23948sdkhjf

Taggad vd för nya Nordexia

| Av Marianne Ovesen | Rent | Tipsa redaktionen

I december 2017 bildades Nordexia i syfte att köpa Nilfisks kem- och redskapsdivision, som var till försäljning. Affärsområdeschefen Roland Andersson ingick i köpet och blev vd. Nu stortrivs han på nya jobbet.

Varför sålde Nilfisk sin kem- och redskapsdel?

– Sedan 2011 har de velat fokusera på maskiner och som chef för kem- och redskapsdelen fick jag i uppdrag att sälja den. Men Nilfisk skulle låna ut sitt varumärke i några år till köparen och var därför noga med vem de sålde till.

Så noga att ett nytt företag var tvunget att bildas?

– Ja, det blev till slut den bästa lösningen.

 Hur länge kan ni ha Nilfisks namn på produkterna?

– I tre år. Under den tiden ska vi fasa in vårt eget namn, Nordex*. Men det lär inte bli svårt eftersom många känner igen Nordex som ett professionellt varumärke. Det har nämligen funnits sedan 1970-talet, då det ägdes av Alfort & Cronholm. Nilfisk köpte det på 1990-talet.

 Du var en del av affären?

– Ja, nya köparna krävde att jag följde med och tog på mig vd-rollen, vilket jag förstås blev taggad av. Men jag var inte den enda som följde med i köpet, hela Nilfisks Stockholmskontor bytte arbetsgivare.

 Det låter som att du var lättövertalad?

– Jag hade varit på Nilfisk sedan 2007 och tyckte inte att organisationen var bra på att fånga upp nya idéer. Det var frustrerande. Alla på Stockholmskontoret blev lättade av att få följa med till Nordexia.

 Men du blev inte bara vd utan också delägare?

– Ja, det gör det hela ännu roligare för min personliga del.

 Kommer Nordex produkter med tiden att skilja sig från Nilfisk?

– Vi ska driva miljö, hållbarhet och ergonomi ännu bättre. Innan jag kom till Nilfisk 2007 var jag Country manager i Sverige för tyska Tana, så jag har drivit de frågorna länge. Vi ska också utveckla nya produkter, den kompetensen och de leverantörsrelationerna har vi.

 Ska alla produkter bli Cradle to Cradle-märkta?

– Nej det vore inte möjligt. Men vår affärsidé är miljödriven och vi strävar efter att alla våra produkter ska ha bästa möjliga miljöprestanda. Cirkulär ekonomi är viktigt.

 Alla vill vara miljövänliga idag, hur ska ni sticka ut?

– Vår miljöprofil är redan väldigt stark. Tanaprodukterna ger städbolagen ett marknadsföringsinstrument och en effektiv produkt. Cradle to Cradle** är ett koncept som bygger på ett helhetsansvar för produkten. Hela produktionen ska drivas utan miljöpåverkan och förpackningarna ska vara återvinningsbara.

 Räcker det?

– Nej, vi ska ha produkter som gör ett bra proffsjobb samtidigt som de är miljövänliga och hållbara. Man ska inte underskatta lokalvårdare, de vet vad som krävs och är värda bra produkter. Dessutom ska vi vara den mest attraktiva och intressantaste arbetsplatsen i branschen.

 Hur mycket av omsättningen är kem respektive redskap?

– Kem är knappt 60 procent och redskap drygt 40.

 Vilken marknad ska ni inrikta er på?

– Det blir Norden.

 Ser du några orosmoln under de kommande fem åren?

– Billiga och dåliga produkter från uppstickarproducenter. Sådana som slår sig fram med billiga priser och upphandlas av människor som inte kan branschen.

 Och vad ser du som är positivt framöver?

– Att pendeln slår tillbaka. Att kunderna förstår att kvalitet lönar sig och kräver funktion, miljö och ergonomi till ett rimligt pris. Det kommer att hända.

 Hur ser målet ut för nästa år?

– Då ska vi omsätta drygt 100 miljoner kronor. Vi ska också ha byggt en motiverad och stabil organisation och skaffat en position som en professionell leverantör av professionella miljöprodukter.

 Och målet för 2025?

– Vi ska ha förankrat vår miljöprofil, ökat försäljningen och snudda vid 200 miljoner kronor i omsättning. Dessutom ska vi fortsätta driva den gröna strategin på den nordiska marknaden med ännu bättre produkter.

 *Nordex är det varumärke Nordexia successivt fasar in sina produkter under. Varumärket Nordex ägdes av Nilfisk från 1990-talet tills Nordexia köpte det 2017.

**Cradle to Cradle betyder ”vagga till vagga” och innebär att alla ingredienser i en produkt kan återcirkuleras till en ny produkt. I all oändlighet.

Fakta Roland Andersson:

Gör: Vd för Nordexia

Bor: Villa i Täby utanför Stockholm

Familj: Fru och tre vuxna barn

Utbildning: Marknadsekonom

Karriär: 1995 Johnson Vax, marknadschef Diversey, 2005 Country manager Tana, 2007 Nilfisks affärsområdeschef för kem och redskap, från december 2017 vd för Nordexia

Fakta Nordexia:

Namn: Nordexia eftersom Nordex redan fanns som varumärke.

Bildades: December 2017

Finns i: Norsborg i Stockholm

Vd: Roland Andersson

Antal anställda: 9

Antal delägare: 6



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Avancerad dubbeldekorering

KraussMaffei visade unik dubbeldekorering med IMD och IML, på Fakuma.

De bygger megaanläggning för logistik

Viared utanför Borås får ett rejält tillskott av logistikyta när den 83 000 kvadratmeter stora terminalen står klar.

De gör "Skitrent" i Malmö

I mars startade två 20-åriga killar städbolaget Skitrent efter att ha tröttnat på äckliga restaurangtoaletter.

Berendsens vd kan bli Årets VD

JEC Group kungör ny ledning

Eric Pierrejean efterträder.....

Detta är en av världens bästa arbetsplatser

Nyhetsbrev

Sweco pusslar i Skåne

Japaner får stororder från Boliden

Första månaden med eldrift på Jutlandica

Stena Jutlandica ska gå på el mellan Danmark och Sverige. Nu har man kört en månad i skarpt läge.

Kubal anmäld för miljöbrott

Länsstyrelsen i Västernorrlands län har lämnat in en polisanmälan om aluminiumsmältverket Kubikenborg Aluminium, Kubal, i Sundsvall har gjort sig skyldigt till miljöbrott.

Plus

Växla värmen rätt

Många företag vill ta vara på värme från olika processer och värmeväxlare är därför ett vanligt inslag hos de flesta. Det finns många olika typer att välja mellan och det är inte alltid lätt att veta vad man behöver och vad man bör tänka på inför köpet.

Starka avyttrar fabriksbetong

Fortsatt ökad försäljning för Volvo CE

God efterfrågan på flertalet marknader gör att Volvo CE i hög grad medverkar till att Volvogruppen gör sitt hittills starkaste resultat för tredje kvartalet.

Premiär mot förpackningsindustrin

Wemo Automation AB visade nya Xpacker, på Fakuma.

Recipharm lägger inte ner i Höganäs

Förra året meddelande bolaget att de bommar igen företagets anläggningar i Höganäs och Stockholm. Nu kommer nya besked.

Risk för brist på PA66 fram tills 2021

Situationen är komplicerad och kommer så förbli ett bra tag till. 

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

3

Dubbdäcksforskare står på sig

Samtliga påståenden om felaktigheter tillbakavisas.

Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Rekordsiffror för ballast

Ballastproduktionen ökade med tio miljoner ton 2017 och produktionen är nu uppe i en nivå som enligt SGU är den största på nästan 30 år.

Dags för ABB Ability Tour

Plus

Sill på bordet kräver avancerad process

För att vi ska få sill på bordet krävs en processindustri med doseringssystem för starkt koncentrerade, ibland farliga vätskorna, blandningskärl och system med säkerhetsventiler om högt tryck skulle uppstå i processen. Vi har besökt sillfabriken.

Norrlands Miljövård blev Årets städföretag

Årets städföretag är ett helt nyinstiftat pris som delas ut av Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet. Inspira, Norrlands Miljövård och HSB Städ hade nominerats till finalen som hölls den 18 oktober i samband med den av Almega arrangerade Stora städbranschdagen.

Verktyg för Smart Fabrik

Ny VD i Smurfit Kappa

Hon skrev bästa avhandlingen

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Rusning efter Interrail-kort

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165