23948sdkhjf

Här är exemplen som svenska livsmedelsföretag ska ta efter

Champagne, Danmark och Ben and Jerry's – så kan Sverige inspireras till stordåd inom livsmedelsindustrin.
Svenska livsmedelsföretag har svårt att skapa en högre lönsamhet och ta steget till att bli stora – det leder i sin tur till att branschen präglas av låg tillväxt, outnyttjad potential och mindre satsning på forskning och utveckling, ser Livsmedelsföretagen som i dag släpper en ny rapport riktad mot problemen.

Rapporten kommer i samband med branschorganisationens medverkan i Almedalsveckan, och fokuserar på att lyfta fram exempel på lyckade företag, länder och organisationer som svenska företag, politiker och myndigheter kan lära sig av.

– Jag har jobbat med livsmedel i över 20 år och vet vilken fantastisk potential den här industrin har. Därför är det så frustrerande att se hur företagen kämpar utan att riktigt komma någonstans, och det vill vi göra någonting åt. Med den här rapporten vill vi visa svenska företag, politiker och myndigheter vad som är möjligt med rätt sorts satsningar, tätare samarbete och politisk uthållighet, säger Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman i ett pressmeddelande.

Bättre förutsättningar för export
I rapporten, som går under namnet ”Goda exempel – Framgångsrecepten från några av världens bästa matländer och livsmedelsföretag”, har man analyserat hur till exempel Danmark lyckats med sin livsmedelsexport.

Dessutom går man bland annat in på regionen Champagnes långa, historiska varumärkesbyggande; Irlands väg till att bli ett framgångsrikt mat- och dryckesland och på det hållbarhetsarbete som Ben and Jerry's lyckats inkorporera i varumärket.

Enligt Björn Hellman finns det mycket att lära sig från exemplen, där en del kan kopieras rakt av. I vissa fall är det av självklara skäl svårt (exempelvis Champagnes anrika historia), men sett till Irland och Danmark går det att använda sig av samma arbetssätt för att hitta nya marknader och på så sätt öka exporten.

– Vår försiktiga bedömning är att med rätt sorts satsningar kan den svenska livsmedelsexporten till år 2025 fördubblas till 100 miljarder kr och 10 000–15 000 nya jobb skapas. Det skulle ta oss en bra bit på vägen mot att bli ett av världens främsta mat- och dryckesländer, säger Björn Hellman.

Utöver de tidigare exemplen lyfter man även fram Nederländerna och Nestlé som världsledande forskningsaktörer inom livsmedel i rapporten, som går att läsa i sin helhet HÄR .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094