa Sverige och tusentals idrottsungdomar resulterar i. 

ABB:s vd lämnar med omedelbar verkan - UPPDATERAD

Slangbutik till Värmdö

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Han tar över på Karo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158