23948sdkhjf

Stockholm i fokus för växande rentalföretag

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Rentalföretaget YRC skyndar långsamt, men verksamheten växer och förhoppningen är att dagens depåer norr om Stockholm snart ska få sällskap på den södra sidan.

Det är nu snart fem år sedan bland annat byggare och anläggare i framför allt norra Stockholmsområdet kom i kontakt med varumärket YRC. Det var i april 2014 som två fristående rentaldepåer etablerades norr om Stockholm för uthyrning av bland annat entreprenadmaskiner under det gemensamma varumärket YRC.

Från starten handlade det om depåer i Täby och Vallentuna. I dag har organisationen kompletterats med Uppsala och inom kort är det dags att öppna den fjärde depån i Åkersberga.

Varje depå är sin egen juridiska enhet, men företagen jobbar i ett nära samarbete under gemensamt varumärke. Ambitionen är hög och utvecklingen sedan starten har inte minskat de stora förväntningarna om tillväxt – snarare tvärtom.

YRC kan tolkas som Your Rental Centre och passande nog var bokstäverna yrc lediga när jag letade efter ett treställigt domännamn för vår hemsida, berättar Erik Larsson, som varit med från början och leder verksamheten vid depån i Täby.

Vi säger egentligen inte nej till någon, men satsar i huvudsak på professionella kunder. Privata kunder utgör bara en väldigt liten del av verksamheten. Verksamheten vid den här depån startade 2010 och det enda vi egentligen behövde göra när vi startade eget 2014 var att flagga om och det ser ut att ha varit ett bra val för det har varit en markant tillväxt sedan dess.

Vi har här i Täby haft en väldigt stabil personalsituation. Det är bara en som slutat under våra nästan tio år. Samtidigt har vi vuxit från två till 15 personer. Totalt i organisationen är vi ungefär 35 personer i dag.

Maskinparken är i huvudsak likartad i depåerna med bland annat entreprenadmaskiner i storlekar upp till cirka tio ton. Det finns också en butik i depåerna med bland annat verktyg och förbrukningsartiklar.

Varje depå har utvecklat något av en lokal specialitet. Hos oss har vi en kille som är mycket duktig på plattformssidan, så vi har ett brett utbud av exempelvis skylifts. I Vallentuna är depån lite tyngre på markarbeten medan Uppsala har en hel del elverk som inte minst varit mycket eftertraktade efter Alfridas härjningar norr om Stockholm, säger Erik Larsson.

Vi köper utrustning från flera leverantörer, men ser vi till entreprenadmaskinssidan är det Caterpillar som dominerar med cirka 50 enheter. Vi räknar med att maskinerna har en livslängd från cirka tre år upp till kanske sju för vissa skyliftar. Genom att generellt satsa på rätt nya maskiner gör vi vad vi kan för att hålla nere miljöbelastningen och bidra till en bra arbetsmiljö. Vi har även testat batteridrivna maskiner, men efterfrågan är närmast obefintlig. Då är frågan om exempelvis Aspendiesel betydligt vanligare för maskiner som ska användas inomhus. Det kunderna framför allt efterlyser är att motorerna uppfyller gällande utsläppskrav.

Det som också krävs är någon form av stöldskyddsmärkning. Stölderna blir ett allt värre problem. Vi klarar oss bra på depåerna, men på byggena är det värre. Därför använder vi ett brett urval av stöldskydd som gravyr, DNA-märkning och GPS, säger Erik Larsson.

Trots att de olika depåerna fungerar som separata juridiska enheter är samarbete något av a och o – och det får inte vara några långbänkar även om det inte gått så långt att depåerna är uppkopplade till varandra. Det finns dock något som fungerar nästan lika effektivt – telefonen.

Vi satsar stenhårt på telefoni och snabba besked. Det måste gå snabbt eftersom kunden oftast behöver sin maskin med mycket kort varsel. Här finns vare sig telefonsvarare eller mobilsvar. Depåerna är korskopplade så om kunden inte får svar på ett ställe tas samtalet emot på en annan depå. Om den jag pratar med behöver en maskin som inte finns hos mig kan jag chatta med de andra depåerna via en annan telefon och få snabba besked om statusen.

Det är också viktigt att vi känner vår lokala marknad och har personlig kontakt med kunderna. Vi har tre till fyra bilar som snurrar hela tiden. Dessutom måste depåerna ligga strategiskt väl till för att lätt kunna nås med bil. Vi har också motorgrindar på alla depåer. Därmed ökar också tillgängligheten för kunderna. Nästan varje natt får vi en påringning från en kund som behöver komma åt en maskin. Då räcker det med att de ringer så kan vi öppna.

Målen är högt ställda och tron på fortsatt tillväxt okuvlig.

Än så länge finns vi bara norr om Stockholm. Vi har inte hittat något riktigt bra ställe för en depå söder om stan, men vi strävar fortfarande efter att etablera oss längre söderut. Förhoppningen är att vi i varje fall ska ha åtta depåer om fem år, säger Erik Larsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart nu: Bolaget börsnoteras

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Sälen rustar för fler besökare

Elbil redo ta hand om göteborgarnas sopor

Vid ett välbesökt event under gårdagen överlämnades Volvo Trucks första eldrivna lastbilar till samarbetspartners.

Krav för biobanker standardiseras

Lättare snöröja tak på uppkopplat hus

Nyhetsbrev

Viktig forskarvän fyller 150 år

Tumme ner för bostadspolitiken

Inte mer än 16 procent av väljarna tror att den nya regeringen kan minska dagens bostadsbrist, enligt en färsk Sifo-undersökning

Automatisk bagageinlämning i Visby

Plats för fler kärnor i Malå

Stora självkörande bussar i Barkarby

Scania och Nobina inleder försök i Barkarbystaden norr om Stockholm med självkörande bussar i linjetrafik – nu handlar det om fullstora bussar för första gången i allmän trafik.

Digital teknik ska lyfta byggandet

Skid-VM ett hållbart event

Cancervård fortfarande ett geografisk lotteri

Det spelar stor roll var i landet du bor för hur snabbt du kan få vård. Det visar siffror som i dag presenteras i Cancerfondsrapporten.

Tungt jobb utanför Falun

Luleföretag drar fiber i Umeå

Internationell hållbarhet – så står det till

”Vi måste hålla sex gånger högre tempo för att nå klimatmålen”

Ökat resultat för Sobi

Boden kommer till Kollektivtrafikdagen

Ellinor Isaksson-Larsson och Carola Medelid, Bodens kommun, kommer till Kollektivtrafikdagen 15 maj – ett bra program har lockat dem ända till Solna i maj.

Realtidskarta över alla statliga tåg

Höjd skatt på gruvdiesel slår mot glesbygd

Regeringen vill höja skatten kraftigt på den diesel som används i de svenska gruvorna redan 1 augusti i år.

Bättre avfallssortering med nudging

90 ton mindre avfall, bara på en enda byggarbetsplats. Det blev, enligt Wästbygg, resultatet när så kallad nudging infördes.

AirSon uppköpt av energijätte

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

NCC bygger i Helsingborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129