23948sdkhjf

Nya vagnar för svår terräng

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nya lastvagnar ska kunna lasta mer, ett nytt växlingssystem och en ny axel med drivning ska dessutom underlätta arbete i svår terräng lovar Metsjö.

Ivarssons i Metsjö lanserar nya flakväxlare och vagnar där en ny hydraulisk drivning finns som tillval på modellerna MetaQ, Metadump och Metaflex.

Läs också: Hög lastvikt med täckt vagn

Metsjö förklarar att traktorns hydraulik normalt används för drivkraften upp till 400 bar vilket gör att drivningen sker där vikten är placerad. Enligt företaget innebär detta optimal nedförsel av kraft i marken.

Axeldrivningen ska kunna köras både bakåt och framåt i ett tvåhastighetssystem och en ny konstruktion av axlarna ska dessutom utöka den möjliga lastvikten till elva ton per axel i en offroad miljö, detta ska, enligt Metsjö, till exempel ge treaxlade Metaflex 60–75 en möjlig totalvikt i terräng på 36 Ton.

Metsjö uppger att de nya drivna växlarna Metaflex 50–65 och 60–75 bygger på företagets nya växlingssystem med 22 procent ökad kapacitet som hanterar flak i längder från 5–6,5 och 6–7,5 Meter.

På Metaflex har oljeflödet ökats i växlingsfasen vilket ska ge ett 50 procent snabbare växlingsförlopp, jämfört med standardväxlaren på marknaden växlar Metaflex ungefär 40 procent snabbare, hävdar Metsjö.

Företaget lyfter också fram att de nya växlarna enkelt ska kunna skifta höjden på kroken mellan 1 450 och 1 570 millimeter vilket uppges innebära att i princip alla flak byggda enligt europeisk standard kan växlas.

Tornet har också fått en ny design, vilket ska ge mer utrymme för hydraulisk utrustning såsom gafflar för koppling av hydraulik, utrustningen blir dessuton inkapslade och därmed bättre skyddade förklarar Metsjö och tillägger att dragstången, som är byggd i höghållfast material, nu har mer utrymme för tillval och kapslar in hydrauliken.

Även axlarna har fått en ny design, och ska därför kräva mindre underhåll, förklarar Metsjö.

– Med de nya flakväxlarna och vagnarna med drivning kan vi erbjuda bönder och entreprenörer ett ännu mer högpresterande transportsätt i terräng säger Anders Ivarsson i ett pressmeddelande.

– Den nya axeln med drivning är väldigt prisvärd för den som arbetar i områden med svåra terrängförhållanden och kommer att uppskattas av många.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.097