23948sdkhjf

”BRT dyrare än spårväg”

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I Uppsala planeras det för staden spårvägsränessans – Och i debatten uppges att BRT skulle bli dyrare än spårväg på lång sikt, närmare bestämt på 60 års sikt.

- Uppsala växer snabbast av alla städer i Sverige och vi kommer att behöva en mycket kapacitetsstark kollektivtrafik mellan de södra stadsdelarna och Resecentrum i centrala Uppsala. Vi har tittat på lösningar med 18 meter långa bussar i egna körfält, BRT-system som skulle klara kapacitetskraven på kort sikt. Men då skulle vi tvingas inför spårväg senare, vilket skulle bli en ökar kostnad. När vi nu fått statliga pengar så är jag övertygad om att spårvägen kommer att vara på plats 2030.

Det säger Patrik Hesselius, expert i Uppsala kommun som varit med att utreda frågan om framtida kollektivtrafik i Sveriges fjärde största och alltså snabbt växande storstad.

Har ni titta på BRT-läsningar med längre fordon än 18 meter?

- Vi har synat alla former av BRT-lösningar. Till det kommer att vi har sett utvärderingar som visar att en investering över tid, i detta fallet 60 år, landar på summor som är klart till spårvägens fördel.

Det skulle enligt Patrik Hesselius på just 60 års sikt bli mer än dubbelt så dyrt att köra BRT på de planerade linjerna i Uppsala jämfört med spårväg: BRT skulle kosta 3,5 miljarder kronor på 60 år medan spårvagnarna och dess spårväg skulle klara sig undan med 1,5 miljarder för samma tid.

RT-Forum kommer att återkomma till den beräkningen som säkert kommer att ifrågasättas inom andra inom kollektivtrafiksbranschen.

Hur det än är har Uppsala kommun genom det så kallade Uppsalapaketet tillförsäkrats en ansenlig delfinansiering av den första delen av det tänkta nya spårvägsnätet i staden, det så kallade Kunskapsspåret. Det handlar om 900 miljoner kronor och då har Uppsala å sin sida lovat bygga totalt 50000 nya bostäder. I paketet finns dessutom fyra spår mellan Stockholm och Uppsala, något som kommer att underlätta för den omfattande pendlingen mellan städerna.

Senare ska ännu en spårvägslinje byggas, Ulltunalänken, som skulle ge södra Uppsala ett kraftfullt kollektivtrafiksystem med en tillräcklig kapacitet för att stå pall i decennier, vilket alltså inte ett BRT-system skulle klara med en kanske ett.

Men även med det statliga tillskotten så återstår mycket innan hela finansieringen är på plats, totalt krävs en investering på 1,6 miljarder kronor enligt Patrik Hesselius. Pengar som ännu inte finns mer än som allmänna positiva uttalanden från övriga tänkta finansierer, i vissa fall väntar man fortfarande på någon form av besked.

- Vi har visserligen inte fått någonting beviljat från Stadsmiljöavtal eller länstrafikplanen, men vi hoppas så klart. En stor fördel för oss är att vi äger en stor del av marken där spårvägen är tänkt att dras.

Finns det en plan B om de pengarna inte kommer?

- I så fall får vi sätta oss ner och fundera, men inte ens i det tänkta faller kan jag se BRT som en lösning.sa Patrik Hesselius.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Nyhetsbrev

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Intervju med börsaktuella vd:n

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Sälen rustar för fler besökare

Elbil redo ta hand om göteborgarnas sopor

Vid ett välbesökt event under gårdagen överlämnades Volvo Trucks första eldrivna lastbilar till samarbetspartners.

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108