23948sdkhjf

Så ska dieseltjuvarna stoppas

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Skärpt lagstiftning och förbättrat branschöverskridande samarbete är Maskinentreprenörernas recept för att minska stölderna av diesel.

Dieselstölder belastar Sveriges maskinentreprenörer med cirka en halv miljard kronor varje år. Den uppskattningen gör bransch- och arbetsgivareorganisationen Maskinentrepenörernas vd Hampe Mobärg som tror att internationella stöldligor står bakom en stor del av stölderna.

Varje år stjäls tusentals kubikmeter diesel, något som kostar bara Sveriges maskinentreprenörer uppskattningsvis en halv miljard om året, då tillkommer andra drabbade branscher, som lantbruk och åkerier. Det krävs ett systematiskt samarbete mellan branscher och myndigheter, tillsammans med en kartläggning av stöldligorna som klargör var de finns, vilka de är och vem som tar hand om stöldgodset, sade Hampe Mobärg under ett seminarium i Almedalen.

Det handlar om organiserad brottslighet i stor skala. Det saknas statistik, men vi kan konstatera att det bara under första kvartalet 2018 rapporterades över 1 000 stölder. Mörkertalet är högt, många väljer att inte anmäla, eftersom ersättningsbeloppen är låga och polisen nästan alltid omedelbart lägger ner undersökningarna på grund av brist på bevis.

Mats Otterborn, chef för maskinentreprenörernas region Mitt, understryker att stölderna innebär stora förluster för de som drabbas. Trots det är det förhållandevis få som ens bryr sig om att anmäla stölderna.

När vi för något år sedan genomförde en enkät bland våra medlemmar visade det sig att 54 procent råkat ut för dieselstölder, men att bara 40 procent av dem gjort en polisanmälan. LRF har nyligen gjort en liknande undersökning med motsvarande resultat, säger Mats Otterborn.

Att just dieselstölder blivit ett så stort problem har flera orsaker.

Dieselstölder är ett riskfritt brott. Den är lätt att stjäla, svår att spåra och en eventuell dom är inte en avskräckande. Enligt uppgift ligger dagspriset på stulen diesel just nu på åtta kronor litern, en bra vinstmarginal för ligor som fungerar som moderna internationella företag. Men, eftersom staten per automatik ökar sina intäkter när dieselpriset stiger, måste staten öka sina satsningar för att kraftfullt motverka den negativa utvecklingen, säger Hampe Mobärg.

Riksdagsledamoten Johan Hedin, C, som också sitter i justitieutskottet, bekräftar uppfattningen att det handlar om internationella stöldligor som bedriver en industriell och välplanerad verksamhet.

Vi ser också att de olika nätverken i allt större grad samarbetar. Sverige är dessutom en attraktiv marknad, diesel är lätt att avyttra och straffpåföljderna är inte avskräckande. Jag har föreslagit införandet av en särskild brottsrubricering för de systematiska stölder som det handlar om och ett minimistraff på ett år, säger Johan Hedin.

Nu förstärker vi polisen, men det räcker inte med det, vi måste också bygga bort flaskhalsarna längre upp i systemet, förstärka åklagarmyndighet i rättsväsendet och inte minst det nationella forensiska centret, NFC, där väntetiderna i dag är väldigt långa, säger Johan Hedin.

Hampe Mobärg föreslår dessutom ytterligare en rad åtgärder.

Det handlar om att kunna punktmarkera de kriminella ligorna. Vi och myndigheterna måste bli mer samspelta och snabbfotade i bekämpandet av dem. Vi inom Maskinentreprenörerna satsar mycket tid och kraft från vårt håll och har under det senaste året bjudit in olika branscher och myndigheter till ett samarbete, säger Hampe Mobärg.

Samtidigt måste alla vi som drabbas verkligen anmäla alla brott. Det, i kombination med större risk för upptäckt, hårdare straff och starkare internationell samverkan skulle bidra till att minska stölderna. Det måste bli mycket dyrt och olönsamt att stjäla diesel i Sverige.

Maskinentreprenörerna kräver nu tillsammans med andra drabbade branscher att regeringen tar tag i problemet och bistår med en lista över åtgärder som bedöms verkningsfulla. Högt prioriterade åtgärder är enligt Maskinentreprenörerna:

  • Större resurser till polisen för att punktmarkera stöldligor;
  • Utförsel av stöldgods ska klassas som smuggelbrott;
  • Skärpt bevakning av utförselvägar;
  • Höjda straffskalor för stöld;
  • Tydligare direktiv till åklagare och domstolar;
  • Stärkt internationell samverkan mellan svenska brottsförebyggande myndigheter och deras motsvarigheter i stöldligornas hemländer.
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pengar till tankestyrda robotproteser

Upptäckt av pytteliten organism gav pris

Strategiskt köp nära Detroit

KB Components har förvärvat sin första enhet i Kanada.

Hydroscand etablerar sig på Gotland

Forska Sveriges uppmaning till nya regeringen

Stiftelsen uppmanar till dubblerad satsning på medicinsk forskning per vårdkrona och förväntar sig att regeringen går från ord till handling.

Undersökning visar oro inom kompositindustrin

Nyhetsbrev

Ansvarar för tunnelventilation

Assemblin har tilldelats ett omfattande ventilationsuppdrag i infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm.

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145