23948sdkhjf

Kunderna ratar kassabetalning

| Av Philip Wallin | Fri Köpenskap | Tipsa redaktionen

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

1985 fick Di sma under jårdi en hit med Snabbköpskassörskan, skriven av Tomas Ledin. Men nu kan det vara slut på småpratet med kassapersonalen. Enligt ett färsk undersökning föredrar i dag tre av fyra kunder självbetjäningslösningar istället för att själv gå till en person i kassan och betala.

74 procent, av de 1 111 tillfrågade konsumenterna, tycker att självscanning förhöjer deras upplevelse. Undersökningen är gjord av kanadensiska IT-företaget SOTI, som levererar lösningar av mobila enheter och IoT.

Stefan Spendrup är Nordenchef på SOTI.

Innebär det här slutet för personal i kassan?
– Nej, jag tror inte det. Bland konsumenterna finns det alltid kunder som vill ha den personliga kontakten. Det alternativet kommer nog finnas kvar lång tid framöver, men inte i samma utsträckning som tidigare. Äldre generationer kanske inte vill använda teknologin utan gå till kassan som man alltid har gjort. Men trenden går åt det hållet.

Är du överraskad av resultatet?
– Inte jätteöverraskad, om jag ser till hur jag själv handlar numera. Men i början när tekniken kom var den kanske inte anpassad åt alla, displayen var till exempel ganska liten. I dag är självscanningsutrustningen nästan som en smartphone med touchskärm.

Men det borde gå att göra självscanningen ännu vassare, i vissa butiker kan det vara svårt att hitta varorna.
– Det är en designmässig sak. När butikerna inser att det är så här kunderna faktiskt vill göra så kommer anpassningarna komma. Vissa saker är inte fullt logiska ännu. Men det kommer.

Förutsättningarna finns?
– Ja, tekniken är fortfarande i sin linda och det finns mycket mer man kan göra. Egentligen ska man kunna göra precis samma saker som i en smartphone, de nyare färgskärmarna kör med Androidsystem, de äldre har olika Windowssystem. Men just nu har man begränsat det till att bara utföra själva scanningen, med flera system i bakgrunden skulle du kunna göra många mer saker.

Till exempel?
– Det absolut största är att du plockar ihop din lista hemma framför mobilen sedan scannar du av listan i självscanningsenheten och får varorna plockade till dig av personalen. Eller att du får rekommendationer och påminnelser direkt i handen baserat på hur du tidigare handlat.

Är det dyrt för butikerna att investera i det här eller är det en komplicerad process, eftersom omnikanalsystemet verkar dröja?
– Jag tror det handlar om kostnader i kombination med en mognadsprocess, man måste ta det stegvis. Sedan måste man se till att systemen bakom ger korrekt information så att det blir en bra användarupplevelse. Rekommendationssystemet måste ge rätt rekommendationer, annars blir det bara irriterande.

Som mejlkrogen som bågnar över av reklam.
– Ja precis.

Det är ganska stor skillnad på att handla två varor i sällanköpshandeln och scanna själv och storhandla på Citygross, då vill man helst inte scanna själv.
– Det finns lite olika varianter på det som hör ihop med teknologin. Vad många butiker insett är att man kan handla varorna via en shoppinglista hemma framför datorn, plattan eller mobilen i lugn och ro, och sedan plockar butiken ihop varorna åt dig, du hämtar upp dem efter jobbet ställer in dem i bilen och åker hem. Det kanske man inte gör varje gång men vid veckohandlingar.

Så kassapersonalen i de större butikerna kommer alltså fortfarande ha jobb?
– Ja, 100 procent av kunderna kommer inte självscanna. Och jag tror inte butikerna ser det som en anledning att sparka personal. Snarare är det så att kassapersonal har de största belastningsskadorna, det här ger istället möjligheten att placera ut folk i butik och ge bättre service till kunderna. Butikerna kommer antagligen se fräschare och bättre ut för att det finns mer tid till det. Det är inte så att personalen försvinner de kommer få andra mer varierande arbetsuppgifter. Även systemet med självscanning eller utcheckning kräver personal som hanterar och underhåller det.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Nyhetsbrev

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.085