23948sdkhjf

Oslo-Stockholm på tre timmar

Nu inleds även den norska planeringen för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm.

I dag tar det runt tre timmar att åka tåg mellan Stockholm och Karlstad. För att transportera sig spårbundet mellan Stockholm och Oslo krävs runt sex timmar. Där finns den huvudsakliga anledningen till att bara ungefär 200 000 resor per år mellan de två nordiska huvudstäderna sker med tåg, vilket kan jämföras med cirka 1,4 miljoner flygresor, enligt Oslo-Sthlm 2.55, ett intressebolag som bildats av regioner och kommuner längs den tänkta sträckningen genom Sverige.

Enligt bolagets företrädare ska den spårbundna resan i framtiden inte behöva ta mer än tre timmar, för direkttåg kan det till och med räcka med 2,5 timmar. Då handlar det inte ens om höghastighetståg, utan om snabbtåg som möjligen ska kunna klara 250 kilometer i timmen på vissa delsträckor.

I Sverige har planeringen redan kommit en bit på vägen, och nu är det dags även för Norge att höja tempot. Det görs genom ett ett två dagar långt uppstartsmöte i Oslo där Jernbanedirektoratet bjudit in berörda intressenter till för att påbörja arbetet som ska se över den gränsöverskridande förbindelsen i stråket kring Kongsvingerbanan.

Vi har i vårt arbete skaffat oss omfattande kunskap om förutsättningarna för stråket och för oss är det självklart att delta i Jernbanedirektoratets arbete med att ta fram en KVU (Konseptvalgsutredning). Det är också viktigt att svenska och norska myndigheter fortsätter att jobba tillsammans och att mål och ställningstaganden är liknande på båda sidor om gränsen, säger Jonas Karlsson, vd för Oslo-Sthlm 2.55.

KVU:n är det första steget i planprocessen för ny järnväg. Enligt uppdraget ska utredningen vara färdigställd om drygt ett år och då kunna fungera som underlag för den fortsatta nationella planeringen i Norge.

Den norska regeringen har tidigare preciserat uppdraget för en KVU för den underdimensionerade Kongsvingerbanan som sträcker sig från riksgränsen och cirka 115 kilometer in i landet till Lillestrøm.

Där är ett huvudmål att undersöka hur en framtida trafik för fjärr-, lokal- och godstrafik kan utvecklas. Ytterligare en väsentlig fråga som ska besvaras är om tågtrafiken kan ta en genare väg än dagens, inte minst i närheten av nationsgränsen.

Att planeringsarbetet nu är i gång på båda sidor gränsen är ett viktigt steg. Den tidiga planeringen är klar på svensk sida och nu startar alltså norska myndigheter sitt arbete. Intresset för förbindelsen är just nu stort på båda sidor gränsen och vi har nu en möjlighet att åstadkomma något bra tillsammans, säger Jonas Karlsson.

Förhoppningen är förstås att restidsförkortningen ska göra att en stor del av de 1,4 miljoner flygresor som sker varje år ersätts med de mer miljöanpassade tågtransporterna.

Våra utredningar visar att en sådan restidsförbättring skulle ge tåget en så pass hög marknadsandel att det är möjligt att finansiera stora delar av infrastrukturen med de intäkter som det skulle generera. Det skulle i sin tur innebära att det är möjligt att bygga den här järnvägen snabbare och utan att den svenska eller norska staten måste stå för hela investeringen eller ta hela risken, betonar Jonas Karlsson.

Prislappen för banan är i detta tidiga skede mycket ungefärlig, men tros stanna kring 60 miljarder kronor, varav ungefär 40 miljarder kronor hamnar på den svenska sidan av gränsen.

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096