23948sdkhjf

Mathem anklagas för matsnusk

Anklagas för att mögel, varma bilar och usla arbetsförhållanden.

Aftonbladet har granskat Mathem och talat med 29 nuvarande eller före detta arbetare som rapporterat om missförhållanden.

– Jag har sett allt från möglig glass till mänsklig urin, säger Peter Boucher, som jobbar på Mathems lager i Stockholm till Aftonbladet.

16 av de 29 intervjuade berättar om matsnusk, dålig hantering av varorna, bristande hygien och dåligt kylda bilar.

– En kund, Aftonbladet, har upptäckt brister. Nu går vi till botten och ser om fler fått felkylda varor. Aftonbladet har sedan ringt upp anställda som är missnöjda med arbetsgivaren. De mer nyansrika kollegorna som Aftonbladet pratat med som inte känner vid problemen har man valt att utesluta i artikeln säger vd på Mathem Tomas Kull till Fri Köpenskap.

I inslaget pekar Aftonbladet på att flera bilar har haft höga temperaturer och stått stilla i perioder, särskilt under den varma sommaren.

– Det var en vecka i juli där några bilar blev för varma och det berodde på att vi fick kraftigt ökade sjukskrivningar på grund av det fina vädret utomhus. Vi hade helt enkelt för många order att hantera men för det finns det inga ursäkter. Det är mitt ansvar som vd att se till att sådant inte händer, säger Tomas Kull.

De intervjuade i inslaget säger också att de förekommit att de på grund av tidsbrist fått lov att urinera samt byta mensskydd i leveransbilarna.

– Vi följer arbetsmiljölagarna och har tydligt avsatt tider för raster i körschemat. Inspektionen för miljö och hälsa håller regelbundet inspektioner i lokalen och de har hittills varit prickfria, säger Tomas Kull.

Anställda säger också att företaget vaktat toaletterna och knackat på om de suttit för länge.

– Vi har inte haft några toalettvakter men däremot har vi haft problem med anställda som suttit inne på toaletterna och spelat spel i timmar eller vandaliserat och förstoppat dem med toalettpapper för att sabotera. Vi har 1 200 anställda och knappt hälften jobbar på lagret. En hög andel unga. Lejonparten sköter sig men vi har haft problem med enskilda anställda som inte tagit jobbet på allvar, säger Tomas Kull.

I går kväll skickade Tomas Kull även ut ett mejl till Mathem där han säger att företaget ska undersöka vad som hänt med kylan i bilarna: ”Vi söker alltid med ljus och lykta efter bättre varor, lägre priser och små misstag att åtgärda”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.329