Kunderna ratar kassabetalning

| Av Philip Wallin | Fri Köpenskap | Tipsa redaktionen

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

1985 fick Di sma under jårdi en hit med Snabbköpskassörskan, skriven av Tomas Ledin. Men nu kan det vara slut på småpratet med kassapersonalen. Enligt ett färsk undersökning föredrar i dag tre av fyra kunder självbetjäningslösningar istället för att själv gå till en person i kassan och betala.

74 procent, av de 1 111 tillfrågade konsumenterna, tycker att självscanning förhöjer deras upplevelse. Undersökningen är gjord av kanadensiska IT-företaget SOTI, som levererar lösningar av mobila enheter och IoT.

Stefan Spendrup är Nordenchef på SOTI.

Innebär det här slutet för personal i kassan?
– Nej, jag tror inte det. Bland konsumenterna finns det alltid kunder som vill ha den personliga kontakten. Det alternativet kommer nog finnas kvar lång tid framöver, men inte i samma utsträckning som tidigare. Äldre generationer kanske inte vill använda teknologin utan gå till kassan som man alltid har gjort. Men trenden går åt det hållet.

Är du överraskad av resultatet?
– Inte jätteöverraskad, om jag ser till hur jag själv handlar numera. Men i början när tekniken kom var den kanske inte anpassad åt alla, displayen var till exempel ganska liten. I dag är självscanningsutrustningen nästan som en smartphone med touchskärm.

Men det borde gå att göra självscanningen ännu vassare, i vissa butiker kan det vara svårt att hitta varorna.
– Det är en designmässig sak. När butikerna inser att det är så här kunderna faktiskt vill göra så kommer anpassningarna komma. Vissa saker är inte fullt logiska ännu. Men det kommer.

Förutsättningarna finns?
– Ja, tekniken är fortfarande i sin linda och det finns mycket mer man kan göra. Egentligen ska man kunna göra precis samma saker som i en smartphone, de nyare färgskärmarna kör med Androidsystem, de äldre har olika Windowssystem. Men just nu har man begränsat det till att bara utföra själva scanningen, med flera system i bakgrunden skulle du kunna göra många mer saker.

Till exempel?
– Det absolut största är att du plockar ihop din lista hemma framför mobilen sedan scannar du av listan i självscanningsenheten och får varorna plockade till dig av personalen. Eller att du får rekommendationer och påminnelser direkt i handen baserat på hur du tidigare handlat.

Är det dyrt för butikerna att investera i det här eller är det en komplicerad process, eftersom omnikanalsystemet verkar dröja?
– Jag tror det handlar om kostnader i kombination med en mognadsprocess, man måste ta det stegvis. Sedan måste man se till att systemen bakom ger korrekt information så att det blir en bra användarupplevelse. Rekommendationssystemet måste ge rätt rekommendationer, annars blir det bara irriterande.

Som mejlkrogen som bågnar över av reklam.
– Ja precis.

Det är ganska stor skillnad på att handla två varor i sällanköpshandeln och scanna själv och storhandla på Citygross, då vill man helst inte scanna själv.
– Det finns lite olika varianter på det som hör ihop med teknologin. Vad många butiker insett är att man kan handla varorna via en shoppinglista hemma framför datorn, plattan eller mobilen i lugn och ro, och sedan plockar butiken ihop varorna åt dig, du hämtar upp dem efter jobbet ställer in dem i bilen och åker hem. Det kanske man inte gör varje gång men vid veckohandlingar.

Så kassapersonalen i de större butikerna kommer alltså fortfarande ha jobb?
– Ja, 100 procent av kunderna kommer inte självscanna. Och jag tror inte butikerna ser det som en anledning att sparka personal. Snarare är det så att kassapersonal har de största belastningsskadorna, det här ger istället möjligheten att placera ut folk i butik och ge bättre service till kunderna. Butikerna kommer antagligen se fräschare och bättre ut för att det finns mer tid till det. Det är inte så att personalen försvinner de kommer få andra mer varierande arbetsuppgifter. Även systemet med självscanning eller utcheckning kräver personal som hanterar och underhåller det.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Regeringen fördummar byggbranschen"

Regeringens ohämmade glorifiering av trä och misskrediterande av andra byggmaterial är att dumförklara hela byggbranschen, hävdar nu representanter för byggplåt.

Uppsving för Kubicom

”Att så pass många leverantörer har anslutit sig kommer inte som en överraskning för oss ”

De får chans att testa elvägslösningar

Ytterligare tre leverantörer får möjlighet att testa elvägslösningar på allmän väg.

Terränglastbil för B-körkort

Terränglastbilen Unimog kan från och med i höst registreras som snabbgående traktor för B-körkort.

Hjälpmedel som berättar

Rullatorn används inte alls. Det visar de data som sensorerna på hjälpmedlet skickar till vårdcentralen. Ett samtal till patienten visar att patienten mest ligger i sängen. Dags att sätta in åtgärder. Så skulle uppkopplade hjälpmedel kunna verka för en mer preventiv vård.

Fyra år med väg och spår för Nyab

Spår- och anläggningsarbeten för runt en halv miljard kronor väntar Nyab som tecknat ett fyraårigt ramavtal med Trafikverket.

Nyhetsbrev

Glada dagar för stadskärnorna

Nio nya smörjexperter certifierade

Uthyrare utökar

"Vi har växt stort i Göteborg och nu behöver vi större lokaler."

Morän passar bra vid vägkanter

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna, hävdar VTI.

E-handelsförpackning för lyxprodukter

SPM Instrument tar hem stororder

Södra Wood Värö har beställt ett större onlinesystem från SPM Instrument för att kunna konditionsövervaka kritiska maskiner i timmersortering, såglinje och efterbehandling.

SKF förnyar samarbetet

Framtidens städning: Automation, digitalisering och bubbelvatten

Forskning visar att lokalvårdare är en av de yrkesgrupper som i framtiden löper störst risk att bytas ut mot robotar. Å andra sidan betyder framtidens teknik också att lokalvårdare får nya, bra och viktiga hjälpmedel.

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

JMC introducerar Borche i Sverige

Tar upp konkurrensen i Norden.

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för patienterna”

Sveriges läkarförbund rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Nyanlända missar bussförarjobben

Bra arbetsplats ger hög status

Lyssna på Linda Engström Condon den 3 oktober

Bauma närmar sig

8-14 april 2019 väntar Baumas numera 614 000 kvadratmeter utställningsyta på långt mer än en halv miljon besökare.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Bioplast vinner terräng

Volvo Cars vill minska plastföroreningar

Avyttrar delar av sortimentet

Accon köper Swede Rehandling Systems

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Går från Coor till Newsec

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.359