23948sdkhjf

Taggad vd för nya Nordexia

| Av Marianne Ovesen | Rent | Tipsa redaktionen

I december 2017 bildades Nordexia i syfte att köpa Nilfisks kem- och redskapsdivision, som var till försäljning. Affärsområdeschefen Roland Andersson ingick i köpet och blev vd. Nu stortrivs han på nya jobbet.

Varför sålde Nilfisk sin kem- och redskapsdel?

– Sedan 2011 har de velat fokusera på maskiner och som chef för kem- och redskapsdelen fick jag i uppdrag att sälja den. Men Nilfisk skulle låna ut sitt varumärke i några år till köparen och var därför noga med vem de sålde till.

Så noga att ett nytt företag var tvunget att bildas?

– Ja, det blev till slut den bästa lösningen.

 Hur länge kan ni ha Nilfisks namn på produkterna?

– I tre år. Under den tiden ska vi fasa in vårt eget namn, Nordex*. Men det lär inte bli svårt eftersom många känner igen Nordex som ett professionellt varumärke. Det har nämligen funnits sedan 1970-talet, då det ägdes av Alfort & Cronholm. Nilfisk köpte det på 1990-talet.

 Du var en del av affären?

– Ja, nya köparna krävde att jag följde med och tog på mig vd-rollen, vilket jag förstås blev taggad av. Men jag var inte den enda som följde med i köpet, hela Nilfisks Stockholmskontor bytte arbetsgivare.

 Det låter som att du var lättövertalad?

– Jag hade varit på Nilfisk sedan 2007 och tyckte inte att organisationen var bra på att fånga upp nya idéer. Det var frustrerande. Alla på Stockholmskontoret blev lättade av att få följa med till Nordexia.

 Men du blev inte bara vd utan också delägare?

– Ja, det gör det hela ännu roligare för min personliga del.

 Kommer Nordex produkter med tiden att skilja sig från Nilfisk?

– Vi ska driva miljö, hållbarhet och ergonomi ännu bättre. Innan jag kom till Nilfisk 2007 var jag Country manager i Sverige för tyska Tana, så jag har drivit de frågorna länge. Vi ska också utveckla nya produkter, den kompetensen och de leverantörsrelationerna har vi.

 Ska alla produkter bli Cradle to Cradle-märkta?

– Nej det vore inte möjligt. Men vår affärsidé är miljödriven och vi strävar efter att alla våra produkter ska ha bästa möjliga miljöprestanda. Cirkulär ekonomi är viktigt.

 Alla vill vara miljövänliga idag, hur ska ni sticka ut?

– Vår miljöprofil är redan väldigt stark. Tanaprodukterna ger städbolagen ett marknadsföringsinstrument och en effektiv produkt. Cradle to Cradle** är ett koncept som bygger på ett helhetsansvar för produkten. Hela produktionen ska drivas utan miljöpåverkan och förpackningarna ska vara återvinningsbara.

 Räcker det?

– Nej, vi ska ha produkter som gör ett bra proffsjobb samtidigt som de är miljövänliga och hållbara. Man ska inte underskatta lokalvårdare, de vet vad som krävs och är värda bra produkter. Dessutom ska vi vara den mest attraktiva och intressantaste arbetsplatsen i branschen.

 Hur mycket av omsättningen är kem respektive redskap?

– Kem är knappt 60 procent och redskap drygt 40.

 Vilken marknad ska ni inrikta er på?

– Det blir Norden.

 Ser du några orosmoln under de kommande fem åren?

– Billiga och dåliga produkter från uppstickarproducenter. Sådana som slår sig fram med billiga priser och upphandlas av människor som inte kan branschen.

 Och vad ser du som är positivt framöver?

– Att pendeln slår tillbaka. Att kunderna förstår att kvalitet lönar sig och kräver funktion, miljö och ergonomi till ett rimligt pris. Det kommer att hända.

 Hur ser målet ut för nästa år?

– Då ska vi omsätta drygt 100 miljoner kronor. Vi ska också ha byggt en motiverad och stabil organisation och skaffat en position som en professionell leverantör av professionella miljöprodukter.

 Och målet för 2025?

– Vi ska ha förankrat vår miljöprofil, ökat försäljningen och snudda vid 200 miljoner kronor i omsättning. Dessutom ska vi fortsätta driva den gröna strategin på den nordiska marknaden med ännu bättre produkter.

 *Nordex är det varumärke Nordexia successivt fasar in sina produkter under. Varumärket Nordex ägdes av Nilfisk från 1990-talet tills Nordexia köpte det 2017.

**Cradle to Cradle betyder ”vagga till vagga” och innebär att alla ingredienser i en produkt kan återcirkuleras till en ny produkt. I all oändlighet.

Fakta Roland Andersson:

Gör: Vd för Nordexia

Bor: Villa i Täby utanför Stockholm

Familj: Fru och tre vuxna barn

Utbildning: Marknadsekonom

Karriär: 1995 Johnson Vax, marknadschef Diversey, 2005 Country manager Tana, 2007 Nilfisks affärsområdeschef för kem och redskap, från december 2017 vd för Nordexia

Fakta Nordexia:

Namn: Nordexia eftersom Nordex redan fanns som varumärke.

Bildades: December 2017

Finns i: Norsborg i Stockholm

Vd: Roland Andersson

Antal anställda: 9

Antal delägare: 6

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stavdal vill minska klimatpåverkan

Ökad användning av elektricitet är en av de viktigaste pusselbitarna när Stavdal nu höjer ambitionen att begränsa miljöutsläppen. I satsningen ingår bland annat fler eldrivna liftar samt ökad användning av miljöanpassad elektricitet i lokalerna.

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Han blir ny chef för ABB Sverige

DSM gör förvärv

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Nyhetsbrev

Ny metod skyddar mot extrema solstormar

FOI har utarbetat en metod som bidrar till att skydda samhällskritisk infrastruktur vid extrema solstormar. Metoden kan bli ett kraftfullt verktyg för att förutsäga var i Sverige ett solutbrott kan påverka kraftnätet mest.

Volvo och Lego ställer ut framtidens maskiner

Självkörande och fossilfria fordon och maskiner finns redan. Men begränsningarna för hur entreprenadmaskiner konstrueras och utformas i framtiden tycks hela tiden flyttas framåt. Idéerna är många, vilket framgår av ett projekt Volvo CE driver med Lego Technic.

Coromatic får ny ägare

Milacron säljer av Uniloy

Plus

Kärnkraftens framtid

Kärnkraften har sedan förra sommaren seglat upp på den politiska agendan. Vi har tittat närmare på vad som händer med kärnkraften, vilka reaktorer som läggs ned och vilka som blir kvar.

Plus

Kameran som når in överallt

Termografören Jimmie Lindström har en tid testat en ny värmekamera. Han är helt såld och använder nästan bara det redskapet nu.

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

1

Byggarbetsgivarnas nya ordförande ser behov av viss kursändring

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne har utsetts till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier och identifierar omedelbart digitalisering och hållbarhet som nyckelområden inför framtiden.

Skattesmocka motverkar återbruk

Återanvändningen glömdes bort när skatten på kemikalier i viss elektronik infördes 2017.

”Bra blandning med något för alla”

Efter ett års uppehåll slår Maskinexpo åter igen upp portarna på Stoxa 23-25 maj. Bra variation i montrarna utlovas bland de i skrivande stund cirka 210 utställande företagen.

Cellcomb en "crème de la crème"

Global hållbarhetssuccé besöker Empack

Göteborg lockar dansk mätkonsult

De expansiva planer som finns för Göteborgsområdet de kommande åren lockar det danska mätkonsultföretaget LE34 som därför öppnat en ny avdelning i Kungsbacka.

Stor upprustning av tunnelbanan i sommar

Nya ägaren vill bredda paletten

Ny anläggning ska sortera fler plasttyper

Case satsar på gas i maskinerna

Dieseln är på väg ut även för Case, CNH hoppar dock inte på elektrifieringståget – de vill driva maskinerna med flytande gas och det ska inte ta mer än 1-2 år att förverkliga visionen.

”Man måste hitta lösningar som passar miljön man arbetar i”

Ett stort län som Norrbotten med långa avstånd sätter innovationsförmågan på extra prov. – På de mindre orterna är man van att klara sig utan närhet till hjälpmedelstekniker och hjälpmedelsförråd, förklarar hjälpmedelskonsulenterna Lena Nordgren Hansson och Inger Karkiainen.

De två bolagen går samman

Ledare: Vårbudget utan svar

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Här vill flest jobba

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Uppländskt uppdrag för Peab

Förtätning i Umeå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11