23948sdkhjf

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Coop spänner musklerna och visar att man menar allvar med de digitala satsningarna. Efter det nya konceptet med avhämtning i butik – nu kan Fri Köpenskap avslöja att hemleveranserna på nätet även kommer att erbjudas på lördagar och söndagar.

– Vi har haft en väldigt fin tillväxttakt på nätet under en längre tid. Nu tar vi ännu ett steg för att förbättra kunderbjudandet, säger Niklas Zeitlin, operativ chef för online på Coop till Fri Köpenskap.

Med start på lördag den 13 oktober rullar verksamheten igång för leverans i Stockholms centrala delar ”innanför tullarna”.

– Det motsvarar ungefär 20 procent av vår planerade räckvidd. Planen är att vi utökar med nya upptagningsområden successivt för att till slut omfatta hela Storstockholm, förklarar Niklas Zeitlin.

Expansionen breddas varje helg och målbilden är att önskat upptagningsområde ska vara nått inom sex veckor.

– Att inte utöka volymen kontrollerat vore att ta onödigt stora risker. Vi vill vara säkra på att vi kan upprätthålla den ordinarie kvaliteten på tjänsten.

Kan helgleveranserna spridas även utanför Storstockholm?

– Om vi ser att detta slår väl ut kan det bli aktuellt även i andra geografiska områden. Vilka marknader detta blir beror på efterfrågan.

Helgleveranserna kommer att ske mellan klockan 10.00 och 20.00 under både lördag och söndag. Kunderna kan boka så kallade ”slottider” i två timmars intervaller precis som under veckans övriga dagar. Ett erbjudande som enligt kedjan matchar de renodlade nätaktörerna i dagligvaruhandeln.

– Det har funnits en tydlig kundefterfrågan på helgleveranser så det har bara varit en tidsfråga egentligen.

Priset för hemleverans på vardagar ligger på 49 kronor. Under lördag och söndag höjs det till 79 kronor även om det inte täcker kedjans omkostnader. Både plock och logistik blir dyrare på helgen. Däremot blir servicegraden bättre.

– Vi stärker vårt totala erbjudande samtidigt som vi naturligtvis hoppas hitta nya volymer, konstaterar Niklas Zeitlin.

Att för stora delar av den ordinarie försäljningen skulle flytta till helgen är han inte orolig för.

– Man skulle lätt kunna tänka sig att det blir så fast i verkligheten ser det annorlunda ut. Under mina 19 år inom e-handeln så har köpcyklerna varit konstanta. Kunderna bunkrar upp tidigt under veckan med ett stort leveranstryck måndagar och tisdagar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109