23948sdkhjf

”BRT dyrare än spårväg”

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I Uppsala planeras det för staden spårvägsränessans – Och i debatten uppges att BRT skulle bli dyrare än spårväg på lång sikt, närmare bestämt på 60 års sikt.

- Uppsala växer snabbast av alla städer i Sverige och vi kommer att behöva en mycket kapacitetsstark kollektivtrafik mellan de södra stadsdelarna och Resecentrum i centrala Uppsala. Vi har tittat på lösningar med 18 meter långa bussar i egna körfält, BRT-system som skulle klara kapacitetskraven på kort sikt. Men då skulle vi tvingas inför spårväg senare, vilket skulle bli en ökar kostnad. När vi nu fått statliga pengar så är jag övertygad om att spårvägen kommer att vara på plats 2030.

Det säger Patrik Hesselius, expert i Uppsala kommun som varit med att utreda frågan om framtida kollektivtrafik i Sveriges fjärde största och alltså snabbt växande storstad.

Har ni titta på BRT-läsningar med längre fordon än 18 meter?

- Vi har synat alla former av BRT-lösningar. Till det kommer att vi har sett utvärderingar som visar att en investering över tid, i detta fallet 60 år, landar på summor som är klart till spårvägens fördel.

Det skulle enligt Patrik Hesselius på just 60 års sikt bli mer än dubbelt så dyrt att köra BRT på de planerade linjerna i Uppsala jämfört med spårväg: BRT skulle kosta 3,5 miljarder kronor på 60 år medan spårvagnarna och dess spårväg skulle klara sig undan med 1,5 miljarder för samma tid.

RT-Forum kommer att återkomma till den beräkningen som säkert kommer att ifrågasättas inom andra inom kollektivtrafiksbranschen.

Hur det än är har Uppsala kommun genom det så kallade Uppsalapaketet tillförsäkrats en ansenlig delfinansiering av den första delen av det tänkta nya spårvägsnätet i staden, det så kallade Kunskapsspåret. Det handlar om 900 miljoner kronor och då har Uppsala å sin sida lovat bygga totalt 50000 nya bostäder. I paketet finns dessutom fyra spår mellan Stockholm och Uppsala, något som kommer att underlätta för den omfattande pendlingen mellan städerna.

Senare ska ännu en spårvägslinje byggas, Ulltunalänken, som skulle ge södra Uppsala ett kraftfullt kollektivtrafiksystem med en tillräcklig kapacitet för att stå pall i decennier, vilket alltså inte ett BRT-system skulle klara med en kanske ett.

Men även med det statliga tillskotten så återstår mycket innan hela finansieringen är på plats, totalt krävs en investering på 1,6 miljarder kronor enligt Patrik Hesselius. Pengar som ännu inte finns mer än som allmänna positiva uttalanden från övriga tänkta finansierer, i vissa fall väntar man fortfarande på någon form av besked.

- Vi har visserligen inte fått någonting beviljat från Stadsmiljöavtal eller länstrafikplanen, men vi hoppas så klart. En stor fördel för oss är att vi äger en stor del av marken där spårvägen är tänkt att dras.

Finns det en plan B om de pengarna inte kommer?

- I så fall får vi sätta oss ner och fundera, men inte ens i det tänkta faller kan jag se BRT som en lösning.sa Patrik Hesselius.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

100 pallastare till Norge

Kostsam bostadsbrist

Över fyra miljarder kronor i tappade skatteintäkter och 36 miljarder i utebliven tillväxt. Det är vad bostadsbristen årligen kostar Stockholmsregionen, enligt en färsk analys.

Vi balanserar på recessionens rand

Volvo säljer självstyrande lastbilar

Sex Volvolastbilar ska styras av en hjullastaroperatör när konceptet för första gången används kommersiellt.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket lever fortfarande.

Nyhetsbrev

Släpp snön på rätt ställe

En digital assistent ska underlätta både snöröjningen, planeringen och faktureringen, systemet ska också varna för hinder i vägen lovar Tokvam.

Scania kör miljöfinalister

SL:s kontrollanter får kameror

Process gör sten av utsläpp

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Nu tar nya vd:n plats

Probiotikabolaget har rekryterat tidigare vin- och spritbolags-vd. Nu tillträder hon.

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Försmak på framtiden – 800 nya bostäder

Blir ny direktör på KI

Lägre energiåtgång med frontal polymerisation

Auktion gav stöd till cancerforskning

Rosa band till skogsmaskiner gav 155 000 kronor till bröstcancerforskning.

Plus

”Vi ska bli nummer ett i Sverige”

Det finns fyra stora inom kollektivtrafik i Sverige, en av dem är Keolis som enligt senaste sammanställningen är den näst största. Nu ska det bli ändring på det, nye vd:n Jan Kilström sätter ribban högt, hans bolag ska bli nummer ett i Sverige.

Här finns jobb – om du städar naken

Plus

EU-krav digitaliserar kollektivtrafiken

1 december 2019 träder en ny EU-förordning i kraft, som syftar till att säkerställa att samtliga medlemsländers trafikdata är tillgänglig genom så kallade nationella åtkomstpunkter.

Plus

På tröskeln in i nästa rum

Risa och Volvo i jätteaffär

Volvos 95-tonskoloss EC950EL ingår i ett maskinpaket på cirka 635 ton som beställts av norska Risa Service.

Caterpillarmaskiner DNA-märks

"Vår förhoppning är att fler följer efter så det blir en branschstandard."

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Nya coala är träffsäkrare

Ny topp till Getinge

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Inte redo för extremregnen

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

AI och läkare gör ofta olika val

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.527